Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Vintage Crazy Patchwork

De vijf dames met wie ik om de tafel zit, lijken me aardig en vriendelijk. We hebben net kennis met elkaar gemaakt, alleen Aljona, die ons les gaat geven, ken ik natuurlijk al.
De tafel ligt direct al vol met leuke dingen: een paar boeken, voorbeelden, garens.


Wat we gaan maken, is voor mij echt een uitdaging. Een crazy patchwork met een vintage uitstraling, versierd met kantjes, bandjes, knoopjes, siersteken en wat je maar wilt. Je kan het zo druk of rustig maken als je wilt.





Vooral het versieren vind ik een uitdaging.

Bij mij thuis lag de tafel trouwens ook vol met spulletjes:


Ik wilde eens kijken wat ik misschien kan gebruiken.
Maar mijn uitgangspunt is vooral dit:


Mijn moeders werkjes uit haar schooltijd, 1918-1921. Allemaal netjes bewaard in een grote doos.


Er zitten wel proeflapjes tussen waar ik een kantje of knoopjes van af kan knippen. Maar in heel veel zal ik echt geen schaar zetten.
De foto van moeder (ze was toen 16-17 jaar oud en op de Industrieschool in Utrecht) ga ik op mooie stof printen.


En nog een toen ze veel jonger was:


En deze ook, oudste kleindochter:


En ook een van de oude kaarten die ik vond in een brievendoos van mijn moeder:


Verder heb ik een bladzijde van een brief van moeder aan vader uit 1930 gescand. Daar kan ik ook stukken uit gebruiken. En het poststempel van de brief:


Genoeg dus om over na te denken. Maar voor de volgende les moet ik siersteken oefenen! Op een proeflap met voorbeelden er bij. Met verschillende garens. Ik zal me dus echt niet vervelen!


29 opmerkingen:

Lida zei

Wat een schitterende spullen heb jij nog van je moeder en wat lijk jij op haar! Nee daar mag je echt de schaar niet inzetten, daar zou je de dames van de Oud goed quilt eens voor moeten opzoeken, die maken er echt prachtige quilts van! Veel plezier met je steekjes, knuffel
Lida

foekie's fashion zei

Ohh wat leuk allemaal. Ook dat je foto van je mooie moeder op stof gaat printen. Ben heel benieuwd hoe dat uitpakt. Geniet van je leuke lessen! Je hebt er veel leuke dingenvoor.

Yvonne zei

Je hebt daar een schat in handen van je moeder! Wat een dierbare quilt kan je daar mee maken! Veel plezier!

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat kostbaar en mooi zo veel spullen van je moeder te hebben.
Een uitdaging die je zeker heel goed zal kunnen maken.
Succes eerst met de siersteken.
Fijn weekeinde gewenst.
Groetnis Annie

sylvia zei

bijzonder, Chris, dit gaat heel dierbaar worden!!
liefs, Syl

conny's quilts zei

Wat een prachtige spullen om iets mee te gaan maken, ben heel benieuwd hoe je dat gaat aanpakken. Veel plezier er alvast mee.

Martine zei

O Chris, wat geweldig om die mooie spulletjes nog te hebben. En je lijkt op je moeder, wat leuk.
Lieve groetjes.

Lee Prairie Designs zei

Lovely post, Chris! I can see you and your mother look alike...very pretty! Looks as though you have a beautiful and fun project ahead...wished we lived closer so I could learn too!

Have a wonderful weekend!

Love, Carolyn

Truus zei

Wat een prachtige schatten van je Moeder heb je daar! Daar ga je toch niet iets vanaf knippen? Maak er een mooie herinneringsquilt van zonder iets kapot te maken. Er zijn genoeg kantjes en knoopjes eventueel van de kringloopwinkel die je kunt gebruiken. Een enig idee om een fotoprint te maken van de foto's en de brief en je lijkt heel veel op haar.
Succes met deze nieuwe technieken.
groetjes, Truus uit Drenthe

Rian, zei

Oh Chris, wat heb je nog veel van je moeder! Dat gaat weer iets heel bijzonders worden, alleen al door alle dierbare materialen. Jou wel toevertrouwd om daar een schitterend geheel van te maken.
En wat lijk je toch op haar!
Oudste kleindochter is ook een plaatje wat er heel goed bij past. Vier generaties verbonden.
Succes met het oefenen.
Liefs

Mieke van Minnen-Kanis zei

Ben erg benieuwd hoe quilt, met al die mooie spulletjes van je moeder, gaat worden. En dan die mooie foto's erbij. Geweldig ook die "oude'' foto van je kleindochter.

Floor zei

Mooi al die spulletjes van je moeder, ook de foto's... zo mooi ouderwets, maar toen natuurlijk heel modern.
Je lijkt volgens mij wel op haar.
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Nu maar eerst steekjes oefenen, zo als vroeger bij de les "nuttige handwerken".

Trui zei

Wat enig, dat je al die spulletjes van je moeder nog hebt!
Dat wordt vast een prachtige quilt!
Lieve groetjes, Trudy

katrien zei

Wat fijn dat je deze lapjes van je mams nog hebt,mooie herinneringen.

Ans zei

Wat een mooie herinneringen, mooie uitdaging weer!

Johanna Faber zei

Chris wat een apart blogje en wat een uitdaging
En wat een mooie herinneringen
Fijn weekeinden groetjes uit Zweden

Willy zei

Je lijkt idd sprekend op je moeder. Mooie foto's Chris en prachtig handwerk van haar. Ik schrok even, dacht ook dat je de schaar er in wilde zetten. Ik ben benieuwd naar hoe het gaat worden. Veel plezier ermee en fijn weekend,

Guusje, zei

Wat een schatten heb je nog van je moeder. Fantastisch en wat een prachtige foto's. Erg leuk dat je een vintage crazyquilt gaat maken. Die staat ook nog hoog op mijn lijstje voor ooit. Ben erg benieuwd hoe die van jouw gaat worden. Ik kijk er naaruit.

inge zei

dat wordt heel bijzonder!

Tineke zei

Dat gaat een bijzondere quilt worden, ben zo benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Succes met het uitdenken.

feltfree på Åsly zei

Wat heb je veel moois liggen. Dat in vele dingen geen schaar gezet wordt, snap ik maar al te goed. Zou ook zonde zijn. Succes met denken

Corina zei

wat een mooi plan heb je, daar kun je zeker wel iets moois van maken. Bijzonder dat dat er allemaal nog is!

Anoniem zei

Wauw Chris, dit is pure rijkdom. Daar wentel je je in en vergeet de tijd.
Wat een prachtige missie om ook weer door te geven !
Ik ga je op de voet volgen !
Groetjes van je buuv

Marga (MarPie) zei

wat een heerlijk cursus lijkt me dat.
Dit gaat jou ook heel goed lukken, dat weet ik zeker.
Wat een schat om de dingen van je moeder te gebruiken hiervoor.
Zelf vind ik het te gek dat ze nu dan meer te zien zullen zijn dan verstopt in een doos.
Zeker doen foto's op stof laten drukken, geeft een heel leuk effect.
Kan haast niet wachten wat je ons gaat laten zien.
Heel, heel veel plezier ermee.

Groetjes,
Marga♥

ivoorwit.blogspot.com zei

Prachtige spullen. Heel zuinig op zijn, vooral omdat ze van je moeder zijn. Ben benieuwd naar je nieuwe creaties. Fijne dag, groetjes, Thea

marga zei

Een tafel vol dierbare dingen om te koesteren. Een rijk bezit. Het lijkt mij prachtig om naast nieuwe lapjes dingen uit deze doos te verwerken en er zo iets mooi's van te maken.
Ga je de foto er ook in verwerken?
Heel veel succes maar vooral heel veel plezier met het maken.
Groeten
Marga

neeftje zei

Wat mooi allemaal! Je gaat er vast iets heel moois van maken!

Eulalia Isabel zei

Hermosos recuerdos de la mama.

cariños

Anoniem zei

Wat mooi, al die oude spulletjes.
Het idee om een nostalgisch quilt te gaan maken is ook heel leuk. Op deze manier wil ik nog al mijn oude borduurwerkjes die nu her en der aan de muren hangen gaan verwerken. Dan wordt het ook wat rustiger in de kamer.


En jou kenende, dat gaat weer heel mooi worden..

Veel groetjes van Jantje.