Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Spinnetje

Wie is er toch op het idee gekomen dat een spinnetje geluk brengt?! Ik dacht eigenlijk dat alleen klavertjes 4 dat deden ...... Maar gisteren kwam ik er achter dat op een Crazyquilt die je versiert eigenlijk een spinnetje niet mag ontbreken. Want die brengt geluk. Ook een spinnenweb hoort er bij. Hoe dan ook, kijk eens wie er op mijn oefenlap komt aangelopen .....


..... en een beetje dichterbij:


..... en nog een van boven:


Dat is toch duidelijk een 'geleedpotige'. Inclusief gewrichtjes in de poten. Hij is écht leuk, van kraaltjes. Dus ik heb weer wat geleerd.
Het was de laatste les en ging voornamelijk over het borduren met kraaltjes. Ongelooflijk wat er allemaal mogelijk is. Er zijn tal van boeken met uitleg en voorbeelden waar je bijna van gaat duizelen. Het mooist is als je een voorbeeld ziet dat echt gemaakt is, zoals dit van Aljona:


De kleuren kloppen niet helemaal, maar het idee is duidelijk. Geborduurd met kraaltjes, perlégaren en zijdelint. Ik vind het enig!

In ieder geval heb ik heel wat geleerd en ga dat ook toepassen op het quiltje dat ik uiteindelijk wil maken. 

PS. Ik krijg net, 12 uur, een leuke reactie van Rian:
Ik moet het spinnetje maar 's avonds op mijn quiltje maken, want:
"Een spin in de morgen, brengt kommer en zorgen", maar 
"een avondspin, brengt zegen in".

22 opmerkingen:

Ans zei

Wat een mooie spin, dat is voor het eerst in mijn leven dat ik zo'n mooie spin zie. Mooi gemaakt hoor!

Truus zei

Nooit geweten dat spinnen geluk brengen! Had laatst nog zo'n grote spin op mijn kussen lopen....bbbrrr
Maar dit is een hele mooie spin geworden en ik ben heel benieuwd naar je crazy quilt.
Borduren met zijde lint is leuk om te doen. Het is alleen zo moeilijk om aan het lint te komen.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

Mieke van Minnen-Kanis zei

Leuk, dat je zelfs een spin kan maken.
Wat een variatie, kraaltjes, zijde lint, borduur garen, lapjes.... je weet niet waarmee je moet beginnen...
Te leuk allemaal. Ben heel benieuwd, naar je crazy quilt.
Groetjes Mieke

Anoniem zei

O wauw buvie wat is dat leuk zo'n spinnetje. En de bloem vind ik ook prachtig. Ik probeer het te negeren , anders wil ik dat natuurlijk ook een keer gaan doen .

Saskia Smit zei

Met kraaltjes werken geeft een super leuk effect.
Knoopjes, kraaltjes. Het is net dat even meer...

Rian, zei

Enig weer, Chris, maar zorg er wel voor dat je het spinnetje op 'jouw' quilt er in de avond opzet hoor, want:
"Een spin in de morgen, brengt kommer en zorgen", maar
"een avondspin, brengt zegen in".
:-)
Liefs van mij!

Floor zei

Nou.... doe mij maar een spinnetje nooit!
Brrr.... ik rilde al toen ik jouw foto in het klein zag, want toen dacht ik eventjes dat ie echt was.
Zag net dat ik muizen op zolder heb, kijk die vind ik nou wel leuk, als ze tenminste van mijn lapjes afblijven, maar misschien is dat wel lekker voor een nestje :-)
De poes woont ook op zolder, maar die eet zeker liever brokjes :-(

Atelier Ullizee zei

Mooi gedaan, leuke spin!

Cisca Heiden van der zei

Wat leuk, dat wist ik ook niet. Wat een mooie spin heb je gemaakt, daar zullen zelfs mensen met een spinnen fobie niet bang van zijn, denk ik. Wat een mooie steken heb je geleerd, handig om het aftelbaar linnen te leren, dan zie je veel beter wat je doet.
Ik vind die werkjes met zijdelint altijd zo mooi, al heb ik het zelf nooit geprobeerd.
Groetjes, Cisca

conny's quilts zei

Oh wat leuk, eindelijk een spinnetje om niet bang voor te zijn! Mooi gemaakt hoor.

Birgitte aka Bietje zei

Het spinnetje is superleuk gemaakt. Lijkt erg echt. Ook ik moest twee keer kijken om te zien dat ie niet echt was. Ik durf het bijna niet, maar ik heb toch een minpuntje. Spinnen hebben 8 pootjes. Hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik dit zeg. Als dat zo is, dan verwijder dit berichtje maar gewoon.
Het doet echter niets af aan het spinnetje, want die is, ook met 6 pootjes, hartstikke mooi.

Ineke zei

Oh!!! Zo leuk, ik hou beslist niet van spinnen, maar dit is een dotje!
Je leert zo iedere keer weer wat bij.
Dikke knuffel

marga zei

Op afstand lijkt de spin net echt. Het spinnetje is heel erg leuk en ach zoveel moeite zal het niet zijn om de raad van Rian op te volgen. Hoor wel graag van jou of het inderdaad klopt wat zij voorspeld.
Groeten
Marga

Corrie zei

Lieve Chris, ik had nooit gedacht dit nog eens te zeggen of schrijven want ik griezel van spinnen enz., maar ik ben helemaal wég van dit spinnetje!
Ik zie er al een aantal op een kraagje van een blouse of sjaal, echt enig!
Dank voor je goede wens voor morgen, ik heb er zin in!

Conny's-blog zei

Prachtig spinnetje heb je gemaakt. Heb ooit 9 winters lang ook met kralen van alles gemaakt. Dus ook een spinnetje, maar dat werd een broche. Met kralen borduren is heel leuk en zeker in combinatie met lintborduren, prachtig............liefs.Conny

feltfree på Åsly zei

Zo is het een feest om een spinnetje tegen te komen, superleuk

Yvonne zei

Prachtig zoals je die spin zo bijna levensecht hebt gemaakt, gelukkig beweegt deze niet!

Annie Kingma.Bonnema zei

Dit is toch wel een lief en heel mooi spinnetje.
beweegt niet.
Veel plezier en geleerd op de cursus.
Borduren met kralen, zag mooie werkjes in het Fries museum
Groetnis Annie

Antje uit Urk zei

Wat prachtig...ik vraag me dan altijd af, hoe krijgen ze het voor elkaar! heel mooi!

marian'ne m zei

Sorry té levensecht, komt zéker niet op mijn kraagje zoals Corrie voorstelt.

MAAR, héél mooi gemaakt !!;))

Johanna Faber zei

Wat mooi Chris en wat ben je talentvol

Fijne zondag groetjes uit Zweden

Marga (MarPie) zei

Heb zelfs even gegoogeld maar een spin heeft 8 poten.
Gelukkig niet die van jou kan ze ook niet hard wegrennen.
Ze is wel een plaatje om te zien hoor.
dat spreekwoord van Rian kende ik ook niet.
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat, het word vast en zeker ontzettend mooi.

Groetjes,
Marga♥