Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

De achterkant van "1903-1933 ....."

Tja, de achterkant, daar moest ik óók over nadenken: hoe ga ik dat doen?! De blokken zijn genaaid en versierd met kaaslinnen als ondergrond. Maar de borders zijn zonder ondergrond aan het quiltje gezet. Er moest wel een lap aan de achterkant komen die een beetje stevig vastzit. Die lap maakte ik van 2 lakentjes uit de 'doos van moeder'. Met de kantjes er aan.


Is een beetje moeilijk te zien. Met onzichtbaar garen (aan de voorkant) de fotootjes in de ditch met de machine vastgenaaid en op dezelfde manier met een zigzaglijn de borders doorgestikt. Op 3 cruciale plekjes dorsetknoopjes genaaid. Zo! Dat zit goed vast. Twee tunneltjes mee genaaid met de bies.

En dan natuurlijk nog een etiket.


Ja, dat fotootje, dat ben ik. Gemaakt in mei 1944, in de oorlog dus. Ik was toen nog net geen 2 jaar.

Die oorlogsjaren. Ik denk dat het de moeilijkste jaren in het huwelijk van mijn ouders waren. Niet alleen door de spanningen van die oorlog  -mijn vader werd af en toe ook 'gezocht'-  maar ook door ziektes en operaties in het gezin. Een maand voordat ik op de foto ging, werd er nog een 4e kindje geboren, zusje. Ik had al een grote zus en een ouder broertje. Eén dag voor het maken van deze foto is zusje overleden. De foto ken ik al lang, maar dat die opname één dag na haar overlijden was, daar kwam ik pas vorige maand achter. Ik denk dat ze van ons drietjes foto's hebben laten maken. Vader werd regelmatig als reserveofficier opgeroepen en ik weet dat hij mijn foto altijd in zijn portefeuille bij zich had. Dat exemplaar heb ik ook nog, helemaal gekreukeld en beschadigd.

Zo, dit project is nu helemaal klaar. Met alles wat er aan te pas kwam en alle herinneringen.

Ik had een hele lieve moeder.
Een moeder om in te lijsten.
Dat heb ik dus gedaan
met dit quiltje.


18 opmerkingen:

Ans zei

Mijn complimenten Chris, wat een mooi eerbetoon aan je moeder heb je gemaakt!

Yvonne zei

Geweldig! Een mooiere en dierbaarder quilt had je niet kunnen maken!

Mieke van Minnen-Kanis zei

Geweldig Chris, wat mooi om te lezen.
Wat gebeurt er toch veel in een mensenleven, veel mooie dingen, maar ook heel verdrietige, moeilijk dingen. Wat een mooie herinnering aan je moeder.

Truus zei

Een heel bijzondere en persoonlijke quilt met heel veel herinneringen aan je moeder.
Jammer dat er bij overlijden vaak al deze handwerken weggegooid worden en pas later de waarde hiervan wordt ingezien.
Goed weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Floor zei

Lieve Christientje,
Wat heb je zelfs de achterkant toch mooi verzorgd. En dan die schattige foto van jou toen je bijna 2 jaar was!
Lief snuitje hoor (niks veranderd) :-)
Die oorlogsjaren... ja ik ken de verhalen van mijn moeder. Dat was moeilijk voor iedereen en als er dan ook nog een lief zusje sterft....
Wel jammer dat er van haar geen foto's zijn, tja die werden vroeger niet veel gemaakt hè, je moest echt naar een fotograaf en dat kostte geld.
Je hebt een prachtig aandenken Chris. Lekker genieten, steeds als je er langs loopt.
Liefs,
Floor

chevremont zei

wat prachtig Chris! een quilt om trots op te zijn! leuk afgewerkt ook!

foekie's fashion zei

Mooi om op deze manier je lieve moeder in te lijsten. Mooi afgewerkt deze achterkant.

Annie Kingma.Bonnema zei

Prachtig mooi quiltje, zo ook de achterkant en het label.
Helemaal uitgedacht, en is dit eerbetoon een erfstuk in jou familie geworden.
Fijn weekeinde .
Groetnis Annie

Monica zei

Wow, geweldig mooi allemaal.

marijna zei

Je verhaal is nu helemaal afgerond. Het kon zo maar uit een boek gekomen zijn. Maar dit verhaal is realiteit. Dank je wel voor het mogen mee beleven van jou verhaal.

Martine zei

Wat ziet het er mooi en verzorgd uit .
Je hebt er een prachtig aandenken van gemaakt wat vast door je kinders gekoesterd gaat worden.

Hermie zei

Heel erg mooi Ontroerend zelfs

Ineke zei

Ontroerend, moest even een brok wegslikken! Wat mooi, dank je wel Chris dat je het met ons hebt gedeeld.
Liefs, Ineke

sylvia zei

Prachtig Chris. Wat een lap Liefde! Wat zullen jij met gedachten en herinneringen ver weg geweest zijn. Dit zou je moeder moeten zien......
Liefs, Syl
Ps je kunt wel zien dat jij het bent op de foto, hoor! Hoefde je er niet bij te schrijven: je bent niets veranderd 😉

Conny's-blog zei

Zo mooi Chris al die herinneringen aan je lieve moeder die je hier allemaal in verwerkt hebt geweldig....................liefs.Conny

Saskia Smit zei

Gewoon te mooi!

Klazien Scheepstra zei

Wat een prachtig etiket. En het hele project vind ik fantastisch!
Nogmaals, hier mag je heel trots eb blij mee zijn !

Guusje, zei

Wat een prachruge quilt is dit geworden. Heel erg bijzonder ben er ook helemaal weg van.