Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een Telegram

"Ding ..... Dong!!" De voordeurbel. Door het glas van de deur, mooi gegraveerd met een kraanvogel, zie ik iemand van de PTT op de stoep staan.
"Alstublieft mevrouw, een telegram".
Een telegram? Van wie kan dat nou zijn?! Snel openmaken maar. Ik lees:
H am ta bini
Aankomsttijd Schiphol.....
Vluchtnr. .....
Carmen, Brooklyn, NY

Een telegram van Carmen, een zus van Chago uit New York. En wát voor zus!
Maar wat bedoelt ze nou, ik snap het niet. Er zit vast een schrijf-fout in. Die H moet misschien een I zijn, maar dan zou er staan: 'Ik ben kom' (ta bini is Papiamento voor komen). Misschien bedoelt ze: 'ik ben komende'?
Zodra Chago uit zijn werk is, geef ik hem het telegram en hij begint gelijk te juichen: Ja! Carmen komt ....... even kijken wanneer ...... vanavond om een uur of 8 op Schiphol!
Pfffffff.
Snel eten, naar boven, logeerkamer stoffen, zuigen, wastafel doen, schoon beddengoed, ergens een extra schemerlampje vandaan halen, lichtjes aan, deur naar de gang open. Zo, ze is welkom!
Ik ben wel wat gewend met mijn schoonfamilie. Het is wel vaker gebeurd dat onverwacht een familielid op de stoep stond of midden in de nacht vanuit Aruba belde: morgenochtend sta ik op Schiphol. Carmen is ook zo'n type. Boordevol energie en positiviteit. In ons gezin is ze vooral bekend door het BILLENLOPEN! Ken je dat niet? Dan hier even wat foto's:

Dit was in december 1976. Onze kinderen hebben pret met tante Carmen. Wie het eerst op de billen naar de andere kant van de kamer kan 'lopen'.

Terug naar het Telegram.
Terwijl ik boven aan de gang ben, springt Chago in de auto om op tijd op Schiphol te zijn.
Ik wacht. Lang ...... nóg langer ...... uren .... Eindelijk hoor ik de auto de oprit op rijden. Maar geen stemmen, dat is raar, ze zijn meestal nogal luidruchtig!
Chago stapt alleen binnen, geen Carmen. Hij heeft gewacht, geïnformeerd, op het volgende vliegtuig gewacht. Niets en niemand.
Nou ja, dan maar de lichten uit en in bed. Ondanks alle opwin-ding val ik snel in slaap.
Totdat.
Om een uur of 2 krijg ik ineens een peut in m'n zij en begint Chago onbedaarlijk te lachen!
"Het is niet Carmen die komt, het is een HAM, ze heeft een ham gestuurd, hahaha!"
Yes! Nu snappen we het telegram: die spatie is de oorzaak, de spatie tussen de H en am. Ze bedoelt: "Ham ta bini": er komt een ham! Bewust zo gedaan, want je mag geen vlees vanuit Amerika sturen.
De volgende dag rijdt ik naar Schiphol, afdeling pakketten. Ben benieuwd of die ham wel door de douane komt! Ja hoor, geen probleem. Weet je waarom? Omdat op het etiket staat:
7 kilo cakes en candy's
Tandarts C. Jones
etc.
Die 7 kilo ham hebben we met heel wat kruidnageltjes in de oven klaar gemaakt en er met heel wat gasten van gesmuld. En van het dikke bot nog heerlijke soep getrokken.

Mooie herinnering!


22 opmerkingen:

Ans zei

Geweldig, mag de HAM nu in de logeerkamer?

Yvonne zei

Geweldige schoonzus heb jij! Heerlijk natuurlijk die ham maar het was waarschijnlijk nog leuker geweest als Carmen zelf was gekomen!
Ik hoop dat jullie niet al te ver van Schiphol wonen met dat op en neer gerij!

Monica zei

Geweldig verhaal en de ham is nu zeker dubbel zo lekker :)

neeftje zei

Wat een heerlijk verhaal, genieten!

quiltingmieke zei

pieo wat een zalig blogje, en wat zullen jullie inderdaad gesmuld hebben...knuf

baukje zei

Wat een heerlijk verhaal. En een ham sturen met het vliegtuig........dat is toch wel heel bijzonder.

Bezig Plus zei

Wat een enig verhaal... Verwegfamilie is zo bijzonder.....
Pret met de kinderen, dagen met een gouden randje......
Groetjes van huis tot huis, Anje.

MarianneD zei

Pracht verhaal! En nu weet ik wat billenlopen betekent....leuke schoonzus!

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een bijzonder en leuk verhaal.
Wat zullen de kinderen genoten hebben met zo'n billen lopende tante.
Vergeten ze nooit meer!!!!
groetjes Mieke

petronella zei

Prachtig!

sylvia zei

wat een leuk verhaal, haha!!!

Ineke zei

Hahahahaha, wat een geweldig verhaal!!! Zie alles zo duidelijk voor me, zat hier te schuddebuiken van het lachen!!! Geweldig!!!
Liefs, Ineke

Unknown zei

Ja, weer zo'n mooi verhaal, Door één zo'n spatie een hele verwarring. De logeerkamer was in ieder geval wel op orde voor eventuele logés..

Groet van Jantje,

Dorothé zei

Heerlijk verhaal, prachtige schoonfamilie.

feltfree på Åsly zei

Wat een leuk misverstand. En dat om een spatie.

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat een herinnering, echt een mooi verhaal
Billenlopen , leuke foto's.
Groetnis Annie

Annelies zei

Wat een verhaal !

hobbyshop fugeltsje zei

Geweldig wat een verhaal !
Gr. Miranda

Marga (MarPie) zei

Heerlijk zo'n schoon familie daar gebeurt tenminste wat.
Ach zo is de logeerkamer ook meteen weer goed gedaan.

Groetjes,
Marga♥

Ria van Kasteel zei

Wat een geweldig verhaal.

Liefs en een knuffel van Ria ;0))

Willy zei

Heerlijk verhaal Chris. Toch jammer dat ze zelf niet kwam. Dat billenlopen doe ik haar niet meer na. Groetjes,

FLR zei

O, wat een fantastisch verhaal! Heerlijk, zo´n schoonfamilie!!!