Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Wachtbedaardbeiplanten

Vandaag een beetje land/tuinbouw. Wel eens gehoord van "Wachtbedaardbeiplanten"? Hadden wij niet, totdat we ze tegenkwamen tijdens een fietstochtje in Limburg.


Onder het eten van een broodje keken we naar de tractor die voortdurend langzaam heen en weer reed in het veld. Wat deed die man daar toch en wat voor plantjes zijn dat. Eens even vragen.


Jonge man nam alle tijd om dat te vertellen.
"Dat zijn aardbeiplantjes, met kleine worteltjes en al in de volle grond gezet om tot in november tot sterke plantjes uit te groeien. Achter de tractor zit een apparaat met messen. Die snijden de uitlopers,  die in de gootjes tussen de bedden hangen, af. Die uitlopers nemen te veel groeikracht weg".


"In november worden de plantjes 'geoogst' en opgeslagen in een zuurstofarme ruimte die langzaam afgekoeld wordt tot -2 C. Dus ze bevriezen. In het voorjaar worden ze dan op gezette tijden verkocht aan telers die ze verder telen tot vruchtdragende planten."

Voordat de plantjes de grond ingaan, worden de 'bedden' met coördinaten via computer en satelliet uitgezet. Op die manier rijdt de tractor, ook als de bestuurder uitstapt, perfect heen en weer door de groeven. Net als bij een tomtom.

We zijn weer wat wijzer!


15 opmerkingen:

Rini zei

Nooit van gehoord! En wat een aparte behandelingen ! licht bevriezen N.B. !!!! Hoe bedenk je het !gr. R.

Floor zei

Wat gaat dat toch allemaal mooi automatisch tegenwoordig.
Wij deden dat net zo op onze volkstuin, maar hadden er niet zo'n mooi woord voor :-)

foekie's fashion zei

Dat is weer een interessant weetje en een heerlijke fietstocht.

Ria van Kasteel zei

Bedankt voor dit leerzame verhaaltje.
Liefs Ria ;0))

Annie Kingma.Bonnema zei

Nooit van gehoord of gelezen
Leerzaam logje voor ons dus.
Fijne Zondag.
Groetnis Annie

Bezig Plus zei

Ja.. die kleine plantjes opkweken en de uitlopers afsnijden ken ik wel, maar op deze fassinerende manier.......geen idee.... Leuk dat de bestuurder even de tijd nam voor uitleg..... dat vind ik een verademing om te lezen in deze tijd..... Dank je wel voor dit leuke logje,
Groetjes van huis tot huis

Yvonne zei

Nooit te oud om te leren Christine, ik wist dit ook niet hoor, erg interessant! Ik zal er aan terugdenken als ik volgend jaar Hollandse aardbeien koop!

Rya, Rotterdam zei

wachtbedaardbeiplanten...... (veel punten bij scrabble).... als je dit woord uit elkaar haalt, krijg je heel rare dingen:
-wacht bedaard bei planten
-wachtbed aardbeiplanten
-wacht !... bedaar !... de beiplanten.
Je ziet, ik zit me hier aan mijn bureau ontzettend te vervelen, ik wou dat ik twee hondjes was dan kon ik samen spelen. 'k Ga maar eens echt iets doen!

ivoorwit.blogspot.com zei

Wat een schitterend woord. Dat uitplanten doe ik ook wel maar geen idee hoe zoiets professioneel ging. Weer wat geleerd.
Fijne dag, groetjes, Thea

Willy zei

Dat wist ik ook niet, dus leuk en leerzaam. Wel een vreselijk woord, moest eerst even zoeken naar de lettergrepen.
Groetjes,

feltfree på Åsly zei

Wat een leuke wetenswaardigheden. De techniek staat voor niets nietwaar?

Marianne zei

Het uitplanten ken ik. Maar dat er zo'n prachtige machine bestaat is nieuw. Is met zo'n groot veld met aardbeien natuurlijk geweldig.
Groet, Marianne K.

Johanna Faber zei

Wat interessant om dit te lezen
Groetjes uit Zweden

Guusje, zei

Wat leuk om dit te lezen. Ik heb er ook weer iets bijgeleerd.

Corrie Wittebrood zei

Wij hebben elkaar in de twee jaar van mijn afwezigheid nog wel gezien en gesproken lieve Chris, maar het is toch heel anders om ook weer op je weblog thuis te komen :-))