Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Irma

Woensdag 13/9
De caravan schudt heen en weer. De wind rukt met geweld aan de voortent. De regen klettert met vlagen op het dak, met veel lawaai. Door het dakraam zien we de donkere wolken voorbij gieren en de hoge bomen die achter ons staan, diep doorbuigen. Hier is het al erg, hoe zou het thuis, meer aan de kust, zijn? Spannend. Maar niets vergeleken met Irma!

Al jaren is Chago bezig gegevens te verzamelen over zijn voorouders en verlangt hij er naar een keer de kleine Bovenwindse eilanden in het Caribisch gebied te bezoeken. Antigua, St. Kits, Nevis, Engelse eilandjes. Daar zijn zijn ouders, groot- en overgrootouders opgegroeid.
En nu was het dan zover! Samen met oudste kleindochter Louis(anne) gaat hij op reis. Louis studeert culturele antropologie en als afstudeerproject mag ze een onderzoek doen naar de voorgeschiedenis van de familie. Geweldig. Thuiswerk in archieven, dan naar die kleine eilanden, daarna naar Aruba waar nog familie woont. De reis wordt gepland. Eerst rechtstreeks met vliegtuig naar St. Maarten, vandaaruit met kleiner vliegtuig naar Antigua. Op 3 oktober zullen ze vertrekken.......
Maar dan komt Irma. Met volle kracht bezoekt ze St. Maarten en laat het eiland verwoest achter. Ook de kleine eilanden Antigua en Barbados worden met kracht geraakt.

(foto's van internet uiteraard)

De plannen moeten aangepast. Louisanne heeft zojuist alle geinteresseerden een mail gestuurd waarin ze heel mooi en duidelijk beschrijft wat zij en opa hebben besloten:

Zoals u weet zouden mijn opa en ik in oktober afreizen naar de Boven- en Benedenwindse Eilanden om daar de archieven in te gaan en onze familiegeschiedenis uit te zoeken. Gezien de huidige omstandigheden op Sint-Maarten, het basiseiland van waaruit we te werk wilden gaan, zijn we even nagegaan wat het verstandigst is. We voelden ons zwaar bedrukt bij het idee dat we de mensen aldaar lastig zouden vallen met vragen over onze familie, terwijl ze bezig zijn hun leven weer op de rails te krijgen.
Na contact met de archieven op Curaçao, de vliegtuig-maatschappij waar we onze tickets hebben geboekt en na gesprekken met mijn onderzoeksbegeleiders, zijn mijn opa en ik met spijt tot de conclusie gekomen dat we ons genoodzaakt zien om dit project te verplaatsen naar het eerste halfjaar van 2018. Dit betekent tevens dat ik in plaats van januari 2018, pas in juni 2018 zal gaan afstuderen. Mijn opa en ik zijn echter niet van plan de rest van dit jaar stil te zitten. We blijven doorgaan met vooronderzoek en gaan kijken hoeveel we hier in Nederland kunnen vinden.
Hoe jammer wij deze situatie zelf ook vinden, het is een minimaal probleem ten opzichte van wat de mensen op de Bovenwindse Eilanden nu doormaken. In gedachten zijn we bij hen en we hopen dat de situatie rond de tijd dat we wel gaan afreizen, verbeterd zal zijn.


Louisanne, je bent een geweldige en lieve meid. Wij vinden het ook ontzettend jammer voor jou, maar wie weet levert de extra tijd die je nu hebt ook extra informatie op.
We houden van je!


14 opmerkingen:

  1. Geweldige kleindochter hebben jullie, Chris. Samen met opa onderzoek doen... hoe waardevol is dat.
    Ik hoop dat de caravan het houdt en dat jullie na de storm nog een paar rustige dagen hebben.
    Liefs, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt naast een fantastische man ook een geweldige kleindochter met gevoel voor anderen en het duidelijke besef wat nu belangrijk is. Ik wens haar en Chago veel succes nu hier en volgend jaar daar. Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heeft ze dat mooi verwoord. Een kleindochter om trots op te zijn. Ik hoop van harte dat zij en je man over een half jaartje alsnog kunnen afreizen en dan een mooie reis zullen hebben en met heel veel nuttige informatie terug zullen komen. Voor nu, geniet nog even in de caravan. Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles gebeurt met een rede ,dus dit zal ook uiteindelijk goedkomen .

    Gr Ida.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier word je koud van.
    de lieve woorden ,het begrip
    van je lieve kleindochter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een moeilijk besluit voor je kleindochter. Maar heel begrijpelijk en begripvol.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een kanjer is jullie kleindochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een verstandige beslissing, andere dingen zijn daar nu inderdaad veel belangrijker. Hopelijk lukt het later wel het onderzoek af te ronden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even een terugzet, in de plannen.
    Maar het komt allemaal goed.
    Mooie brief
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie reactie,en ik hoop echt dat.ze het project af.kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze kan goed relativeren, je kleindochter. Geen afstel maar uitstel. Dat gaat vast goedkomen volgend jaar.
    Voor nu is het te hopen dat iedereen die zo geraakt is door Irma de veerkracht vindt om alles weer op te bouwen. Het is hier ook overal merkbaar, 6 miljoen mensen uit Florida die moesten evacueren en overal onderdak vinden. We hebben mensen ontmoet in Tennessee, Georgia en nu ook hier in North Carolina die hun huis hebben moeten verlaten. Inmiddels mag iedereen weer terug naar huis en dan maar hopen dat de schade beperkt is....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pppfff Chris, zit met kippenvel en tranen in mijn ogen dit te lezen.
    Wat zal iedereen blij zijn dat ze nog niet weg waren.
    Ik hoop voor hen, dat ze in Nederland nog veel informatie kunnen vinden. En dat ze haar project en zijn levensdoel voort kunnen zetten. Succes voor beide.
    Grtjs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ontzettend verstandige en lieve kleindochter hebben jullie.
    En inderdaad fijn dat ze pas behin oktober zouden weggaan en niet al in september.
    Wat een interessant onderzoek, al kan het ook wel heel confronterend zijn.
    Voor opa en kleindochter.
    Heel veel succes daarbij!
    Liefs Mieke

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.