Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Speciaal vingerhoedje


Deze week werd ik verrast met dit speciale vingerhoedje dat Rya (geen blog) mij opstuurde. Hartstikke leuk! Natuurlijk wilde ik wel weten waar, wanneer en waarom dit hoedje ge-maakt werd. Dus zoeken op internet en ik denk dat ik er achtergekomen ben.

In 1995 was er een expositie:

"Kleding op de bon. Kleding- en textielschaarste in Nederland, 1939-1949".

In de aflevering van Trouw van 25/2/95 staat een heel artikel over deze expositie. Ik heb een klein stukje gekopieerd:
Na de mobilisatie van het Nederlandse leger in 1939 ging al het textiel en schoeisel meteen op de bon. De Duitse bezetter zette dit distributiestelsel voort. Omdat de bezetter het grootste deel van de toch al inkrimpende produktie voor eigen rekening nam, bleef er voor de bevolking niet veel over. Vanaf 1943 werden de kledingbonnen in feite waardeloos: textiel was vanaf die tijd niet meer op de bon te krijgen. Veel huisvlijt en een levendige ruil- en zwarte handel waren het gevolg.
Ik vond ook een boekje met dezelfde titel dat toen is uit-gegeven. Nu denk ik dat dit vingerhoedje ook als aandenken aan deze expositie is gemaakt. Een ontzettend leuke aanvulling voor mijn verzameling!

Heel erg bedankt Rya!

Maar ik kreeg nog meer leuks deze week. Als lieve groet van mijn vrienden uit Wit Rusland.


Typisch Wit Russische productjes. Gewoon heel erg leuk.

Inmiddels is deze zaterdag al weer bijna om. Vanmorgen op verjaarsbezoek en veel telefoontjes. Morgenmiddag ......... daar vertel ik volgende keer over!
Fijn weekend!


13 opmerkingen:

Ria van Kasteel zei

Dat is inderdaad een heel bijzonder vingerhoedje, met een speciale betekenis. De andere presentjes zijn ook erg leuk.

Groeten en een knuffel van Ria ;0))

feltfree på Åsly zei

Dat is een leuk vingerhoedje om in je bezit te hebben.

Ineke zei

Wat leuk om zo'n vingerhoedje zomaar te krijgen!

Annie Kingma.Bonnema zei

Er is weer goed aan je gedacht.
Mooi vingerhoedje, zo bij de verzameling.
Op het internet is veel te lezen en te leren.
Fijne Zondag
Groetnis Annie

Floor zei

Wat lief van Rya om je dat leuke vingerhoedje te sturen, echt een uniek exemplaar denk ik.
De andere kadootjes zijn ook leuk, altijd fijn om een pakje te krijgen.
Morgenmiddag...... ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren...

Bezig Plus zei

Oh wat een bijzondertje is je vingerhoedje..... Heb ook een verzameling en die bijzondere maken het verzamelen zo leuk...
En verwegcadeautjes zijn ook altijd zo speciaal, leuk, leuk, geniet er maar fijn van.
Groetjes van huis tot huis, Anje.

Monica zei

Wat ontzettend leuk dat vingerhoedje, en dat je nog hebt kunnen terugvinden bij welke gelegenheid dit is gemaakt.

Yvonne zei

Wat een leuke en lieve cadeautjes. Goed dat je achter het verhaal van het vingerhoedje bent gekomen, dat maakt het nog specialer.

katrien zei

Dit is wel een hele speciale vingerhoed hoor.

marijna zei

Echt bjizonder die vingerhoed. In die tijd was het textiel nog op de bon. Mijn moeder wilde in 1947 mijn ledikantje van een hemeltje voorzien. Het waserg moielijk om aan leuke stof te komen. Ze heeft het gevonden en moest er snel bij zijn. Gelukt...Kunnen we ons bijna niet meer voorstellen in een tijd van overvloed...

Rini zei

Wat een ontzettend leuk historisch vingerhoedje heb jij gekregen !
Geweldig!
Mijn broer kreeg in die tijd een broek gemaakt van het divan-ribkleed .
Van een gekeerde jas van iemand(?) werd een jekje voor mij gemaakt door de naaister! Ik weet nog dat ik(13/14 jaar ) het ding gelijk al te klein vond zitten en het ook niks leuk vond !!
Maar toch de winter er maar mee door ! Het was ook nog niet eens een warm iets ! Ach ,iedereen was ook wat meer bestand tegen de kou . Je had ook ander soort en meer lagen ondergoed aan !
groet Rini.

marga zei

Wat een lief om jou dat vingerhoedje te sturen voor jou verzameling.
En Chris zou Chris niet zijn om uit te zoeken hoe dat zit Geweldig hoor om te lezen hoed dat ging in die periode. Ik weet mij te herinneren dat mijn moeder vertelde dat ze voor haar twee oudste zoons van dikke molton dweilen broeken en jasjes maakte.
Tante post bracht echt wel een paar mooie pakjes bij jou van lieve mensen, geweldig om dat te mogen ontvangen.
Morgen op jou blog is vandaag al gisteren en was het naar jou zin????? Plezier gehad????
Groeten
Marga

Mobile App Developers zei

I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.