Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Pax Romana - Pax Christi

De burgeroorlog duurt al meer dan 100 jaar. Daar in de enorme Romeinse republiek. Oorlog op oorlog. De ene partij tegen de andere. Talloze slachtoffers, doden. Duistere wereld, donkere harten.

Dan wordt er een jongetje geboren. Hij krijgt de naam Gaius Octavius Thurinus. Een prachtnaam en achterneef van de recente heerser Julius Caesar. Julius heeft geen zoon en Gaius stijgt steeds meer in de achting van zijn grootoom. Gaius toont zijn moed in talloze veldslagen.
Dan wordt Caesar vermoord. Wie zal hem opvolgen? In zijn testament schrijft Caesar dat hij Gaius als zoon adopteert en zijn hele nalatenschap hem toekomt.

Het lukt Gaius, maar niet zonder slag of stoot, om een eind te maken aan de burgeroorlog. Met wijsheid bouwt hij de Romeinse republiek tot een eenheid, het Romeinse Rijk. In de 40 jaar dat hij over het rijk regeert zijn er veel minder oorlogen en bloeit de economie.
In 27 v. Chr., op 16 januari, krijgt hij een nieuw gecreëerde eretitel: Augustus. Dat betekent: "De Verhevene", een naam die voor goden wordt gebruikt. Zijn rijk wordt genoemd: de Pax Romana, de Romeinse Vrede.

Veel dingen gaan drastisch op de schop, óók het belastingstelsel. Inkomsten uit oorlogsbuit zijn veel minder, daarom beveelt Augustus een volkstelling om de belasting per provincie te regelen.

We schrijven het jaar nul.

In een uithoek van het Rijk, in een provincie die niks voorstelt, maar wèl heel lastig kan zijn, moet ook geteld worden. Dus alle inwoners van Galilea, tegen Libanon aan, reizen naar hun geboorteplaats, bijvoorbeeld Bethlehem.
Er heerst daar onderdrukking, geweld, wreedheden. Duistere wereld, donkere harten. 

Juist dan wordt er een jongetje geboren. Hij krijgt de naam Yeshua, Jezus. Een prachtige naam die betekent: "Hij die redt".
Ook Hij krijgt eretitels, al eeuwen daarvoor voorspeld: Wijs Bestuurder, Goddelijke Held, Eeuwige Vader, Vredevorst, Christus.

Er wordt gezegd dat Hij het Licht is, gekomen in de Duistere wereld. Gods Zoon die Vrede brengt. Niet de Pax Romana van Augustus, dat zegt Jezus zelf, maar de Pax Christi, de goddelijke vrede in je hart. Het zeker weten dat je vergeven bent en geborgen mag zijn in zijn liefde. En hoop mag hebben voor een toekomst op een herschapen aarde. Zo kan je hier en nu overleven in een wereld die steeds donkerder lijkt te worden.

Na deze bespiegelingen stuur ik jullie natuurlijk ook een kerstgroet:


Met heel veel liefs van mij,
Chris



21 opmerkingen:

  1. Dank je wel Chris, en natuurlijk voor jou en je dierbaren fijne dagen en een creatief jaar toe gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn om weer even de ware intentie van kertsmis zonder allerhande en gall en gall door te laten klinken. Dank je wel. Ik wens jou en jouw dierbaren ook goede dagen toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je het heilsfeit weer prachtig verteld Chris. Dit vind ik toch altijd nog het mooiste kerstverhaal. Staat haaks op glitter en overdaad.
    Ik wens jullie ook gezegende kerstdagen en een fijne verjaardag voor Chago.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is het en niet anders Chris en dat kunnen we niet genoeg vertellen.
    Goede Kerstdagen en gezellige verjaardag voor Chago. Een voorspoedig en gezegend Nieuwjaar.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verwoord.. en ook zo warm...

    Wens jou en je familie dan ook een "warm" nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Joyeux Noël à vous aussi et toute votre famille!
    Merry Christmas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn om even in alle rust dit mooie verhaal te lezen.
    Dank je wel.
    Ik wens je vredige dagen een fijne verjaardag en een goed en gezond 2017 toe.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo nu heb ik je verhaal gelezen. Mooi geschreven, zo is het.
    Dank je wel. Fijne kerstdagen, en dank voor de mooie kerst kabouters.
    Vorig jaar kerst had ik voor al de meisjes, dochters schoondochters kleindochters, en vriendinnetje van kleinzoon, een kerst kabouter gemaakt
    Hartelijke felicitaties voor de jarige.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens jullie ook hele fijne gezellige en vreedzame kerstdagen, en een gelukkig, gezond en liefdevol 2017!
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een bijzonder mooi verhaal. Gezegende Kerstdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hele Gezegende Dagen voor jou en je familie. Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2017

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Chris, je woorden komen hier ineens snoeihard binnen... Zeker weten dat je vergeven bent en dat je je geborgen voelt in Zijn liefde... Ja... zo waar! Heel bedankt je hebt me woorden gegeven voor een gevoel dat ik niet goed omschreven kon.
    Fijne dagen, voor jou en voor de mensen die je liefhebt.
    Plien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Esperemos que empiecen todos los gobernantes a reflexionar.
    Yo te deseo unas fiestas rodeada de los tuyos, llenas de amor y paz
    Y que el próximo año me sigas sorprendiendo con noticias felices
    Besos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. War ben je toch een kei in het op papier zetten van mooie dingen! Alle goeds gewenst voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi verhaal Chris. Ik wens jou en je gezin een gezond en creatief 2017!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De beste wensen en een gezond Nieuwjaar
    voor 2017

    groetjes uit Bergen Ineke en Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En zo is het, De allerbeste wensen voor jouw en je gezin voor de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.