Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

"1903-1933,

De jonge jaren van mijn moeder"


Daar is hij dan, helemaal AF!
 Het Crazy Quiltje met Vintage uitstraling.



Ik zou het als uitgangspunt kunnen gebruiken om een biografie te schrijven over het leven van mijn moeder. Ik zal jullie dat besparen hoor. Toch vind ik het wel leuk iets te vertellen aan de hand van de blokken.

Ik heb 5 grote vierkante blokken gemaakt, waarin patches met gebogen lijnen en 2 'halve' blokken, waarin rechte patches. Het quiltje is 95 x 70 cm groot.
Ik begin met het halve blok links onderaan.

Blok 6a


Het fotootje is gemaakt in mei 1904 in Voorburg. Moeder was toen ruim een jaar oud, 3e kindje in het gezin. Haar vader was predikant in de gereformeerde kerk.

Dit blok is o.a. versierd met 3 Dorset knoopjes. Wat dat voor knoopjes zijn en waar ze vandaan komen, schreef ik al in het vorige logje.

Zie je de 2 lichte patches met tekst? De tekst komt uit een brief van mijn moeder. Die patches zijn op dezelfde manier gemaakt als de foto's: gescand en geprint op speciaal papier, bekleed met zijde. Het papier gaat er af en de dunne zijde heb ik verstevigd met vlieseline.
Op 19 mei 1932, een jaar voor haar trouwen, schrijft moeder op vrijdagmiddag kwart vóór twee een brief aan haar 'liefste mannie'. Ze heeft een jurk op het oog die ze graag wil kopen. Een staaltje van de stof plakt ze in de brief: ......dit is het staaltje van de jurk die f 18.75 kost. Hoe vin-je het? voel maar eens wat een mooi zacht goed het is. Schrijf eens hoe je het vindt. Hij ziet er ongeveer zóó uit ..... En dan tekent ze de jurk. Ook tekent ze een jurk die maar f 5,90 kost. Maar ja, die eerste......!
Het is toch enig om zulk soort brieven nog te hebben.

In het volgende blok zit de lievelingsfoto van moeder:
zij als kind samen met haar vader.

Blok 4


Ze was dol op haar vader. Deze foto is gemaakt in Vlaardingen in februari 1909. Als dochter van een gereformeerde dominee groeide ze natuurlijk wel op als in een 'glazen huisje'. Wat werd er op zo'n gezin gelet! Maar haar vader was een tikkeltje eigenwijs en hield zich niet altijd aan de gereformeerde regels. Natuurlijk mocht je op zondag niet fietsen! Maar als het enigszins kon en hij op zondag een preekbeurt elders in de omgeving had, ging hij op de fiets. Op maandagochtend stond er dan steevast een ouderling op de stoep: "Dominee, dominee, ik heb u gister op de fiets gezien!". Ik houd daar wel van.

Het lijfje van de libelle is gemaakt van een oud parelkettinkje.


De rozenknopjes zijn geborduurd met zijdelint. Trouwens, alle kantjes die in de quilt verwerkt zijn, komen uit de doos met handwerkstukjes die moeder tussen 1918 en 1923 maakte.

In het volgende logje twee andere blokken.


33 opmerkingen:

Monica zei

Wat heb jij een super mooie quilt gemaakt, zo blijft de herinnering aan je moeder voortleven. Leuk hoor!

foekie's fashion zei

Wat een prachtige quilt. Daar heb jij met heel veel plezier aan gewerkt en zo de herinnering aan je moeder levend gehouden. Leuk om de tekst bij de blokjes te lezen.

Yvonne zei

Wat een geweldig kunstwerk is het geworden Chris! Een prachtige herinnering aan je moeder!

Truus zei

Wat een prachtige en bijzondere quilt heb je gemaakt met de materialen en foto's van je Moeder. Ze was een paar jaar ouder dan mijn Moeder en in haar brieven had ze dezelfde aanhef aan mijn Vader in de brieven die ze hem schreef als hij op zee was.
Jammer dat ik behalve gehaakte kleedjes van haar laatste jaren niets van haar brieven of handwerken heb.
Dank voor je verhaal bij deze quilt.
Goed weekend
groetjes Truus uit Drenthe

Vera zei

Gratulálok! gyönyörű munka!!Szép hétvégét!!

Ineke Offenberg zei

O Chris wat mooi!!en wat fijn dat je weer een blog schrijft ben nieuwsgierig naar het verdere verhaal over deze mooie quilt lieve groet Ineke

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat is de quilt bijzonder geworden.
Fijn weer wat van je te lezen.

Anoniem zei


Prachtig deze quilt en in het echt is hij nog mooier.
Ik vind het een voorrecht dat ik ze mag bewonderen buvie .

Conny's-blog zei

Super zo,n quilt met al die aandenkingen aan je moeder zeg, geweldig.................liefs.Conny

ALICE MARGAUX zei

Fantastisch, heerlijk om je blog weer te lezen en wat een mooie quilt. Ik kan niet wachten tot het vervolgverhaal. Happy Stitching Alice Margaux

Annie Kingma.Bonnema zei

Verrassing weer een blog van je te lezen, Prachtig mooi quilt heb je gemaakt.
En het verhaal, zoveel nog van je moeder te mogen hebben.
De knoopje de steken, foto's en tekst alles even mooi.
Heel dierbaar voor jou ook denk ik. Zo fijn om het met ons te delen.
Een fijn weekeinde
Groetnis Annie

Floor zei

Wat zijn dat prachtige blokken geworden Chris!
Zo mooi gemaakt en zo leuk dat je nog oude foto's en andere spulletjes hebt van je moeder en ze zo mooi verwerkt hebt in de quilt.
Lijkt me heerlijk om daar naar te kijken als je langs je quilt loopt.
Anders ligt alles maar in een lade en nu echt in het zicht.
Je weet ook nog zoveel verhalen. Dat lijkt me heel fijn om dat nog allemaal te weten.
Ben benieuwd naar de volgende blokken .
Liefs,
Floor

chevremont zei

wat is dit mooi, die herinneringen verzameld in een prachtige quilt! gefeliciteerd met je prachtige werk!

Elvira zei

Qué decir de este trabajo, una joya, una pieza de arte, una divinidad. Unas manos , las tuyas muy valiosas por crear estos bloques llenos de historia y belleza
Muchos besos

Quiltblog Janine zei

Wat mooi, en wat heb je mooie herinneringen samengevat! Een kostbaar quiltje!

neeftje zei

Heerlijk!! Genieten van je quilt en je verhaaltje!
Wat is hij mooi geworden!

yvon zei

Wat ontzettend mooi. En niet alleen het kleurgebruik en alle echte "crazy" eigenschappen maar ook wat het te vertellen heeft. Echt een erfstuk geworden.

katrien zei

Prachtig en bijzondere quilt.Eentje met veel herinneringen.

Tineke zei

Wat een prachtig quiltje, zo speciaal, het verhaal, de stofjes, de knoopjes en lintjes. Om te koesteren.
Groetjes Tineke

Francien Reijmers zei

O, Chris wat ontroerend mooi! heb genoten van het kijken en je verhaal! Groet Francien

feltfree på Åsly zei

Wat heb je daar een mooi quilt waar vele verhaaltjes aan vast zitten gemaakt. Super met al het dierbaars dat je er in verwerkt hebt.

Elly (creatieveling Elly) zei

Wat een bijzondere warme quilt en al die lieve herinneringen.

marijna zei

Wat een bijzondere quilt is dit geworden. Mooi om je moeder zo in herinnering te brengen.

sylvia zei

Hallo lieve Chris, het wilde niet helemaal lukken met mijn reactie. Nog een keer...wat een ontroerende quilt en weer zo mooi en liefdevol a la jou gemaakt. En hij hangt zo mooi boven het kastje. Mag ik een keer komen kijken? Liefs van mij

Quiltmiep zei

Wat een mooie quilt met mooie herinneringen

Ria van Kasteel zei

Wat is het een prachtig quiltje geworden en de details een lust voor het oog, mooi om en speciaal om deze herinneringen op deze manier te bewaren. Heel waardevol.

Liefs en een dikke knuffel van Ria😊

Annelies zei

Wat een schitterende quilt en zo vol herinneringen. Echt prachtig !

Ineke zei

Chris, ik sta perplex, wat een schitterend herinnering-quilt heb je gemaakt, zo mooi, ter nagedachtenis aan je moeder. Je mag trots zijn op zo'n mooi werkstuk!
Liefs, Ineke

marga zei

Geweldig om dit blogje te lezen en de mooie quilt te zien. Alle bijzondere herinneringen van vroeger in een quilt verwerkt heel erg mooi. Je schrijft ook met zoveel warmte over jou Moeder en alles wat ze nagelaten heeft.
Lieve groeten
Marga

Hermie zei

super super super wat leuk. echt genieten als je er naar kijkt

Eulalia Isabel zei

!!! hermoso, hermoso, una calidad de colcha magnifica, muchos recuerdos, exquisita.

saludos

Margriet Hof zei

Wat mooi!
Thanks for sharing!
Liefs,
Margriet

Klazien Scheepstra zei

Ik zie het nu pas maar wat een pracht quilt!
En wat een ontzettend mooie herinnering aan je moeder!
Wees er maar trots op!