Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een snel Lopertje

Zó snel was ik nog nooit: binnen 8 dagen een quiltje klaar. Deze keer een Lopertje voor op de tafel. In de laatste 'Quilt & Zo", nr. 34, zag ik een patroontje en ik kon het niet laten. Was ook een goede afleiding. Er lag nog een stapeltje mooie fatquarters in de kast en ook nog een geschikte lap voor de achterkant. Dus ..... snijden en naaien maar.

1. Ik sneed van 10 verschillende fatquarters, uit de breedte, elk 2 stroken van 6,5 cm.


2. 4 x 5 stroken aan elkaar naaien, zodat er 2 x 2 identieke lappen ontstaan.


3. Uit elke lap 2 vierkanten van 26,5 x 26,5 cm snijden. Totaal zijn er dan 8 vierkanten (op de foto hieronder staan er maar 4).


4. Leg 2 verschillende vierkanten met de goede kanten op elkaar, waarbij de bovenste een kwart slag naar rechts is gedraaid.


5. Naai de zijkanten dicht en snijdt langs de 2 diagonalen.


6. De 4 delen openvouwen en strijken en kijk eens wat een leuke blokken je nu hebt.


7. De blokken rangschikken.


8. Aan elkaar naaien en rand er om heen naaien. Dubbelen, doorpitten en een biesje er om heen.


9. En, joepie!, daar ligt hij al op tafel.


MAAR ...... ik heb wel een op/aanmerking. Als je de foto bij punt 7 goed bekijkt, lijkt het wel alsof er 2 verschillende quiltjes aan elkaar gezet worden. Dat komt door het middelste strookje van de lappen. Het kleurcontrast tussen de 2 verschillende fatquarters die ik gebruikte, vind ik te groot. Ik denk dat het meer een eenheid wordt als je voor die middelste strook één en dezelfde fatquarter gebruikt.


25 opmerkingen:

Ans zei

Wat is dat leuk en snel gemaakt! Ook een leuk idee om van resten te maken. Mijn complimenten hoor, ik hou hem in gedachten.

Mieke van Minnen-Kanis zei

Staat leuk op je tafel. En wat een tempo....

Cisca Heiden van der zei

Wat een beauty daar op je tafel! En wat gaat dat toch snel met de naaimachine. En al had je misschien beter, en wat is beter, dezelfde stof kunnen nemen, zo is hij ook prachtig!
Groetjes, Cisca

Martine zei

Wat een lieverdje Chris. Ga dit patroontje onthouden.

Dorothé zei

Oooh, ga meteen beginnen. Het is hier toch veel te warm om buiten te zitten.

helen zei

Oh, this is a great table-runner, love it!
And thank you for showing how it works! :)
Best wishes!

Annie Kingma.Bonnema zei

Heel fleurig en ook mooi gemaakt.
Houd het in mijn gedachten, mooi tussendoortjes eens
Groetnis Annie

Floor zei

Wat is dat een enig lopertje geworden!!! En zo lekker snel met de machine.
Ik snap niks van wat je zegt over foto 7. Als het klaar is lijkt het me toch één geheel.
Zo kan je ook een grote quilt maken als je zou willen, want de techniek is makkelijk en snel is ook wel eens leuk.

Truus zei

Wat een leuk quiltje is dit geworden en geweldig dat je dit deelt met ons.
Lijkt me ook geweldig voor een kerstquilt.
zonnige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Ria van Kasteel zei

Wat een vrolijkheid, gezellige kleurtjes. Ik zie wat je bedoeld maar echt storen doet het niet omdat het een bont geheel is.
Liefsten een knuffel van Ria ;0))

Ineke zei

Prachtig geworden en lekker snel!!! Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Liefs, Ineke

katrien zei

Wat een leuke.

Yvonne zei

Met een fruitschaal in het midden valt het niet op! Enig lopertje is het geworden met die supermakkelijke methode. De leuke stofjes doen de rest!

foekie's fashion zei

Wat is dat een leuk fleurig lopertje geworden. Leuke snelle manier, bedankt voor de uitleg, ga ik misschien ook eens maken.
Groetjes van Joke

marga zei

Ha ha je lijkt " snelle jelle wel" maar wel leuk hoor. lapjes met zoveel verschillende kleurtjes en toch als het klaar is is het echt wel leuk.
Wat fijn toch dat er lapjes zijn waar je heel veel in kunt stoppen als het even niet meer zo goed gaat. En weet je lapjes vragen niets en vertellen het niet verder ik zou echt niet meer zonder kunnen.
Lieve groeten.
Marga

Conny's-blog zei

Nou ik vind het echt een heel mooi lopertje geworden zeg.
Mag je trots op zijn hoor.....................liefs.Conny

Aangenaam verpozen met Joke zei

Het is een leuk lopertje geworden. Dank je voor de uitleg. Net als Truus dacht ik er aan om er een kerstlopertje van te maken.
Groeten, Joke

chevremont zei

wat mooi! leuk idee ook olm een grotere quilt te maken met een jelly roll...

neeftje zei

Super, wat leuk!

Johanna Faber zei

Wat is ze mooooooooooooooi
Fijn weekeinden vanuit Zweden

Elvira zei

!!!!!!!Quiero hacerlo !!!!!!!
Muchisimas gracias por el tutorial
Besos

Rini zei

Wat leuk-leuk-leuk,wat mooi en ook nog snel te maken! je durft ook leuk met de kleuren om te springen .....knap! Fijne week !

mieke zei

Dat ziet er inderdaad heel leuk uit.
De fruitschaal , lekker op de middennaad !
grtjs Mieke

Rya, Rotterdam zei

"Een snel lopertje", sprak zij peinzend... "dus eigenlijk is het een rennertje!".
In ieder geval is het een mooi, kleurrijk rennertje. Ik heb weleens andere gezien!!

jolie zei

leuke loper.