Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Bijzondere knoopjes

In al die jaren dat ik blog (vandaag precies 8 jaar geleden plaatste ik mijn eerste berichtje), heb ik nog nooit zó'n lange blogpauze gemaakt, bijna 3 maanden al! Maar ik moet zeggen dat het me goed doet. En ik wil het nog even zo houden.

Maar vandaag toch even wat schrijven, het is immers een soort kleine verjaardag.

Regelmatig ben ik bezig met het Crazy quiltje over mijn moeder. Wat heb ik daar een plezier aan! Ik keek nog eens in de doos met al haar mooie werkstukjes en kwam toen zulke aparte knoopjes tegen. Ze zaten op dit luierbroekje:



Ik heb lang zitten aarzelen, maar toen toch besloten om er een paar af te halen om op het quiltje te verwerken. Wat zaten die dingen stevig vast! Met ontzettend dun en ontzettend sterk garen.
Wat voor soort knoopjes dit zijn, hoe ze heten, dat wist ik allemaal niet. Had ze nooit gezien. Een oplossing om daar achter te komen, wist ik wèl! Marcella, die zou het wel weten! En ja hoor, ik kreeg al snel antwoord op mijn mailtje. Leuk! Ik stuurde een paar foto's mee. Kijk, zó zit er eentje op het quiltje:


Het zijn Dorset buttons. Ontstaan en geschiedenis kan je HIER lezen. Afbeeldingen van Dorset knoopjes met verschillende patroontjes zijn HIER te vinden. En hoe je ze kan maken, lees je op DEZE site.

Marcella schreef dat mijn moeder ze heel waarschijnlijk ook zelf gemaakt heeft. Toch ontzettend leuk dat ik nu een paar van die bijzondere knoopjes in mijn quiltje heb kunnen verwerken. Het luierbroekje is wel niet meer compleet en ligt weer netjes in de doos, maar straks, als het quiltje klaar is en in de kamer hangt, kan ik ze elke dag zien.


Voor nu even tot zover. Ik ga lekker door met dit handwerk en hoop ook dat we nog een paar weken van mooi en warm weer kunnen genieten.
Een lieve groet voor jullie allemaal.


19 opmerkingen:

Ans zei

Wat bijzonder mooi zeg en wat zal je met plezier aan deze quilt werken.

Annelies zei

Ze zeggen wel eens dat toeval niet bestaat. Ik keek vanochtend vroeg nog op je blog en bedacht me dat het best even geleden was dat je had geschreven. Nu zie ik je nieuwe blogje. Wat ben je met een prachtig quiltje bezig en wat heb je de knoopjes er mooi in verwerkt.

Anita zei

Hoi Chris,
Wat fijn dat je weer een berichtje schrijft. Drie maanden is lang, maar ja, als je het nodig hebt!!
Leuk verhaal over de knoopjes. En wat leuk om jou bezig te zien met een crazy quilt en borduren!
Anita

katrien zei

Heel speciaal,leuke herinnering

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat fijn, om weer wat van je te lezen.
Wat een leuk verhaal over die knoopjes en wat wordt je quilt speciaal!!
Geniet van het maken ervan en het zomerweer.
Groetjes Mieke

foekie's fashion zei

Wat fijn dat ik nu iets van jou weer lees. Je bent wel met een heel leuk onderwerp bezig, wat een lieve knoopjes. Jouw quilt wordt wel een heel byzonder mooie! Groetjes van joke

Floor zei

Fijn dat je weer even in blogland bent Chris. Al 8 jaar maakte je regelmatig blogberichtjes. Ja, jammer van die 3 maanden, maar kan me ook wel voorstellen dat het rust geeft om eens even niets te "moeten" ook al is het nog zo leuk.
Echt prachtig dat de mooie knoopjes van je moeder nu in dit moeder-quiltje verwerkt is.
Zou ze toch niet hebben kunnen bedenken toen ze destijds die knoopjes maakte en aan het luierbroekje zette. Misschien heb jij dat broekje nog wel gedragen.
Fijne zomer dan maar, met hopelijk nog veel zon en af en toe ('s nachts) een buitje :-)
Liefs,
Floor

feltfree på Åsly zei

Wat geven die knoopjes het quilt een leuk accent. En een dierbare herinnering. Het ziet er erg mooi uit.

Ineke zei

Hoi Chris, fijn dat je even een teken van leven geeft en heerlijk om te horen dat alles goed gaat met jou/jullie!
Wat een bijzonder mooi knoopje, leuk om het zo te verwerken in je crazy quiltjes!!!
Liefs en tot de volgende keer,
Ineke

Ria van Kasteel zei

Fijn om weer even iets van je te lezen, wat leuk dat je zoveel tastbare herinneringen van je moeder kunt gebruiken voor dit crazy quiltje.
Leve groeten en een dikke knuffel van Ria 😊

sylvia zei

wat een lieve knoopjes met bijzondere herinneringen: het wordt een bijzondere quilt, Chris!!
veel liefs van mij

Yvonne zei

Lieve Chris, Wat fijn om weer eens iets van je te lezen. Wat een geweldig idee om die mooie knoopjes te gebruiken, wat een prachtig memory quilt wordt het! Een mooie en zonnige zomer gewenst!

Cisca Heiden van der zei

Leuk dat je weer even in blogland bent, Chris! Het is stil zonder jouw leuke en inspirerende verhalen.
Wat een lieve knoopjes, en wat wordt het een mooie herinnering aan je moeder! Je borduursteken zijn prachtig, en ik zie ook wat lint, het is smullen!
Geniet van de zomer, hopelijk krijgen we ng veel mooi weer!
Lieve groet, Cisca

Truus zei

Fijn Chris dat je even weer in blogland bent en gefeliciteerd met je 8 jarige blog verhalen.
Wat heb je deze knopen mooi verwerkt in de quilt. Nu je weet hoe je ze kunt maken kun je ook een paar zelfgemaakte knopen in de quilt verwerken.
Geniet en veel plezier met het maken van deze bijzondere quilt.
groetjes, Truus uit Drenthe

Hennie zei

Wat bijzonder dat je de knoopjes van je moeder op je quilt hebt !

Fijn weekend Hennie.

Conny's-blog zei

Hallo Chris fijn dat je weer effe langs blogt hoor.
Je bent met een hele mooie quilt bezig zeg, met veel borduurwerk zie ik. Zulke mooie knoopjes en dan nog door je moeder gemaakt die moeten gewoon in je quilt verwerkt worden toch.
Heel veel succes met je quilt en hopelijk weer tot snel...............liefs.Conny

Willy zei

Wat een mooie knoopjes en zo fijntjes. Ik zag dit nog niet eerder. Ik ken wel de kleurige Staphorster knopen. Het wordt zo een prachtig quiltje. Ik heb de eerste logjes van je blog nog even doorgelezen, het lijkt allemaal maar zo pas geleden. Geniet van de zomer! Lieve groet,

mieke zei

Hoe is het met het crazy quiltje ?
En hoe is het met jou zelf , goed uit de revisie gekomen ?
Die knopen ' herken ' ik wel ergens van.
Mijn moeder heeft ooit zoiets gemaakt.
Ziet er uit als heel veel werk. Ze zijn wel heel leuk.En dat luierbroekje is een schatje en héeeel oud , denk ik.
Grtjs Mieke

quiltlodge gerda zei

Nou, hoe vind je dat? Verstuur ik je een mail en krijg ik vervolgens dit formulier in beeld en kan ik dus gewoon reageren.
Afijn, het belangrijkste is al gezegd in het mailtje. Schattige knoopjes en super verwerkt in je quiltje. Lieve Chris, pas goed op jezelf en wij wachten gewoon rustig af. Lieve groet