Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Vervolg 3 logje "1903-1933....."

Blok 3
De jaren gaan voorbij. Sinds het overlijden van haar moeder neemt mijn moeder het huishouden op zich, zorgt voor haar 2 jongere broers en voor haar vader.
Haar 'lief' moet zijn studie wis- en natuurkunde onderbreken voor de militaire dienst. Hij voelt zich daar wèl op zijn plek.
Maar dan, in 1928, na 5 moeilijke en soms pijnlijke jaren, mogen ze zich eindelijk verloven!


Deze foto stamt ongeveer uit die tijd.

Als haar vader hertrouwt, is het tijd voor haar om het huis uit te gaan. Ze gaat werken in gezinnen met kinderen waar de moeder tijdelijk niet voor haar kroost kan zorgen. Moeder is, wat je noemt, een 'ervaringsdeskundige'!

Weer gaan er jaren voorbij. Maar dan, als mijn vader zijn studie voltooid heeft en zijn plaats heeft gevonden op de scheepswerf  van zijn vader in Amsterdam, dán breekt de dag aan in maart 1933 waarop ze trouwen. Tien jaar na de eerste stiekeme brieven!


Een paar siersteken op het quiltje vond ik erg leuk om te maken.

Drie varianten van de Feather Stitch:




De Fern Stitch





De Wheatear Stitch



Allemaal even leuk en je kan er veel mee variëren.
Het was nog even puzzelen hoe ik het quiltje zou afwerken. Het werd een smal bordertje, waar ik nét genoeg stof voor had (stofje uit een toneelkostuum) en dan een bredere border uit een oud gordijn van een achterbuurvrouw! Helemaal naar mijn zin.



In het volgende, laatste logje vertel ik nog iets over de achterkant.


11 opmerkingen:

sylvia zei

Wat fijn dat je dit allemaal weet van je moeder! En wij mogen meegenieten! Liefs van mij

Ans zei

Mooi vervolg! Hele mooie steekjes gebruik je, met heel veel liefde gemaakt, dat kan je zien!

marijna zei

Mooi het verhaal over je ouders. Net een vervolg verhaal! Mooie steken op je quilt. Jij kunt trouwens ook mooie verhalen vertellen!

Mieke van Minnen-Kanis zei

Mooi weer, hoe je vertelt over je ouders. Die haddenecht veel (wachten wachten wachten) voor elkaar over. Hoop voor ze dat ze een gelukkig huwelijk hadden, al brak na 7 jaar al de oorlog uit.
Je quilt is heel mooi/ bijzonder geworden!!!

Yvonne zei

Ik kijk steeds uit naar het vervolg van je mooie verhaal!

Ineke zei

Wat een heerlijk verhaal om te volgen, mooie foto van je moeder, Chris!
Liefs, Ineke

Floor zei

Ach, het is toch wat als je 10 jaar moet wachten totdat de heugelijke dag eindelijk aanbreekt. En al die tijd waarschijnlijk ook niet eens bij elkaar slapen neem ik aan, want dat mocht vroeger natuurlijk niet. Je moet het maar vol kunnen houden, maar dat is ze vast wel gelukt.
Mooie foto en weer een schitterend blok. Leuk al die randjes, bandjes en borduursteekjes. Knap gedaan hoor Chris!
Wat ik alleen mis..... is er geen foto van het huwelijk?
Liefs,
Floor

petronella zei

Wat heb je dit mooi gemaakt, Chris, en een mooi eerbetoon aan je moeder. Heb genoten van je verslag! Lieve groet uit Frankrijk.

Tineke zei

Wat een mooie en ontroerende verhalen bij je quilt. En die is zo mooi gemaakt met schitterende details.

inge zei

die verhalen erbij maken de quilt nog mooier!

Lilian Pilar zei

Un trabajo maravilloso....repleto de amor y admiracion
Un abrazo
Lily