Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Rita

Op de kopfoto bovenaan dit Blog zie je de handen van een paar vriendinnen uit mijn kerk die in het voorjaar van 2006 hun eerste ervaring opdeden met patchen en quilten. Maar ..... er ontbreken een paar handen, hele ijverige handen. Die zijn verscholen achter de naaimachine, rechts.

Kijk, dit is de foto waar de kopfoto van gemaakt is:


Nu zie je haar staan, Rita, van wie de handen niet zichtbaar zijn.

Maar híer zijn ze dat wèl:


Rita was toen 80, de oudste van onze hele groep. Een heerlijk opgewekt, positief mens, gezegend met een sterk karakter en goede gezondheid. Ze stortte zich er helemaal in en kreeg de smaak écht te pakken. In de eerste lessen maakten we een quiltje voor een kussen. We hadden een geweldige ruimte in het 'seniorenlokaal' in de kerk. En kijk eens wie daar ook zat?!


Gré, in mijn gedachten vaak Greetje. Foto's met een mooie herinnering aan haar. HIER schreef ik over haar opname in een tehuis voor dementerenden, al weer ruim een jaar geleden. Het kussen dat zij maakte heb ik nu hier thuis!

Na het 1e kussen maakte Rita nog 'even' een ander kussen:


Kijk nou eens naar dat fijne quiltwerk! Geweldig!

In een vervolgcursus maakten we blokken voor een heuse Sampler. Hier de blokken van Rita:



Wat hadden we af en toe een LOL!!

Rita was de 1e die haar Sampler af had:


De kleuren zijn niet goed, maar de foto geeft toch een indruk.

Vandaag wordt Rita 90 jaar! Wat een leeftijd! Nog even op-gewekt, woont zelfstandig, fietst, loopt, kookt, kortom ze bedruipt zichzelf. Alleen haar handen ....... die willen al een paar jaar niet meer het fijne werk doen. Geen fijn naaiwerk of quiltsteekjes meer. Maar niet treuren: 
"Een beetje grof haakwerk met leuke kleurtjes, dat gaat nog wel hoor! Ik maak af en toe iets als voorbeeld voor DIT winkeltje, zó gezellig en lieve mensen. Kan ik ook op de fiets naar toe".
Zó is Rita!

Zij maakt voorbeelden voor een ander, voor míj is zij zélf een voorbeeld!


23 opmerkingen:

Mieke van Minnen-Kanis zei

Geweldig, ben er ook van overtuigd dat bezig zijn en blijven met handwerken, je actief houdt.
Een van mijn grootmoeders werd 104. Zij haakte breide en borduurde veel. Tot ver over de 100 jaar breide ze bv. witte babysokjes voor alle nieuwe geboren baby's in haar kerkgemeente, de meisjes met een roze strikje en de jongetjes met een licht blauwe.

Truus zei

Fijn als je zo positief kunt blijven als iets wat je graag een doet niet meer lukt. Geweldig dat ze dan een ander project vindt om toch bezig te zijn met iets dat wel lukt.
Mijn Oma en Moeder waren ook tot het laatst bezig met breien en haken--beide waren toen 95 en 97.
Goed weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Marjolein zei

Wat een mooi verhaal Chris!!

Fijn weekend.

Lieve groetjes Marjolein

marijna zei

Wat een leeftijd zeg 90 jaar! Dan hoop ik ook nog zo fit te kunnen zijn. Leuk om te weten dat deze foto's al tien jar oud zijn. Wat gaat de tijd snel! Op naar de volgende tien jaar. groetjes...

feltfree på Åsly zei

Heerlijk zo positief.

mieke zei

Fijn , als ze zó lang lekker actief kunnen blijven.
Grtjs Mieke

Ria van Kasteel zei

Fijn om weer een stukje bij je te lezen. Het doet me een beetje denken aan onze bee, de jaren laten sporen na maar het is zo fijn om deze dingen samen mee te maken. Geeft se burger moed.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0))

Floor zei

Niets is zo heerlijk dat 80 jaar worden en dan nog van alles willen doen en overal zin in hebben!
Jammer dat haar handen niet meer zo goed willen, maar een creatief mens bedenkt dan wel iets anders om te doen.
Ik teken er voor hoor!

Quiltblog Janine zei

Wat lief!

inge zei

wat geweldig! zo wil ik ook oud worden!

Lida zei

Bijzondere mensen, wat een lieve gezichten en zo enthousiast! Knuffel
Lida

Beáta Tüzes zei

Óoooh! Fantasztikus!

Annie Kingma.Bonnema zei

Mooi verhaal, zo ouder mogen worden is een zegen
Handwerk zo graag, hoop ook zo het ouder worden te mogen beleven.
Mijn Mem mocht 98 worden, en breide nog sokken voor het na geslacht
Fijne Zondag gewenst.
Groetnis Annie

Ineke zei

Wat ben jij toch een lieverd, even je vriendin in het zonnetje zetten! Jij bent mijn voorbeeld, zoveel goeds wat jij doet! Gefeliciteerd met je lieve vriendin van 90 jaar!
Liefs, Ineke

Martine zei

Complimenten voor de 90 jarige.
Wat heerlijk als je nog zo positief in het leven mag staan.
Lieve groet Martine

Yvonne zei

Wat een heerlijk voorbeeld van mooi en gezegend oud worden. Ik wens jullie nog vele mooie jaren vriendschap!

Marga (MarPie) zei

Heerlijk om zo oud te mogen worden inderdaad.
Ook heerlijk dat al zoveel jaren jullie vriendschap bestaat.

Groetjes,
Marga♥

Cisca Heiden van der zei

Wat fijn als je zo in het leven kunt staan en wat een mooie werken! Ze is met recht een voorbeeld.
En wat heerlijk als je op je 90ste nog kunt fietsen en voorbeelden kunt maken, hoplijk kan ze dat nog lang doen!
Groetjes, Cisca

Ans zei

Wat een mooi verhaal weer, en zo positief in het leven te staan, ik teken daarvoor!

marga zei

Zo hoop ik oud te worden. Geweldig wat een mooi portret van deze bejaarde Dame.
Groeten
Marga

Guusje, zei

Wat leuk om dit te lezen. Ik hoop dat we allemaal zou ouder mogen worden nog genietende van onze hobbys op onze eigen manier.

Willeke zei

Van harte gefeliciteerd met jouw super vriendin. Dat jullie nog maar lang van elkaar mogen genieten!

Johanna Faber zei

Heerlijk om zo samen oud te worden,
Geniet er elke dag maar van
Groetjes uit Zweden en een fijne dag