Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Uit de Oude Doos

Vandaag geen tafel met lapjes, maar brieven. Oude brieven uit een oude doos.


Indertijd ontdekte ik de ruimte onder het schrijfplankje in de 'schrijfdoos' van mijn moeder. De doos was oorspronkelijk van haar lievelingstante, 2e helft 19e eeuw.
De ruimte netjes volgepropt met brieven en een paar foto's van een hevig verliefd stel.

Om mijn zus wat op te vrolijken en wat afleiding te geven (zij en haar man gaan door een vreselijk moeilijke tijd) ben ik in de doos gedoken, heb zus de foto's gestuurd, de brieven op datum gesorteerd en begon te lezen ...................... en ooooohhhh ....... als je eenmaal daarmee begint!
Allemaal brieven, soms wel 8 kantjes, van mijn vader aan mijn moeder. Van begin 1924 tot eind 1926, zijn laatste HBS jaar en eerste studentenjaren.


Moeder kon wel wat praten en emoties tonen, vader niet. Beiden hebben dat nauwelijks geleerd. Daarom ben ik verbaasd en getroffen dat vader in zijn brieven toch veel dingen onder woorden weet te brengen. Moeder heeft ons wel het een en ander over vroeger verteld, maar al lezende ontstaat er nu veel meer een beeld over die 3 jaren van hun leven, de ontluikende liefde, het niet met elkaar mogen omgaan en in het algemeen het leven in die tijd.
Niks geen kringgesprekken op school om te leren praten en luisteren. Vrijwel geen gesprekken met ouders. Pa bepaalt in hoge mate met wie je om mag gaan. Een kind wordt heel lang 'kind' gehouden, weinig zelfstandigheid. En toch kregen ze zoveel normen en waarden mee die ze ons weer doorgaven.
Een ding is heel duidelijk: vader hield ontzettend veel van zijn 'vrouwtje'! En was vasthoudend! Gelukkig maar, want daarom had ik een heel lieve moeder.

Ik heb ze nog niet allemaal gelezen. De inhoud van al die brieven zal ik delen met mijn zus en blijft in de familie.
Voor mij is het als een patchwork van verhalen waaruit steeds meer een bepaald patroon ontstaat. Mooi, soms minder mooi, maar steeds ontroerend.


21 opmerkingen:

Ans zei

Wat een geweldig mooi bezit! Dat blijf je koesteren!

Ans zei

Chris, ik zie in jou linker rijtje Erna staan, wier blog jij volgt. Ik volg Sylvia- Willemien, en ik zie bij jou een zelfde soort plaatje bij Erna als ik te zien krijg bij Sylvia. Ik denk dat zij gehackt zijn, maar ik weet niet of zij dat zelf doorhebben. Kan jij Erna persoonlijk benaderen en het haar vertellen dat er rare plaatjes op haar blog staan?

Annelies zei

Wat een kostbaar bezit. Wat zal dat een inkijkje geven.

Martine zei

Wat geweldig dat dit bewaard is en dat je zo je ouders weer even bij je hebt.

Truus zei

Dit is een heel mooi geschenk dat jullie ouders hebben nagelaten aan jou en je zus.
Het is of ik de geschiedenis van mijn ouders hoor. Ook zij konden zich moeilijk in woorden uitdrukken en wat mijn Vader zei was wet.
Toch heb ik een heerlijke jeugd gehad ondanks de problemen die er waren.
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

Yvonne zei

Wat een prachtige nalatenschap heb je met mooie herinneringen aan je ouders toen ze jong waren!

feltfree på Åsly zei

Dat is een enorme schat die je daar in handen hebt. Geweldig

conny's quilts zei

Wat een geweldige schat heb je daar. Koesteren!

Ria van Kasteel zei

Wat een prachtige en dierbare herinneringen heb je daar gevonden. Er is inderdaad veel veranderd in het tonen en uiten van emoties. prachtig dat je deze brieven hebt gevonden.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0))

Floor zei

Jij zit ook al fijn in het verleden te snuffelen. Wat prachtig die oude brieven van je ouders vol van liefde voor elkaar.
Kan me goed voorstellen dat je er van geniet.
Zelf heb ik ook nog oude brieven van mijn ouders en een dagboek van mijn moeder waarin ze op een bepaald moment mijn vader ontmoet "die aardige jongen met die krullen".
Misschien moeten wij onze oude brieven ook maar bewaren voor onze kinderen. Ik heb ze nog hoor, maar ja geschreven op papier.... welke jongere leest dat nog?

Aangenaam verpozen met Joke zei

Dit is een echte schatkist. Wat mooi dat je dit allemaal nog hebt. Ook heb ik je oude blogje nog gelezen over de doos. Wat heeft je moeder veel mooie werkjes gemaakt, ondanks dat het toch niet haar wens was om dit te leren. Geniet van al dit moois en gelukkig kan je dit delen met je zus.
Groeten, Joke

Ineke zei

Wat een geweldig mooi bezit!

marijna zei

Wat mooi om deze brieven in je bezit te hebben. Wat een herinneringen zullen jij en je zus hier aan hebben.

Wilma Kuin zei

Wat een geweldig mooi bezit!

Lida zei

Zo iets noem ik dus een familieschat! Zo bijzonder! Mijn vader en moeder lieten gelukkig hun liefde voor elkaar wel blijken en dus hebben wij dat "gewoon" aangeleerd, maar ik hoor maar al te vaak dat het ook anders gebeurde en dus ben ik blij dat jullie nu weten hoe verliefd ze waren! Knuffel
Lida

katrien zei

Een schat aan familieherinneringen.

Anita Vlijtige Handjes zei

Wat bijzonder om te mogen lezen.

idaviltcreatief zei

Ontroerend mooi Chris, echt een familieschat, die moet je wel koesteren.

Eulalia Isabel zei

Hermoso, trasladarse al pasado por medio de cartas familiares, un verdadero tesoro tienes en tus manos.

saludos

Eulalia Isabel zei

Hermoso, trasladarse al pasado por medio de cartas familiares, un verdadero tesoro tienes en tus manos.

saludos

Rya, Rotterdam zei

Gelukkig maar, Chris, dat je Vader zo vasthoudend was...... anders was jij nu niet geweest en dan zou de wereld er minder mooi hebben uitgezien. Je hebt een schat gevonden, die je moet koesteren.