Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een AFFO in de Herfst

Genieten jullie ook zo van die prachtige herfstkleuren in de zon??
Wat een warm licht geeft dat.


Wie, of eigenlijk wát, wilde er ook even van genieten? Mijn Affo!!


Ik ben zó blij dat hij af is. Ondank de tussendoor projecten.
Kijk, hier is hij voluit:


De Pine Tree Lodge. Het patroon had ik al in september 2012 gekocht, op onze trouwdag.
Bij Petra Prins.

Déze stof gebruikte ik voor de achterkant:


Een stuk van een enorme lap die ik TOEN van iemand kreeg.

Inmiddels weet ik iets meer over het merk van deze stof 'SOULEIADO'. De oorsprong ligt in de beginjaren van de 17e eeuw toen Portugese en Nederlandse schepen bedrukte katoen uit India Marseille binnenvoeren. Lodewijk XIV was er wég van en gaf zijn minister zelfs opdracht een Oost Indische Compagnie te vormen om deze stoffen te importeren. Deze Compagnie stuurde spionnen naar India om achter de geheimen van het drukken en verven te komen! Zo ontwikkelde zich in Frankrijk een eigen stoffen industrie die we nu kennen als de Provençaalse stoffen. Souleiado is tegenwoordig niet de enige fabrikant van stoffen met zulke prints, maar wel de oudste. Begonnen in 1806 in een voormalig Kapucijner klooster bij Tarascon, een oude Romeinse stad aan de oever van de Rhône. In 1916 werd de zaak door Charles Demery gekocht en in 1939 kreeg de fabriek de naam Souleiado. Dit is een oud Provençaals woord en betekent: "Een straal van de zon die na de regen door de wolken schijnt ".
Mijn lap is mosterdkleurig en ik vermoed dat het een reproductie is van een oud patroon. Ben dat nog aan het uitzoeken.
In Tarascon is een Souleiado-museum dat nu een expositie heeft van "50 jaar Souleiado".

Zo heeft ook deze quilt weer een apart verhaal!


29 opmerkingen:

foekie's fashion zei

Wat een bijzonder mooie quilt! Daar moet je met plezier aan gewerkt hebben.

Corina zei

wow wat een prachtige quilt! En wat een mooie foto's met de herfsttuin op de achtergrond!

Ans zei

Wat een mooie quilt in een prachtige locatie, met een nog mooier verhaal!

Yvonne zei

Wat een bijzonder verhaal bij je achterkantstof! Prachtig vind ik het en natuurlijk ook de voorkant! Mooi partroon en stoffen en schitterend quiltwerk! Een om lang naar te kijken en van te genieten!

Monica zei

Wow, wat is dit een super mooie quilt geworden. Chapeau voor je 'affo' . Wat leuk dat jij dit verhaal bij de achtergrondstof erbij vertelt.

sylvia zei

Prachtig, Chris!
Liefs, Syl

katrien zei

Wat heb je een prachtige affo.
En die herfstkleuren daar hou ik ook zo van.

Truus zei

Prachtig is je quilt geworden en het past zo mooi bij de herfstkleuren. Het is nu genieten van de herfstkleuren -jammer dat het zo kort is .
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

feltfree på Åsly zei

Wat een superquilt is dat geworden zeg. Wauw zo mooi met de gebruikte kleuren. Heerlijk om die af te hebben lijkt me

Floor zei

Wat is je quilt prachtig geworden Chris! Mooie kleuren en zo te zien ook prachtig gequilt.
Dat is nu echt genieten van deze affo.
Hij krijgt vast een mooi plekje in je huis.
Die achterkantstof heeft een mooi verhaal. Ik heb hier ook nog een stuk liggen, heb ik destijds van jou gehad.
Komt zeker wel een keer van pas hoor!
Heb net ook lekker van het zonnetje genoten en zo weer, samen met Terra.

Marjolein zei

Wow, wat een mooie kleuren heeft u gebruikt, een zeer geslaagde affo!

Liefs Marjolein

chevremont zei

wat een prachtige quilt in een supermooi decor! gefelicteerd met je affo!

conny's quilts zei

Schitterend! Wat een juweel van een quilt!

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat is de quilt mooi geworden!
En wat een speciaal verhaal over de stof van de achterkant.
Leren we ook weervan.. dubbel leuk!

Annie Kingma.Bonnema zei

Prachtig wat een mooi quilt.
Ook het verhaal van de stof.
De foto's met de herfst kleuren zo mooi gemaakt.
Heel veel talenten heb je Cris
Groetnis Annie

Ineke zei

Gefeliciteerd met je prachtige AFFO!!!

marga zei

Het verhaal van de achterkantstof geweldig dat het voor jou niet alleen iets is van gewoon een lapje voor de achterkant maar een heel verhaal over de oorsprong van die stof. Dat zouden wij denk ik meer moeten doen dan heeft een quilt nog meer waarde. Hij is trouwens heel erg mooi geworden net zo mooi als de kleuren van de natuur buiten. Ik geniet ervan en jij ook zo te zien.
Groeten
Marga

Rini zei

Wat een prachtige quilt is het geworden ! Geweldig ! Met ook nog een aparte achterkant , mooi en met een interessant verleden .
Ja dit is toch ieder jaar weer een prachtig seizoen hè? Daar blijf je van genieten . Gelukkig maar . Groetjes ,Rini.

marijna zei

Zo zie je maar dat een lap een mooi vervolg kan hebben. Leuk hoor zo'n verhaal. Enne... je quilt vind ik prachtig!

Vera zei

Gyönyörű színek... nagyon szép takaró...

Cisca Heiden van der zei

Wat een beauty van een quilt, ik ben er helemaal weg van! En weer zo'n mooi verhaal erbij over de achterkant stof. Wat een prachtige stoffen zie ik op die site, dankjewel voor de link.
Ik loop wat achter met lezen, dus las ik net pas dat prachtige verhaal over die ham, wat een vondst om het zo te benoemen, en wat een consternatie, je bent ook een geboren verteller!
Groetjes, Cisca

Corrie Wittebrood zei

Prachtige kleuren in je quilt Chris en wat een prachtige herfstfoto's, wat een schoonheid!
Ik heb zo vreselijk gelachen om je vorige logje over de ham en net aan Jan voorgelezen. We hopen van harte dat de Border Securitycrew jullie niet alsnog oppakt, ha,ha,ha!

FLR zei

Zo Mooi!!! Het verhaal maakt het nóg mooier!
groetjes
Francisca

Hennie zei

Wat een prachtige quilt !! Hij past qua kleur perfect bij de herfst.

Groetjes Hennie.

Bezig Plus zei

Oh wat een pracht heb je gemaakt en hoe leuk dat je zo'n mooie stof kon gebruiken om haar nog bijzonderder te maken....
Complimentjes voor jou omdat je zoiets moois maakte....
Steekjesgroetjes van huis tot huis, Anje.

Willy zei

Prachtig is je quilt geworden en leuk om nog weer even terug te gaan in de herkomst en geschiedenis van de stof voor de achterkant. Na een paar grijze dagen is het hier nu weer prachtig herfstweer en genieten we nog van de herfstkleuren.
Fijn weekend, lieve groet

Willy zei

In dat museum zou ik best even een kijkje willen nemen.

Ria van Kasteel zei

Zelfs ik geniet van de herfst dus ik heb deze zomer genoeg licht gehad, maar wat een prachtige foto's.
Mooie affo prachtige stofje en kleuren.

Liefs en een knuffel van Ria ;0))

MarianneD zei

Wat een prachtige AFFO....met een mooi verhaal...;-) Nu lekker genieten van je prachtige quilt!