Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Gigantisch!

Dat zullen ze 300 jaar geleden toch nooit gedroomd hebben. Nee, dat kónden ze gewoon niet, de Papenburgers. Eenvoudige veenboeren, turfstekers, bewoners van het hoogveen in Niedersachsen. Ze zwoegden en zweetten, staken ontelbare turfbroden, groeven kanalen en bouwden turfbootjes voor vervoer.

Foto van onze TV. Uitzending van NDR over een jaarlijkse toeristische attractie: een vloot van turfbootjes met gezinnen in klederdracht, onderweg naar Bremen.
Langs de kanalen ontstonden scheepswerfjes, wel 23 stuks. Zo ontstond de oudste en langste veenkolonie van Duitsland. Hoe hadden ze ook kunnen bedenken dat de turf, bootjes en werven zouden verdwijnen, maar dat één van die werven zou overleven en nu na 220 jaar in het landschap verschijnt als een reusachtige scheepswerf: de "Meyer Werft".

Twee weken geleden droomden Chago en ik ook niet dat wij op onze trouwdag op deze werf zouden rondlopen. De plek waar de grootste cruiseschepen ter wereld worden gebouwd.
We stappen uit de bus die ons voor een rondleiding naar de werf brengt. En daar staan we dan .....


..... minimensjes bij een minibus naast de gigantische boeg die voor ons oprijst en het gigantische bouwwerk dat daaraan vastzit. Als een enorm flatgebouw. We hebben geluk dat de "Quantum of the Seas" nog hier in het water ligt. Over ongeveer 2 weken vaart hij via de Ems, Dollart en Noordzee de oceaan over naar zijn bestemming.
Maar hij is niet in het water gebouwd. Nee, in een overdekte hal (in meters: 504l x 125b x 75h) in een droogdok. In delen. De grote kerk van Papenburg kan er makkelijk in staan. En dat niet 1 maal, maar 5 kerken achter elkaar!


We staan achter glas, ongeveer halverwege de hoogte van de hal. Je moet er zelf staan om de grootte te ervaren. Zie je al die 'hokjes'? Daar worden de hutten in geplaatst, prefab aange-leverd, alles er op en er aan: opgerolde vloerbedekking, meubels hangend aan de muren. Nadat de "doos" is gemonteerd, wordt de vloerbedekking uitgerold, de meubels losgemaakt en op hun plaats gezet en klaar is Kees!

De rondleiding is fantastisch, indrukwekkend, interessant en informatief. Een absolute aanrader.
Toch ..... een cruise maken ..... nee, dat trekt me helemaal niet aan. Oude boten, een brik, een driemaster en zo, die afgemeerd liggen in de oude kanaaltjes van Papenburg spreken me veel meer aan.


En kijk nou eens hoe de brug versierd is! Dat is toch ook een verrassing. Wild haak- en breiwerk. Eén van die versiersels doet wel erg aan de CALdeken denken.

Dat die oude boten mij meer doen, komt, denk ik, omdat ik een scheepsbouwersdochter ben. Ja heus. Mijn vader had samen met zijn broer een Scheepswerf voor vissersboten op Oosten-burg, niet ver van het Centraal Station in Amsterdam.

In mijn volgende logje gaan we met de voeten het sompige hoogveen in. Ook heel leerzaam.


12 opmerkingen:

Truus zei

Wat een heerlijke blog over bootjes en schepen.Ook mijn hart gaat open bij het zien van deze foto's als dochter van een coasterkapitein en broer die ook heeft gevaren.Mijn broer heeft boeken geschreven over scheepswerven in Groningen en mijn man schreef een boekje over scheepvaart langs de Nederlandse kust.
Kijk uit naar je volgende verhaal!!!
zonnige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Martine zei

Wat een belevenis Chris . Kom ook uit een zeemansfamilie dus boten en water trekt altijd. Zou ook dolgraag een cruise maken over de Oostzee. Niet op zo'n varend flatgebouw maar op een echt schip.

Aangenaam verpozen met Joke zei

Dat je een geweldige vakantie had gehad, schreef je al eerder. Maar deze excursie is ook bijzonder. Gewoon onvoorstelbaar zo groot. Wat zul je je klein gevoeld hebben bij zo'n groot schip. Hoewel mijn voorvaderen van vaders kant vissers waren, trekt het varen mij niet zo aan. Maar de oude schepen zijn wel mooi om te zien en eens te bezoeken.
Groeten, Joke

Ria van Kasteel zei

Jeetje wat een groot schip, ik den dat ik het eng zou vinden om mee te varen geef mij maar kleine boten en een ferrie is voor mij wel het maximum. Maar het lijkt me geweldig om het van dichtbij te zien. Gefeliciteerd met je trouwdag, en zo te zien wordt er niet alleen in Nederland gebreid en gehaakt.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0))

Floor zei

Niet te geloven hè, dat mensenhanden zoiets kunnen bouwen!
Eerlijk gezegd vind ik het eng zo'n groot schip.
Zou er echt niet op durven als hij op zee vaart.
Het is toch een soort van flatgebouw op water, dat kan zo maar omslaan zou ik denken.
Een roeibootje is ook niets, maar er iets tussenin, met bijvoorbeeld 10 gezellige hutten, dat lijkt me wel wat.
Kan me voorstellen dat jullie onder de indruk waren bij zo iets groots, dat is in het echt nog veel groter en imposanter dan op een foto.

Marianne zei

Geweldig, wat een ervaring. Wat zul je je klein gevoeld hebben.
Ik kom zo'n superschip nog wel eens tegen bij de haven van IJmuiden . 's Avonds vertrek Scandinavië. Ook daar ben je een stip op de kade. Lieve groet, Marianne K.

Rian, zei

Beangstigend groot.... Dat is het eerste wat bij me opkomt bij het zien van zo'n gigant... Je moet er niet aan denken dat er met zo'n varende 'stad' iets gebeurt... Maar interessant is jullie excursie zeker geweest. Heb meer met de veenwerkers en hun geschiedenis, eerlijk gezegd...
Liefs,
Rian

marga zei

Wat zijn wij als mensen dan toch kleine wezens. Heel leuk de foto's en de tekst erbij.
En al die handwerkjes wat kunnen dingen toch eenvoudig en mooi zijn.
Groeten
Marga

feltfree på Åsly zei

Wat mooi om er zo dicht bij te staan. Ik heb een keer het geluk gehad eentje( onderweg van Noorwegen naar Nederland,) voorbij te zien varen. Gigantisch

jolie zei

Wat apart om dit van zo dichtbij te zien.... Echt GIGANTISCH

A VanderAsch zei

Een vriendinnetje van me woonde in Papenburg, ik herkende de brug, maar hij is nu wel heel karakteristiek- prachtige breisels. Leuk hoor zo onverwacht iets te zien van jaren terug. zonnige groeten uit Rio, Alice

Anoniem zei

Hi Chris,
Lees nu pas je bericht over de Mayer werf, we wonen er niet ver vandaan. Leuk dat je ook nog in 'die Altstatt" bent geweest. ja, dat trekt mij ook meer aan. Die grote schip zou vandaag of morgen heel vroeg al naar de Eemshaven gaan. Het zou eerst in de weekeind gebeuren en dan komen er altijd heel veel mensen langs de dijk om te gaan kijken. Jammer genoeg kan dat nu niet. Mocht er een foto in de krant komen dan stuur ik het je wel toe.
Wat misschien voor jullie ook nog eens leuk is om mee te maken, is hoe een schip in Groningen dwars van de helling gaat. Dat geeft me toch een plons...

Veel groeten van Jantje.