Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Meisje

Veel weet ik niet over Meisje, maar dat hoeft ook niet. Wat Dochter vertelt is genoeg.

Meisje is 16 en woont voor onbepaalde tijd niet thuis. Ze heeft even wat extra's nodig, iets dat haar verzorgers niet kunnen geven. Daarom woont Meisje tijdelijk, "gesloten", in hetzelfde gebouw waar Dochter werkt.
Dochter kreeg het verzoek Meisje te begeleiden bij het verwer-ken van de trauma's die haar jonge leven hebben beschadigd. Zo hebben die twee elkaar leren kennen.

Op een dag kwam Meisje het kantoor van Dochter binnen en zag daar een quilt hangen. Zóiets had ze nog nooit gezien. Zóveel lapjes, wel 1000 stuks, allemaal verschillend en toch pasten ze als een geheel bij elkaar. Ze vond het prachtig! Dat bracht Dochter op een idee.


Kort daarna ging bij mij de telefoon.
"Mam, met mij ......" Ze vertelde dat ze Meisje ging begeleiden en legde een beetje uit hoe ze dat zou gaan doen.
"Nou heb ik nog een vraag voor je mam .... Het zou zo mooi zijn als Meisje na elk gesprek een lapje kan uitkiezen waarvan zij vindt dat het past bij het gesprek en jij later van al de lapjes iets moois kan maken, een zacht kussen bijvoorbeeld. Wil je daar over nadenken?"
Nadenken was niet nodig, ik vond het een prachtig idee!

Van heel veel kleine en grote restanten sneed ik lapjes van 15x15 cm, kocht er in de loop van het proces nog wat bij waarvan ik dacht dat ze bruikbaar konden zijn (en of ze dat waren!) en kreeg nog eentje van buvie. Zo had Dochter een voorraadje van 70 - 80 lapjes.


In de loop van de maanden kreeg ik 24 totaal verschillende lapjes terug, elk met inhoud, een verhaal waar ik heel summier iets over hoorde. Soms met een kleine opdracht: van dit lapje mag je alleen maar één klein stukje gebruiken. Soms kreeg ik kippenvel; hoe kan het toch dat zo'n jong kind al zoveel heeft doorgemaakt. Heel ontroerend vond ik de keus van haar allereerste lapje:


Drie weken geleden ging Dochter met vakantie en begon voor mij het gepuzzel. Hoe kon ik van die grote diversiteit één geheel maken?! Veel denkwerk over patroon, combinatie en maten. Maar wel heel mooi om te doen.


Van sommige stofjes had ik alleen maar dat vierkantje, van andere gelukkig wat meer. Ik heb uitsluitend de lapjes van Meisjes keuze gebruikt. Uiteindelijk had ik het op tijd klaar, het zachte kussen. Deze week kan Dochter het aan Meisje geven.


Meisje kent mij niet. Ze weet ook niet dat ik de moeder van haar therapeute ben. Dat moet ook niet. Ik vind het fijn dat ik achter de schermen een klein beetje heb mogen meewerken aan de genezing van dit jonge leven.

Het is vanzelfsprekend dat ik de naam van Meisje niet noem. Ook de naam van Dochter noem ik nooit i.v.m. haar werk.

Jullie begrijpen wel dat dit dus mijn 'geheime project' was.


38 opmerkingen:

Johanna Faber zei

O Chris wat een mooi verhaal, en wat een schitterende kussens zijn daaruit ontstaan!
Ik wens meisje heel veel sterkte toe, en dat deze kussens haar strekte zullen schenken
Liefs vanuit Zweden

Supergoof zei

kippenvel & ontroering.
xx

Aangenaam verpozen met Joke zei

Ontroerend verhaal en ik hoop dat dit kussen voor haar altijd bijzonder zal blijven.
Groeten, Joke

KijkDaarIs zei

Wat ontzettend mooi !!!!
Jullie zijn lieverds!!!
om meisje zo fijn te helpen !
Dikke zoen voor dochter en jou !!
XXX

FLR zei

Een therapeute in het kwadraat en het is duidelijk van wie ze die levensinstelling heeft meegekregen! Wat een fantastisch project!
Ontroerend en een voorbeeld om na te volgen.....
liefs
Francisca

BezigeBijMirjam zei

Heel ontroerend! Wat mooi en lief. En fijn dat jij door jouw hobby kon helpen. Ik hoop dat met meisje alles weer goed zal komen.

Annie zei

Wat zijn jullie lieve schatten !!!

feltfree på Åsly zei

Wauw super dat je op deze manier bijdragen kan aan haar therapie

Elle zei

Ik krijg helemaal kippenvel bij het lezen van dit verhaal. Zo mooi. Jij en je dochter zijn beide prachtmensen. Het kussen is zo ontzettend mooi. Gelukkig heb jij de foto's als herinnering aan dit prachtige project.
Groetjes Elle

baukje zei

Oh Chris wat ontroerend en wat een prachtig idee van je dochter, zo symbolisch en zo goed voor de verwerking. En dan zo'n super lieve moeder die er een mooi kunstwerk van maakt. Ik weet zeker dat meisje dit als ehlend zal ervaren.
In mijn werkzame leven deed ik hetzelfde werk als je dochter....... Zorg ook maar heel goed voor je dochter want dit werk is ZWAAR.
Lieve groet Baukje

quiltlodge gerda zei

Wauw Chris, wat een ontroerend verhaal. Ik hoop van harte dat er voor Meisje een deur is geopend naar een toekomst die er wat zonniger uitziet dan haar verleden. Het kussen zal haar daar ongetwijfeld een warme steun bij zijn. Prachtig dat je dit voor haar gedaan hebt. XXX

Anita A zei

WAUW !!!! Lief van jullie beiden.

marian'ne m zei

Wat mooi Chris, ik laat een paar traantjes.

Hoop dat het kussen haar warmte geeft en de tekst een leidraad én troost voor haal hele leven...

Marjolein zei

Wat een mooi verhaal om te lezen en zo ontzettend lief om dit voor haar te doen!

Lieve groetjes Marjolein

Wilma Kuin zei

Kippenvel!!

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat mooi en ontroerend.
Een prachtig kussen, de liefde straalt het uit.
Mag Meisje weer zin in haar leven hebben.
Zo fijn dat er mensen zijn die begeleiden en helpen.
je hebt daar zeker aan bij gedragen
Groetnis Annie

Truus zei

Een kussen met liefde gemaakt voor een heel speciaal Meisje.
Dat ze dit kussen altijd maar bij zich zal hebben en haar door moeilijke tijden heen zal helpen.
Eigenlijk zou dit project veel groter moeten zijn en veel meer Meisjes en Jongens in nood helpen.
een zegen voor het werk dat jullie Dochter doet.
groetjes,Truus uit Drenthe

Rya, Rotterdam zei

Wat een liefdevol gebaar en een liefdevol werk voor een kind dat liefde heeft moeten ontberen. Als ze haar bolletje op het kussen legt, zal ze ongetwijfeld de liefde voelen die er in zit.
Gezegend je dochter met haar fabuleuze idee; gezegend jij met je mooie, lieve handwerk, gezegend het kind dat deze liefdevolle en waardevolle gift krijgt.

foekie's fashion zei

Wat een mooi verhaal, ik krijg er kippevel van. En dochterlief is bij jou aan het goede adres. Je hebt dat kussen met heel veel liefde gemaakt, ze zijn fantastisch mooi geworden! Lieve groet van Joke

marga zei

Ik met heel veel ontroering vandaag jou blog gelezen. Wat een goed idee en wat zul jij er met heel veel liefde aan gewerkt hebben. Ik kan mij zo voorstellen dat het een kussen voor het leven wordt waar heel veel mee geknuffeld gaat worden en waar ook vast wel eens een traantje over gaat rollen. Toch hoop ik dat dat tranen van geluk gaan worden.
Lieve groeten
Marga

Saskia Smit zei

Wow

Annelie zei

Wauw...kippenvel!!

Floor zei

Wat heb je dat prachtig gemaakt Chris! Van al die gekozen lapjes iets moois maken lijkt me best moeilijk, want ze heeft ze natuurlijk niet op kleur uitgezocht, maar op gevoel wat bij het gesprek paste.
Je hebt er een schitterend aandenken voor haar van gemaakt waar ze vast nog veel steun en herinneringen van zal hebben.
Mooi dat je dat gedaan hebt en wat een fijn werk heeft je dochter.
Hoop dat meisje nog veel steun en liefde mag krijgen in haar leven zodat het leven voor haar net zo mooi wordt als dit kussen.

Yvonne zei

Wat geweldig Chris! Dit is waar het om draait in het leven hè? Dat je zo iets mag doen en betekenen voor iemand....dat maakt het verschil! Ik weet zeker dat Meisje het kussen haar leven lang zal koesteren!

Ineke zei

Chris toch, met kippenvel en tranen van ontroering heb ik je verhaal gelezen, zo mooi en geweldig dat je dit mocht doen voor het Meisje.
Hopelijk komt alles toch weer beter met haar. En het idee van je dochter is zo geweldig!!!
Dikke knuffel, Ineke

Ell@ zei

Zó mooi!

Ans zei

Wat een mooie opdracht, maar wel met een grote snik! Geweldig dat je dit voor haar gedaan hebt, zo waardevol voor dat Meisje. Ik vind je geweldig dat je zo'n mooi kussen hebt gemaakt, mijn complimenten hoor.

Bezig Plus zei

Oh wat heerlijk dat je dit kon doen voor Meisje. Dit kussen gaat het verschil maken en mede voor haar toekomst ..... Zoveel steekjes met liefde door jou voor haar gemaakt...... geweldig! Je bent een lieverd Chris.
Bewondering.....

neeftje zei

Prachtig! Wat ontzettend lief van jullie!

Elvira zei

Que preciosos y colorídos cojines, me encanta la historía de las telas y las personas
Besos

Lida zei

Wow, wat bijzonder, zowel van jouw dochter als van jou, jullie harten hebben gesproken! Knuffel
Lida

ORANGERY S zei

Chris, Wat een lief en waardevol project. Het kussen is zo mooi geworden. Ik wens Meisje veel kracht en bescherming en liefde toe.
Zonnige groeten uit New Orleans, Alice

Eulalia Isabel zei

Es una hermosa historia de amor, uds son maravillosas tu hija y tu,

besitos

mieke zei

Prachtig, kippevel en tranen in mijn ogen.
grtjs Mieke

MarianneD zei

Ach Chris,ik zit hier met tranen in mijn ogen...wat vreselijk lief van je!

Elly (creatieveling Elly) zei

Wat heb jij toch een Gouden hart en je Dochter heeft het niet van een vreemd. Wat een bijzonder verhaal weer. Er zit zoveel liefde en kracht in dat kussen

Rita zei

Ik lees nu pas je blogje en ben er helemaal stil van. Wat een ontzettend lief gebaar van zowel je dochter als van jou. Wat zal meisje straks met een goed gevoel naar dit kussen kijken waar ze al haar lief en leed onbewust in heeft verborgen. En wat zal dat haar kracht geven om verder te gaan.
Super. Fijne dag. Gr. Rita

marijna zei

Wat een geweldig idee van dochter. En wat heb jij er een mooi kussen van gemaakt. En nu maar hopen dat meisje haar leven weer beter gaat verlopen. Ze zal van je kussen veel kracht kunnen halen. Fijn om op deze manier je steentje te kunnen bijdragen.