Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Mevrouw M.

Bedankt voor jullie lieve reacties op mijn vorige logje!
*****

Het begon met het kussen voor Meisje. Op verzoek van Dochter. Kennelijk dacht Dochter daarna:

"Ach, mam heeft toch niets te doen (!), ik vraag haar om nóg een kussen te maken. Deze keer niet voor een van mijn jongeren, maar voor Mevrouw M, onze psychiater die met pensioen gaat. Een afscheidscadeautje voor haar van mij en mijn collega's".

Dus mam mocht weer aan 't werk. En ze vond het leuk hoor!

Een van de lastigste dingen bij het maken van een quiltje vind ik het uitzoeken van kleuren en stoffen. Nog lastiger is dat, als je iets maakt voor een ander en helemáál lastig, als je die ander niet kent! Maar ik had het geluk dat ik, via onze blogs, de zus van Mevrouw M. wél ken! Eén telefoontje was genoeg om er achter te komen dat blauwe, gele en groene tinten het best bij haar passen. Toen ik zus vertelde dat ik in het midden van het kussen een applicatie wilde maken, werd ze enthousiast:
"Ik kijk graag naar de maandquiltjes op je Blog. Misschien kan je het augustus-patroontje gebruiken. De maand augustus betekent veel voor haar".

Ik wist genoeg en kon lekker aan de gang.
Eerst een ontwerpje tekenen in EQ op de laptop.


Daarna stofjes verzamelen, deze keer koos ik ze dus zelf uit. 
Een gedeelte van het ontwerp printen om malletjes te maken.


Elke collega nam één stofje voor haar /zijn rekening. Zo had ik 16 verschillende stofjes.
Nu kon ik het middenstuk appliqueren en het 1e randje er aan zetten.


Voor een wat beter contrast in de waaier op de hoekpunten had ik een extra stofje nodig. Dus dat heb ik namens mijzelf nog toegevoegd.


Uiteindelijk was het kussen klaar.


Eigenlijk een klein project waar toch veel tijd in gaat zitten.

Maar waarom een kussen??
Voor haar afscheid organiseerde Mevrouw M. vorige week vrijdag een Symposium waarvoor zij verschillende mensen uitnodigde om een korte lezing te houden over een bepaald aspect van hun werk. Ook Dochter werd uitgenodigd. Haar werd verzocht iets te vertellen over de inhoud van en haar ervaring met de therapie waar zij en Meisje door heen gingen.
Als ondersteuning van haar voordracht maakte zij een Power-point presentatie. Aan het eind vertelt ze over de lapjes en het kussen die zij tijdens de therapie gebruikte. Als illustratie laat zij deze dia zien:


Lapjes op een 'levenslijn'. Alleen zijn het niet de lapjes van Meisje, maar de speciaal uitgekozen lapjes met eigenschappen van Mevrouw M. Met hulp van een animatie gaan de lapjes in stukken, worden door elkaar gehusseld en komt er in de volgende dia een kussen uit!
Tot slot werd het kussen aan Mevrouw M. overhandigd. 

(Het patroontje van het maandquiltje is van Ellie)

27 opmerkingen:

Ans zei

Wat heb je weer wat moois gemaakt, en je kan het ook allemaal zo mooi verwoorden. Mijn complimenten!

Johanna Faber zei

O Chris wat is dat mooi geworden
En zo mooi verteld,

Fijne week liefs vanuit Zweden

foekie's fashion zei

Wat een superoodracht en wat heb je die leuk georganiseerd. Het is een heel mooi kussen geworden hoor.

Truus zei

Geweldig wat een mooi kussen is het geworden. Eigenlijk is het zelf ontwerpen veel leuker dan een patroon namaken. Bij een bestaand patroon wil ik wel mijn eigen kleuren gebruiken om het zo van mijzelf te maken.
Deze mevrouw was vast heel blij met haar kussen en de manier waarop je dochter het inleide is fantastisch.
Groetjes, Truus uit Drenthe

Marianne zei

Een schitterend kussen is het geworden.Fijn, dat je zo goed op weg bent geholpen door de zus ven de mevrouw. Ook de presentatie naar het kussen met een mooie inleiding. Moeder en dochter proficiat!

FLR zei

Wat je maar een klein werk noemt! Prachtig groot kussen met een verhaal en wát voor een verhaal. En wederom zie je dat dochter je creativiteit heeft ´meegenomen´, wat een mooie presentatie!
vrolijke groet
Francisca

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat is het kussen mooi geworden!
Mevr. M. zal daar vast heel blij mee zijn, zeker in combinatie met de presentatie. Wat leuk dat je zo samen "werkt" met je dochter.
Groetjes Mieke

Floor zei

Wat heb je dat prachtig ontworpen en gemaakt Chris!!
Knap hoor dat je dat kunt en ook heel lief van je.
Vind de presentatie ook heel leuk bedacht zo met die dia's.
Weer een mens gelukkig gemaakt, mooi toch?
Hoop dat het inmiddels met jullie een beetje beter gaat, al blijft het heel moeilijk natuurlijk, dat gaat niet zo maar over.
Veel rust gewenst en geniet maar van je lapjes.

quiltlodge gerda zei

Wat een prachtig "afscheid" cadeau!

baukje zei

Oh Chris, voor mij weer een koude rillingen verhaal maar dat snap je wel.....m

Yvonne zei

Wat geweldig lief en attent van je om weer zo'n mooi kussen te maken voor iemand die jij niet kent maar waar je dochter een speciale band mee heeft. Nu ben ik alleen zo erg benieuwd naar wat mevrouw M vond van het kussen........krijgen we nog een update? Ik vind het in ieder geval prachtig! Jammer dat je niet om een hoekje kon kijken!

Elvira zei

Que bonito cojín me encantan esas telas tan alegres
Besos

marijna zei

Dat heb je mooi gemaakt! Prachtig kussen en mevr. M werd met lapjes het cadeau aangereikt. Mooi gevonden van dochter....

marga zei

Ach Chris wat heb je dat weer mooi gedaan. Het is inderdaad wel veel werk om iets mooi's te maken maar het ontwerp en de kleuren zijn zo mooi geworden. Als ik dan lees hoe de presentatie is geweest is het helemaal TOP.
Lief van jou om iets te maken voor iemand die je nog nooit gesproken hebt en verder niet kent.
En hoe vond ze het kussen?
Groeten
Marga

feltfree på Åsly zei

Wauw wat heb je dat mooi gemaakt. Dat is vast een superpresentatie geweest.
Groetjes

Annie Kingma.Bonnema zei

Beste Chris
Een mooie opdracht kreeg je.
Het is een mooi kussen geworden.
Knap zelf helemaal ontworpen ook..
Een geweldig afscheids-- cadeau.
Je dochter had een mooie presentatie.
Maar zal ook heel trots op haar moeder zijn.
Mevrouw M kon geen mooie cadeau ontvangen
Groetnis Annie

neeftje zei

Super gedaan!!!!

Ineke zei

Wat een prachtig ontwerp en wat heeft je dochter dat leuk gedaan om op deze manier een presentatie van te geven, met gebruik van de lapjes uit het kussen voor mevrouw M. Jullie zijn erg kunstzinnig, jij , maar ook je dochter!!! Ik ben vol bewondering hierover.
Liefs, Ineke

Ellie's Quiltplace zei

Wat een mooi verhaal en het is zo leuk gepresenteerd! Hopelijk was ze er blij mee!
Heel leuk dat je ons ontwerpje in het midden hebt gebruikt. Je hebt het prachtig verwerkt. Heel mooi!

Anoniem zei

Buvie, Je hebt het misschien niet zelf in de gaten maar je bent werkelijk een kunstenares. Ik vind het een voorrecht om met jou te mogen handwerken. Morgen bij mij. Ik ben er weer klaar voor !

Ria van Kasteel zei

Wat een prachtige achtergrond verhaal voor het maken van het kussen. De fans op de hoeken maken het helemaal af.

Liefs en een knuffel van Ria ;0))

M Verheij zei

Chris, wat een mooi blogje.Ik heb net mijn zus, je blog door gegeven ze gaat het morgen lezen.

M Verheij zei

Voor iedereen die een reactie heeft geschreven, het is mijn zus.En zij is super blij met het kussen.Ik krijg ook altijd lapjes van haar, uit verschillende landen.

Margriet Hof zei

Weer zo'n mooi verhaal!
Het kussen is erg mooi geworden!

Eulalia Isabel zei

Hermoso, me encanta,

cariños

Eulalia Isabel zei

Hermoso, me encanta,

cariños

MarianneD zei

Mooi kussen met mooi verhaal....;-)