Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

"Geen Probleem maar een Uitdaging"

Een tijdje terug kreeg ik het volgende via de mail toegestuurd:

The Publicity Company
PERSBERICHT Amsterdam, 27 maart 2017
  
Maandag 15 mei, 20.25 uur zendt KRO-NCRV op NPO 2 de Teledoc "Ik ben geen probleemkind, ik ben een uitdaging" uit. Een film van Rolf Orthel over de kinderen in een gesloten inrichting van Jeugdzorg.
  
De Teledoc "Ik ben geen probleemkind, ik ben een uitdaging" van Rolf Orthel is gedraaid in een gesloten inrichting. Het is geen film over falen en successen van Jeugdzorg; het gaat om de kinderen die daar terechtkomen. Dat gebeurt om de meest uiteenlopende redenen. Vanwege diefstal of inbraak, verslavingen of dealen, maar het zijn ook kinderen van uiteengevallen gezinnen, van veeleisende ouders of slachtoffers van loverboys. Of kinderen die een poging tot zelfmoord ondernamen. Allemaal hebben ze moeite hun draai te vinden, want er is te veel pijn, te veel teleurstelling.

De film zoekt naar een eerste antwoord op de vraag: hoe ervaren de kinderen hun problemen? Zo komt er inzicht wie zij zijn. Andere vragen zijn: hoe beleven zij het gedwongen verblijf? Waar verlangen ze naar? Hoe komt het dat sommigen zeggen: ik ben niks waard? De film laat ook zien hoe levendig de kinderen zijn, met al die prachtige in het rond vliegend energie. Hoe ze zich uiten in raps en rotzooien, in klieren en liefdesverklaringen of door samen muziek te maken. Tenslotte zijn er die werkelijk moeilijke momenten: leren naar jezelf kijken en daarover praten tijdens de wekelijkse therapie. Kinderen met sores die door inzet van helpers en door hun eigen moed toch verder proberen te komen, met vallen en opstaan.

-------ooo-------

Ik publiceer dit persbericht omdat het ook met Dochter te maken heeft. Zij werkt in deze inrichting. Rolf Orthel heeft veel met haar gesproken en was ook, met goedkeuring van de jongere, bij therapeutische gesprekken aanwezig. Zo heeft Dochter een behoorlijk aandeel in deze documentaire, hoewel ze absoluut niet in beeld wilde.

De titel van de documentaire komt ook van Dochter. Chago, haar vader, zei vroeger vaak als er een probleem opdook:
"het is geen probleem, maar een uitdaging!"

Ik heb de film zelf nog niet gezien en ben ontzettend benieuwd.


16 opmerkingen:

  1. Lijkt me de moeite waard om te kijken.

    Liefs Ria en een dikke knuffel😊🐝

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig dat jullie dochter hier aan heeft mee gewerkt.
    Ja ik ga kijken want dit interesseert mij ook en bovendien hebben we hier dichtbij ook een opvangcentrum voor deze jongeren maar het is geen gesloten centrum.
    Dank voor deze tip.

    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij gaan zeker kijken, Chris!! Want die dochter van jou is een gouwe meid, dus.......... ;)
    Liefs en fijn weekend, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt indrukwekkend. Vanuit dit perspectief is het goed om vanuit het kind/jongere te kijken. Mooi dat je dochter hier bij betrokken is. Dat maakt het voor jullie dubbel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige dochter heb je dan hoor, trotse moeder haha..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Had het al aangestreept in de Avrobode. Ben benieuwd, maar vast heel mooi.
    Leuk dat jouw dochter daar ook een groot aandeel in heeft.
    Voor haar allemaal heel herkenbaar natuurlijk.
    Mooi werk wat ze doet.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga kijken! En ben erg benieuwd! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreemd dat je beschrijft over Dochter en niet onze dochter of zijn dochter of mijn dochter het klinkt erg afstandelijk jammer.

    Gr Joop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Joop. Ik kan me voorstellen dat, als je ons niet kent, dit afstandelijk overkomt. Maar niets is minder waar!! We hebben een warme en dierbare relatie met Dochter, dat weten ook al mijn 'vrienden'. Het is i.v.m. haar werk dat ik geen naam noem en haar dan Dochter noem.

      Verwijderen
  9. Bijzonder Chris, dank voor deze tip, dank je wel, groetjes, Conny.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het delen Chris! Ik ga zeker kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Intentaré ver el documental, pues estoy muy deacuerdo nadie somos problema solo somos diferentes y con un pasado a cuestas que nos marca.
    Besos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga het zeker kijken.
    Liefs van Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Chris ik had de aankondiging in de krant al gezien en omdat de plaatsnaam bij de omschrijving stond had ik al een vermoeden dat het ging over het werk van jullie dochter. Ik had mij al voorgenomen om te gaan kijken en dat ga ik nu zeker doen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb gisteravond naar de reportage gekeken, indrukwekkend, en ook triest, manlief werkt ook in de jeugdzorg, heel herkenbaar allemaal, wat mag je dan dankbaar zijn als je je kind een veilige jeugd en daarbij een goede basis voor de toekomst kan bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit hebben wij gemist, maar is nog terug te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.