Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Loes

Hoe het komt, weet ik niet, maar ik heb heel bijzondere vriendinnen. De meesten een jaar of 6-7 ouder dan ik.

Over Larissa die in Wit Rusland woont, heb ik nogal eens geschreven. Zij is even oud als ik. We spreken elkaar regelmatig per telefoon.

Ria, die ik 30 jaar geleden leerde kennen. Zij was toen al jarenlang blind en nu zorgt ze, ook al weer jaren, met hulp van geweldige mensen van de thuiszorg voor haar 3/4 verlamde man! Ons 30-jarig jubileum gaan we binnenkort vieren met een lang weekend weg!

Greetje kennen jullie ook al van een logje. Meer dan 30 jaar geleden werd ze, in Zuid Afrika waar ze 45 jaar met haar man woonde, aan een hersentumor geopereerd waarbij de hypofyse verwijderd werd. Alle functies van dit hele kleine, maar absoluut onmisbare orgaan worden sindsdien met medicatie aangevuld. Geopereerd aan een hernia, aan haar schouder, een kunstknie en nu al een jaar of 15 lijdt ze aan MS. Altijd opgewekt, vol geloof, humor, veel vrienden. Sinds een half jaar opgenomen i.v.m. dementie.

En dan Nel, de schat met haar bijzondere gevoel voor rechtvaar-digheid, gastvrijheid, diep geloof. Zij was de bazin van een Evangelische Bookshop waar ik jarenlang als vrijwilligster werkte. Kon altijd bij haar terecht. Vorige week woensdag is ook zij opgenomen wegens dementie en wonen zij en haar man niet meer bij elkaar.

Vrouwen die veel voor mij betekenen en een enorm voorbeeld voor mij zijn.

Maar vandaag schrijf ik over Loes. Haar ken ik ook al meer dan 30 jaar. Veel zien we elkaar niet, wel regelmatig en het is altijd goed, altijd plezierig, altijd warm. Je kan heerlijk met haar lachen, ze heeft nog steeds iets guitigs in haar ogen. Ze was coupeuse en gaf naailessen thuis. Een paar jaar geleden werd er Parkinson bij haar geconstateerd. Dat remt haar natuurlijk in haar doen en laten, maar niet in haar dankbaarheid voor alles. Ze zijn kort geleden van een 1-gezinswoning naar een klein appartement verhuisd. Chago en ik zijn er eens gaan kijken en het was weer een ouderwets gezellig bezoek.









Tijdens de verhuizing vond Loes een oud boekje dat ze ooit eens kocht en gaf dat nu aan mij. "Waarschijnlijk weet je alles al wat er in staat, maar ik vind het gewoon leuk om het je te geven", zei ze. Ze had wel gelijk.

Maar toen zag ik een patroontje van een schort! "Dat wordt voor haar", wist ik direct. Dus stofjes uit mijn kast bij elkaar gezocht, geknipt en genaaid. Daar had ik het dus in mijn vorige logje over.
Het ligt al klaar om te versturen, maar ik zal het nog even laten zien:




Zelf draag ik vrijwel nooit een schort, maar Loes altijd. Dus ik hoop dat ze er héél veel plezier van zal hebben.


19 opmerkingen:

Annelies zei

Wat leuk dat je die schort voor haar hebt gemaakt. Ach, en de mensen die je om je heen schaart zegt ook veel over jezelf.

FLR zei

Annelies maakt hierboven een prachtige opmerking, helemaal mee eens! En het schort is schitterend, zo vrolijk! Lief gebaar,
groetjes
Francisca

Marga (MarPie) zei

Bijzondere mensen hebben ook bijzondere vriendschappen, dat is gewoon zo.
Wat zal ze hier blij mee zijn, het is een heel leuk schort geworden.

Groetjes,
Marga♥

Yvonne zei

Wat een lief cadeau voor je vriendin Loes! Wat heerlijk die lange vriendschappen. Ik heb ook het geluk dat ik enkele van mijn vriendinnen al bijna 40 jaar ken. Wat heb je dan een hoop meegemaakt met elkaar hè? Dat is al een mooi cadeau op zich. Ik hoop dat je nog lang van je mooie vriendschappen mag genieten!

BezigeBijMirjam zei

Bijzondere mensen, bijzondere vriendschappen!
En wat leuk dat je uit het boekje dat je van Loes kreeg een patroon hebt gebruikt om voor haar een cadeautje te maken. Zal ze wel heel blij mee zijn. Fijne dag!

Monica zei

Wat een leuk schort, en wat zal Loes daar blij mee zijn

feltfree på Åsly zei

Wat een leuk cadeautje. Wat een vrolijke kleuren zijn het

Ineke zei

Wat heerlijk om zoveel vriendinnen te hebben, lief dat je over een ieder een mooi verhaal weet te vertellen.
Wat een lief gebaar om zo'n mooie schort voor haar te maken.
Liefs, Ineke

Mieke van Minnen-Kanis zei

Fijn, zulke goede vriendinnen. Geweldig dat je met een patroontje van Loes zelf een cadeau hebt kunnen maken, wat ze vaak zal gebruiken. En dan iedere keer denken, heb ik van Chris gehad.....
Groetjes Mieke

Floor zei

Wat een enig kado Chris! Daar zal Loes heel blij mee zijn.
Zo'n oud boek is trouwens ook leuk om eens door te kijken.
Stuur de schort maar snel op en maak Loes heel blij als ze staat te koken. Niet op knoeien hoor Loes :-)

conny's quilts zei

Wat een geweldige vriendinnen en wat lief om voor Loes zo'n vrolijk schort te maken, dat zal ze vast waarderen

baukje zei

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven al is gezegd. Deze vriendschappen zeggen zoveel over jou!!!!! Ik cind het schort heel erg leuk. Ik draag altijd een schort als ik op zaterdagavond pannenkoeken bak. Onze hond weet het al , schort voor is lekkere hapjes , ook voor haar...
Lieve groet Baukje

Ans zei

Wat een warmte draagt zo'n schort uit, echt met liefde gemaakt!

Annie Kingma.Bonnema zei

Vrolijk schort hoor.
Dit patroon maakte ik ze eerder ook wel
Met koken heb ik graag even een schort voor.
Nu geen zelf gemaakte meer, maar eentje van de HEMA
Waardevol zulke goede en lieve vriendinnen.
Ja ouder worden we, en dan komen ook de gebreken
Fijne dag nog.
Loop weer wat achter met de blogs lezen
Groetnis Annie

mieke zei

Inderdaad, bijzondere mensen, bijzondere vriendschappen.
Je hebt een mooie schort gemaakt.
Ikzelf draag er vaak 1.
Veel plezier op jullie jubileum weekend.
grtjs Mieke

petronella zei

Weer een prachtig verhaal, gezellig om even te lezen, lieve groet uit Haren (Groningen)!

marijna zei

Bijzondere vriendschappen heb je. en al zo lang. Jammer als je ziet dat ze hun gezondheid met stukjes en beetje moeten inleveren. Maar de goede herinneringen blijven...Leuk schort! Ik draag ook geen schorten.

Eulalia Isabel zei

lINDA HISTORIA.
SALUDOS

Cisca Heiden van der zei

Wat een mooi verhaal weer, over al die bijzondere vriendschappen en mooie herinneringen.
Wat fijn dat je dat schort tegenkwam, zodat je haar nu heel blij gaat maken. Wat een vrolijkheid tijdens het koken!
groetjes en fijn weekend, Cisca