Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Suikerschep en Schapenkontje

Wat hebben die twee nou met elkaar te maken, die schep en het kontje, en dat nog wel op één hoofd! Ik leerde het gister op de traditionele West Friese Folklore markt in Schagen. Zal het uitleggen.


Deze dame draagt een alledaags boerenhoedje. De voorkant heet de 'suikerschep' en de achterkant het 'schapenkontje'.


Deze mevrouw, die aan het kantklossen is, heeft een zondagse muts op het hoofd. Hoe rijker de vrouw, hoe groter het sieraad op het voorhoofd.



We wonen nu al 17 jaar ongeveer 20 minuten met de auto rijden van Schagen, Noord Holland, vandaan. In de zomer is er elke donderdag de West Friese Folklore markt. Wij waren er nog nooit geweest! Gisteren hadden we alles mee, de tijd, het prachtige weer én een stoel! En de állerbeste plek voor Chago om te zitten!!


Voor de quiltwinkel van Aljona! Wat een gezellige meid is dat toch. Je wordt er altijd warm en hartelijke ontvangen. Het hele folkloristische gebeuren begint met een lange optocht van mensen in klederdracht, rijtuigen en paarden. Dat komt allemaal voor haar winkel langs, dus Chago kon heerlijk zitten genieten. Vooruit, nog even een close-up:


Natuurlijk maakte ik heel veel foto's. Heb er een paar uitgekozen.


Elke donderdag heeft een speciaal thema. Gister was dat 'Dag van het kind'. Met speciale attracties en doe-dingen voor kinderen.


De hele stoet maakt een rondje om de grote kerk, waar ook van alles te doen is. Bijvoorbeeld naar boven klimmen in de toren. Dat heb ik maar niet gedaan .....


Dan is er ook nog de oude boerderij, omgebouwd tot museum met van alles en nog wat uit het boerenleven van vroeger.
 Heel leuk!


Er naast het rijtuigmuseum en er voor was de hoefsmid aan het werk.


En natuurlijk was er muziek en volksdansen.


Ik heb GENOTEN!! Van álles. Van de heel veel gezellige bezoekers, het heerlijke zonnige weer, de hele entourage, de sfeer. Ik had echt even het gevoel van vakantie.

Dit jaar zijn er nog 3 van zulke donderdagen. Op DEZE SITE kan je informatie vinden.
Echt een aanrader!


27 opmerkingen:

Ans zei

Wat een leuk verslag met mooie foto's, je krijgt er zo zin in. Volgend jaar misschien, de vrije donderdagen zijn voor dit jaar weer op.

Anoniem zei

Leuk dat jullie in Schagen waren. Zijn jullie nog langs de oude auto's geweest. Daar stond Gerrit ook met kleinzoon.
Altijd gezellig de markt. Groetjes, Marjan

Cisca Heiden van der zei

Wat een gezellige markt en wat een mooie foto's heb je ervan gemaakt! En wat een aparte hoedjes, hebben die dames op hun kanten muts, die had ik nog nooit gezien. En ook die uitdrukkingen niet, prachtig! Ik heb als kantklosster wel even gekeken hoe die muts gemaakt was, dat was dus geborduurd op tule. En Chago zat daar gebeiteld op de eerste rang, die bofte maar.
Bedankt voor de foto's, ik kan er niet naar toe, maar nu heb ik toch lekker kunnen meegenieten.
Groetjes, Cisca

baukje zei

Wat een leuke rapportage en dat eerste hoedje, zo apart en ik had er nog nooit van gehoord. En Chago zit er weer mooi bij!!!!

BezigeBijMirjam zei

Dat was weer een lekker dagje genieten voor jullie Chris! Mooie foto's, die een goede impressie geven. Bedankt voor de tip. Ik heb de website bezocht. Misschien dat ik nog één van de laatste 3 donderdagen er naar toe kan gaan. Fijne dag!

feltfree på Åsly zei

Wat een gezellige foto's. Ziet er erg vrolijk uit. Het weer zat ook reuze mee zie ik. Dat plekje op de eerste rang is helemaal super. Fijne dag

marga zei

Fijn dat jullie genoten hebben. Mooi om te zien hoe druk de dames vroeger moeten zijn geweest om er piekfijn uit te zien. Wij zeggen dan wel eens wat zal ik aan doen vandaag maar hebben het stiekem toch een stuk makkelijker. En Chago wat een charmante verschijning!.
Geniet samen nog maar heel lang van al die dingen die jullie ondernemen.
Fijn weekend.
Marga

Willy zei

Leuk om te lezen dat jullie er zo van genoten hebben. Mooie foto's heb je er van gemaakt. Prachtig blijft die klederdracht. Leuk dat ze deze dagen organiseren. Groetjes,

Floor zei

Had je best even kunnen doen Chris, in die toren klimmen, leuke foto's had je dan kunnen maken :-)
Aan de Domtoren begin ik ook maar niet hoor.
Leuke foto's van Chago, wat een knappe man heb je toch...
Kan wel zien dat het een gezellig dag was. En gelukkig schitterend weer!
Die kinderwagen vind ik wel het leuks natuurlijk, dat doen me aan mijn poppen denken.

Marga (MarPie) zei

Het is hartstikke leuk omdat echt mee te maken.
Jullie hadden echt wel een koningsplaatsje zo.
Wij zijn jaren terug al eens geweest, echt heel leuk om te zien en te beleven.

Groetjes,
Marga♥

Truus zei

Mooie foto's Chris van de klederdrachten-hou erg van klederdrachten.In Dwingeloo wordt in de zomer ook op de toeristische markt een dag gehouden waarop de Drentse klederdracht centraal staat.
Geweldig zoals jouw Chago daar zit-1e klas!!! En jij binnen lekker rond geneusd? Heb je zijn stok ook versierd zoals ik de mijne heb gedaan?
Geniet van iedereen die je lief is en van elkaar
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

quiltingmieke zei

Piep genoten van jouw blogje meid
Prachtige fotootjes
Knuf

Yvonne zei

Wat een heerlijk stukje folklore, daar kunnen we in Nederland trots op zijn!

Anoniem zei

Het enthousiasme straalt van je foto's af. Wij zijn er al vele malen geweest en we komen nog steeds ogen tekort !
De mooiste plek was voor Chago natuurlijk !
Groetjes van je buuv

Ineke zei

Geweldig!!! En die foto van Chago en de dame (van Aljona?) Zo leuk!!!
Liefs, Ineke

Annie Kingma.Bonnema zei

Mooi verslag van het dagje uit.
Heel mooi de foto's gemaakt ook
Plezierig om te kijken en lezen, was genieten op de late avond voor mij nu
Fijn weekeinde Groetnis Annie

Ria van Kasteel zei

Heel lang geleden toen ik tochtjes deed met mijn ouders, en zelf een autootje had zijn wij daar ook geweest, zo gezellig en een stukje cultuur van eigen bodem wat zeker niet teloor mag gaan. En wat een leke foto van Chago.

Liefs en een knuffel van Ria ;0))

Hermie zei

Wat een gezelligheid en wat fijn dat manlief eerste rang kon zitten

Bezig Plus zei

Oh leuk, leuk de Schagermarkt..... genieten.... Niet verder vertellen hoor.. maar ik begin hier spontaan dialect te praten....
Dank voor het mee mogen genieten van je mooie verslagje,
Zomerse groetjes Anje.

jolie zei

Wat leuk en ook zo origineel.

Johanna Faber zei

O Chris wat een super dag en wat een leuke fotos heb mee zitten te genieten
Fijne handwerk week, groetjes uit Zweden

Rya, Rotterdam zei

Wat een enig uitstapje hebben jullie gemaakt. Leuke foto's. Wat is zo'n kerk mooi, hè !! En die klederdrachten.... prachtig.
En wat is jouw Chago een schitterende oude heer, zeg. Een man met vele kwaliteiten, zelfs uiterlijke.....

MarianneD zei

Wat een leuke dag! Ik ben er een beetje bij geweest....;-) En wat zit Chago daar gezellig op het bankje,eerste klas! Fijne week alvast Chris!

Tineke zei

En wat een heerlijk weer hadden jullie erbij. Wat is er toch veel te zien op zo'n markt.
Groetjes Tineke

marijna zei

Ohhh, wat leuk om dat weer eens terug te zien. Als kind kwam ik regelmatig in Schagen en heb de folklore markt regelmatig mee mogen maken. Ik heb zelfs een keer klederdracht aan gehad. Met jou foto's kwamen weer veel herinneringen boven drijven!

Anita A zei

Hoi Chris
Rare namen voor prachtige zaken. Ik ben gek op klederdrachten, daarom dankjewel voor het laten meekijken naar de prachtige foto's daarvan!

Lida zei

Jij hebt net als ik genoten van mooie oude dingen en tradities, wat zijn wij toch rijk in ons land met zoveel moois! Lekker nagenieten! Knuffel
Lida