Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Vervolg logje "1903-1933......."

Blok 2
Moeder was 8 toen het gezin van Vlaardingen naar Baarn verhuisde. Haar vader was daar benoemd als predikant en tot zijn dood in 1935 bleef hij daar zijn kerk dienen.

Inmiddels was er veel gebeurd. Drie jaar voor de verhuizing kreeg moeder er 2 broertjes bij, een tweeling. Maar omdat háár moeder, mijn oma dus, lichamelijk en geestelijk zwak was, bracht haar vader de baby's naar een zus van oma in Buitenpost. Zij heeft 7 jaar voor de jongetjes gezorgd. Oma werd regelmatig opgenomen. Tot aan haar dood in 1924. Ze was toen 48. Je snapt dat dit een grote impact op het gezinsleven had. En ook naar de omgeving toe.


Op dit fotootje is moeder 10 of 11 jaar. Hoedjes waren in de mode, ook voor kleine meisjes.
Op dit blok heb ik me uitgeleefd op een siersteek die ik tijdens de cursus leerde: de Bullion steek.


En voor het eerst ging ik aan de gang met kraaltjes. Allemaal dingen die ik nooit had gedaan.

Blok 1

Dit is een van mijn lievelingsfoto's. Gemaakt in Utrecht in februari 1920. Een 17-jarige leerlinge van de "Utrechtsche Industrieschool", een huishoudschool die ook opleidde tot lerares. Ze had natuurlijk helemaal geen vrije keus voor een school en dus ging ze als 14-jarig meisje een nieuw leven tegemoet. Met treintje van Baarn naar Utrecht. Gelukkig vaak samen met vriendinnen die net zoveel humor hadden als zij. Want dát had ze!

Links moeder

December van haar eerste schooljaar.

Huishoudelijk was ze wel aangelegd, maar onderwijzeres? Dat lag haar absoluut niet. Twee maal deed ze eind-examen ......... maar geen diploma. Ze hield niet echt van de opleiding.

Maar later, in haar eigen huishouding, had ze wèl heel veel plezier met verstellen. En ik heb de doos vol met haar waardevolle werkstukken.




Nog even een detail:


Geen Franse, maar koloniale knoopjes. Bevalt me beter dan de Franse.
Wordt vervolgd


14 opmerkingen:

Martine zei

Geweldig Chris .
Niet alleen de quilt maar ook de verhalen die er bij horen.

Ans zei

Prachtig Chris, wat maak jij er een dierbaar werk van!

Anoniem zei


Wat een prachtig verhaal is er verwerkt in je quilt! De quilt vind ik ook heel mooi met al die borduur steken en natuurlijk met dierbare herinneringen.
Zulke knoopjes heb ik trouwens tijdens een vakantie in Zuid Duitsland bij een oud vrouwtje, op een markt, gekocht. Zij maakte deze inderdaad zelf.
Hartelijke groet, Ria van der Kolk

Willy zei

Chris, dit is een prachtige quilt en zo speciaal. Wat veel verdrietige momenten had ze in haar jeugd.
Ik las de tekst nog over de jurk die ze gezien had. Is het die geworden?

foekie's fashion zei

Leuk weer om te lezen. Leuke details met dat borduren erbij.

Lilian Pilar zei

Hola Chris!!!
Extrañaba tus bellas entradas...
El quilt que has realizado me encanta, es toda una belleza realizada con fotos y recuerdos de tu mamá y la historia que acompaña me gusta mas aun...
Todo un homenaje a tu amada madre.
Un gran abrazo!!!!

feltfree på Åsly zei

Wat heb je daar een prachtig blok van gemaakt. De steekjes die erbij maakt komen ook mooi uit zo. Superleuk en dierbaar dit blok

marga zei

Ach Chris wat mooi. Al die borduur steekjes. De kraaltjes zo mooi en fijntjes. Je hebt er een waardevol geheel van gemaakt. Ik zie in de foto van blok een een heel veel van jou terug.
Weet je stiekem vraag ik mij af hoe ze over 50 jaar naar dit quiltje zullen kijken en wat ze er van vinden en over gaan zeggen.
Het is dan helemaal een stuk geschiedenis.
Heel fijn weekend.
Groeten
Marga

Ineke zei

Wat een geweldig verhaal over het leven van je moeder. Triest dat je oma zo ziek was,dat de broertjes uit huis werden geplaatst, maar fijn dat je moeder een vrouw was met veel humor.
Liefs, Ineke

Annie Kingma.Bonnema zei

Zo mooi en keurig gemaakt, en het verhaal over je moeder.
En dat mooie handwerken dat talent van je moeder gekregen, en geleerd misschien
Fijne weekeinde Groetnis Annie

Floor zei

Wat leuk toch al die foto's die van je moeder bewaard zijn gebleven.
Zo mooi verwerkt in deze quilt. Kan me voorstellen dat je daar iedere keer van geniet als je er langs loopt.
Mooie borduursteekjes heb je ook gebruikt. Dat kan ik helemaal niet. Nou ja alleen kruisjes en af en toe een knoopje maken voor oogjes (moet ik eerst weer kijken hoe het ook alweer moet :-).
Maar jij hebt het nu goed geleerd, dat blijft vast hangen.
Ben benieuwd naar de volgende verhalen bij de blokken die nog komen.
Hier begint het zonnetje eindelijk door te komen, dus maar van genieten.
Fijn weekend gewenst.
Liefs,
Floor

Conny's-blog zei

Geweldig zo'n quilt zeg en je knoopjes zijn erg mooi zo.
Met kraaltjes werken is erg leuk he................liefs.Conny

Quiltmiep zei

Wat leuk dit te lezen. Mijn familie van moeders kant komt ook uit die buurt. Mijn moeder, en oma en overgrootoma zijn geboren in Eemnes toen mijn moeder 3 was verhuisde ze naar de nachtegaalstraat in Baarn, waar ze aan huis een sigaren wimkeltje hadden. In 1960 is mijn moeder naar Ermelo verhuisd en kwam haar tante in dat huis wonen. Zij hebben het wimkeltje ook voort gezet tot hun verhuizing in 1985. Mijn oma is nu 93 haar zus is 84 en woont weer in Eemnes.

Ik zal jou blogje een keer een mijn oma en tante laten lezen.

Yvonne zei

Wat mooi om je moeders levensverhaal zo op te tekenen. Wat zal het moeilijk zijn geweest voor je moeder die tijd in haar jeugd. Haar moeder ziek, broertjes die elders woonde en dan het veel te vroege overlijden van haar moeder. En je dan met zoveel humor door het leven heen slaan toont een geweldige veerkracht! Wat heb je er prachtige blokken van gemaakt!