Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

"Geh in die Stille"

Al 50 jaar staat er een lijstje op een kleine vensterbank bij mijn zwager en zus:

Vrij vertaald:
De wereld is luidruchtig en wij
zitten daar zó in vast.
Ga de Stilte in, mens,
God heeft je wat te zeggen.
Dat heb ik indertijd voor hem gekalligrafeerd, een tekst die hem erg raakte en ook helemaal bij hem past. De omgeving waar ze wonen, ademt die 'Stilte' ook uit en toen ik er zaterdag rondliep, ademde ik die stilte, die rust, in. Ik vind dat ook heerlijk! Alleen geluiden van de natuur, zelfs als het heiig is, kan ik daar zo van genieten.

boerderij van zus en zwager
dode arm van de Overijsselse Vecht naast de boerderij
vanuit mijn slaapkamerraam

Dit is een Gypsy-Tinkerpaard. Deze paarden trokken de woonwagens van de zigeuners. Dat waren 'Pannenlappers'. Oorsprong in Ierland.

Maar niet altíjd is het stil hoor. Vorig jaar, toen ik er ook logeerde, kon ik niet slapen van het kabaal. Ik slaap onder het puntdak achter de voorgevel. Boven mijn hoofd, op de zolder, is een uilenkist geplaatst. De kerkuil die daar regelmatig woont, komt door een opening in de gevel naar binnen. Hebben jullie wel eens het geluid gehoord van een nest met jonge uilen? Dat is een gesisssss en gebonkkkk. Dus niks slapen. Als ze groot genoeg zijn, worden ze geringd en op de foto gezet. Ik laat ze even zien, zó prachtig! Niet zelf gemaakt hoor.


Wat een bijzondere vogel is dat toch. Die uitdrukking in het gezicht! 


Dit is het voor vandaag.
Tot de volgende keer.


21 opmerkingen:

Floor zei

Prachtig die spreuk.
Stilte kan inderdaad zo heerlijk zijn, maar hier in de stad vind je dat nergens.
Maar altijd zo in de stilte..... ik weet niet of ik dat zou volhouden hoor.
Wat een beeldige koppies hebben die uiltjes. Je zou ze zo willen knuffelen.

Cisca Heiden van der zei

Mooie spreuk en wat heb je dat mooi gedaan! Ook na 50 jaar ziet het er nog steeds goed uit.
Ik kan me voorstellen dat je daar helemaal tot rust komt. Ook voor mij niet langer dan 1 of 2 weken, dan wil ik het weer wat drukker om me heen.
Prachtige dieren zijn dat toch, die uilen, die diepliggende ogen, ze hebben het niet voor niets over wijze uilen, ze zien er heel intelligent uit. En ik geloof ook zowaar, dat jij er stiekem quiltsteekjes in gezet hebt, gezien de op 1 na laatste foto (lol).
Groetjes, Cisca

Truus zei

Prachtig gedicht en zo waar.Leuk dat jij ook aan kunt kalligraferen.
Heb ooit op de Ulo een werkstuk gemaakt over de kerkuil-vind ze schitterend om te zien.
Overdag komt hier regelmatig verkeer langs maar verder is het heerlijk rustig en daar kan ik zo van genieten!
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Truus zei

Sorry voor mijn taal--in de 2e zin moet het woordje -aan- weggelaten worden.
Truus

Jane in Wales zei

Hele mooie spreuk, en zo waar. Die eerste foto van de boerderij raakte me heel erg want ik ben geboren op een boerderij bij de Overijsselsche Vecht, en het was net alsof ik weer klein was, een terugblik.

BezigeBijMirjam zei

Mooie Hollandse plaatjes. En idd wat een mooie vogel is de uil!

feltfree på Åsly zei

Oei wat een mooi gebied en wat leuk om die uilen uit te zien vliegen

katrien zei

Mooie spreuk is dit.
Hier heerst er in onze omgeving ook veel rust en stilte.

Ineke zei

Wat een prachtige spreuk, helemaal waar, het sprak mij erg aan!!! Mooie omgeving waar je zwager en zus wonen, ook bij mij in de familie zijn er sommige met boerderijen, maar ze hebben niet van die prachtige uilen!

Liefs, Ineke

ivoorwit.blogspot.com zei

Het lijkt me dichtbij. Mooie plekjes hier bij de Overijsselse Vecht.
En stil, inderdaad maar toch ook levendig.
Fijne dag, groetjes, Thea.

Sis Voorn zei

Wat een prachtige beesten !!!!

baukje zei

Prachtig die foto's van die uilen. Ik heb ook heel veel uilenkaarten, zo bijzonder. En inderdaad zo'n workshop is zo leuk om te doen. En ze zijn allemaal zo enthousiast en ze ijverig...

Annie Kingma.Bonnema zei

Mooie spreuk, ja wonen op het platteland, zoals ook hier bij ons, kan je genieten van de stilte.
Wat een mooie uil
Groetnis Annie

Yvonne zei

Wat een mooi plekje daar bij je zus en zwager, en die uilen, wat een mooie dieren zijn dat toch!

foekie's fashion zei

Wat een mooie plek en dan die uil, mooi beest! Ik houd ook zo van de stilte van de natuur, heerlijk om dan te fietsen of te wandelen. Groetjes van Joke

KijkDaarIs zei

Wat een heerlijke plek lijkt me dat..prachtig uitzicht...en wat een geweldige foto's van die uil..prachtig

Guusje, zei

Wat een prachtige tekst en wat heerlijk de stilte. De uil vibd ik bijzonder mooi.

quiltlodge gerda zei

Helemaal mee eens. Zo nu en dan eens helemaal de stilte in gaan kan volkomen onverwachte en verrassende inzichten opleveren. Naast een heerlijke rust :)
Prachtige foto's van een prachtige vogel!

Eulalia Isabel zei

Linda la granja, felices los hermanos por vivir en ella.
el búho un hermoso animal, nunca lo he visto.
Gracias por compartir sus fotos.
cariños

Anoniem zei

Hi Chris,
Wat leuk die uilen, ja, dieren kunnen 's nachts behoorlijk veel herrie maken. Het verhaal van die paardje, de Gypsy-Tinkerpaard vind ik ook heel bijzonder. De weg tussen ons dorp Meeden en Veendam heet de Egypteneind. Er werd verteld dat daar vroeger zigeuners langs trokken en ze zouden uit Egypte komen.. Er is inderdaad een woonwagenkamp in Veendam waarin mensen wonen die van oorsprong ook zigeuners waren. Welke beroep ze uitoefenden weet ik niet. Tijdens de monumentendag was er een meneer die een originele woonwagen showde..

Op school leerden we een liedje:
Is er wat te doen voor de ketel lapper
Al wat stuk is lapt hij dapper
Potten, pannen, potten pannen
Heb je stukken, t zal wel lukken
Even maar- klaar.

Anoniem zei

p.s. niet anoniem, groetjes van Jantje