Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Politiek

Natuurlijk, mijn blog is geen podium voor politieke ontboe-zemingen. Trouwens, ik ben nooit zo bezig geweest met politiek, laat staan dat ik me in een politieke discussie zou storten.
Maar, je kan er niet meer omheen! Politiek komt steeds dichter bij in een wereld waar gebeurtenissen aan de andere kant van de bol, direct effect kunnen hebben op ons kleine landje. En waar je alles op tv voorgeschoteld krijgt.

Als kind hoorde ik de volwassenen met een zekere angst praten over het 'gele gevaar', de Chinezen, of 'het rode gevaar', de Russen.
In mijn tienertijd woonde bij ons in de buurt een geweldige knul. Hij had het Downsyndroom. Regelmatig kwam hij aan de deur om te zeggen of het handballen wel of niet door zou gaan. Handballen, dat alleen in zijn fantasie bestond. Of hij marcheerde als een soldaat met het geweer op de schouder door de straat en riep met donkere stem: "Ik ga naar Rusland ...... ik ga naar Rusland". Binnen bij een kopje thee vertelde hij dat hij meeging met het leger. Ze zouden Griekse uniformen dragen, dat had prins Bernard verzonnen. Dan zouden de Russen niet weten dat ze uit Nederland kwamen. Verrassing!

Rusland. Wie had ooit gedacht dat ik daar naar toe zou gaan. In 1992 voor het eerst, met Chago, naar Wit Rusland .....

1992, bezoek tandheelkundige kliniek
1992, Chago tussen collega's

..... en de lieve mensen die ons toen ook naar Moskou brachten.

1992, bezoek Wereldtentoonstelling uit 1939 in Moskou

Dat ik daarna nog wel 12 keer zou gaan, Russisch zou leren spreken en schrijven en een stukje van mijn hart daar zou achterlaten.

Maar terug naar de politiek. In de krant las ik dat Peter d'Hamecourt hier vlakbij een lezing zou geven. Hij was 20 jaar lang journalist en correspondent in Moskou voor o.a. de NOS. Getrouwd met een Russin en woont nog steeds in Ignatovskoje, ten zuidoosten van Moskou. Hij zou spreken over de politiek, de propaganda en de escapades van Rusland, in feite van meneer P., van de afgelopen 3 jaar. De Krim, Oekraïne. En wat was dat boeiend! Soms bijna poëtisch vertelde hij over de aard van de Russen, hoe het komt dat Rusland is zoals het is. Er is eigenlijk geen sprake meer van journalistiek, maar van propaganda. Ik kon me veel dingen goed indenken omdat ik iets geproefd heb van dat Russische leven. Hij is er in ondergedompeld en ondanks alles houdt hij van dat land!


Hij haalde enkele uitspraken van Russen aan:
"Wij hebben patriotisme, jullie hebben een huis (thuis)!"
"Die verd..... geschiedenis maakt het onmogelijk om open te breken naar een toekomst waar recht gedaan wordt."

Ik maakte veel aantekeningen en we kochten 2 boeken waar Chago al helemaal ingedoken is.


10 opmerkingen:

Johanna Faber zei

Vond het al zo rustig, maar nu weet ik het, jullie zitten heerlijk te lezen!

En ja wat kan de wereld veranderen, en wat een heerlijk herinneringen hebben jullie Chris, en wat een super contacten hebben jullie daar aan overgehouden.

Een tijd om op terug te kijken, en enig dat je deze herinneringen even deelt met ons, en leuk die foto´s

fijn weekeinden liefs vanuit Zweden

baukje zei

Wat een bijzonder blogje vandaag. en dat jij Russisch spreekt, wat knap!!!!!!!!
Heerlijk die boeken van eimand die er woont en uit ervaring spreekt. Geniet ervan.

FLR zei

Rusland ligt voor mijn gevoel altijd zo ver weg, maar zo mooi als jij er nu over schrijft komt het dichterbij en is zo interessant. Heel bijzonder, dank je wel!
Eens kijken of ze deze boeken al bij de bieb hebben!
groetjes
Francisca

Ria A.-S. zei

Dank je wel voor bit blog, Chris. Eye-opener!

Yvonne zei

Wat een bijzondere ervaringen van jullie in Rusland en nu weer die boeiende lezing en boeken om nog meer in de cultuur en geschiedenis te duiken!

Floor zei

Leuk al die oude foto's. Jullie nog lekker jong en natuurlijk heel veel herinneringen daar achtergelaten.
Leuk dat je Russisch spreekt en schrijft! Dat lijkt me best moeilijk te leren, erg anders dan andere talen.
Zelf weet ik helemaal niks van Rusland, maar jullie zijn er helemaal aan verknocht.

Ineke zei

En zo komen wij steeds eer te weten over je liefde voor Ruslans, knap dat je de taal spreekt.
Liefs, Ineke

Willy zei

Wat bijzonder Chris dat dit in '92 op jullie pad is gekomen en dat er zoveel bezoeken uit voortgekomen zijn. Leuke foto's. Fijn dat jullie naar die lezing zijn geweest. In 2013 hebben wij de tentoonstelling Sovjet Mythe bezocht in het Drents Museum, was indrukwekkend.
Fijne zondag,

mieke zei

Mooi, en ja, een land waar je vaak komt daar ga je van houden en duik je een beetje in de geschiedenis.
grtjs Mieke

Chris zei

En jij bedankt voor je reactie!