Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Veilig thuis


Alle quilts zijn na 8 weken weer veilig en onbeschadigd terug uit het zieken-huis, op één na. Liza, de papegaai, is uitgevlogen naar een nieuwe bestem-ming. Ze heeft een thuis gevonden bij een lieve dame waar ze zich helemaal op haar gemak voelt.


En aan het eind van deze week gaat het 'Zonnetje in Zandvoort' ook op reis. Zij gaat haar zon-netje laten schijnen bij een man van wie de vrouw al maanden in het ziekenhuis ligt en voorlopig ook niet thuis komt.


Het heeft helemaal voldaan aan de bedoeling van de KAM. Ik heb zóveel leuke, fijne en ontroerende reacties gekregen. Persoonlijk, op schrift en per e-mail. Vooral ook van mannen! Ik noem er een paar:

  • Mensen die elke dag, voordat ze hun zieke bezoeken, even langs de quilts lopen om door de kleuren opgevrolijkt te worden.
  • Een man wiens vrouw vorig jaar overleden is, vroeg of ik misschien van de kleding van zijn vrouw iets dergelijks, kleurrijks en grafisch, zou kunnen maken ...
  • Een man die bezig is een kinderdroom waar te maken en een kinderboekje aan het schrijven is, wil graag een foto van een van de blokjes van de Amish Circle Quilt als illustratie in zijn boekje gebruiken.
  • Mensen die het volgende schreven: Het concept Kunst als medicijn spreekt ons ook zeer aan. Wij wonen en werken in een therapeutische gemeenschap waar wij werken met mensen met trauma’s, verslaving, relatieproblematiek etc. Wij zien hier ook dat de kunst een helend effect heeft op mensen. Zij vroegen of ik enkele quilts kon reproduceren voor hun tehuis.

Maar dit vond ik de meest ontroerende: Een man vertelt dat zijn vrouw is opgenomen op Psychiatrie voor ouderen. Zij was altijd erg creatief maar al meer dan een jaar is de accu helemaal leeg en kan ze niet meer genieten van mooie dingen. "We liepen langs de prachtige quilts en ze zag nr 2 "De vele kleuren van het leven" (patroon van Jacqueline de Jonge) en voor het eerst in ruim een jaar zag ik een schittering in haar ogen en een glimlach rond haar mond. Ze heeft er lang naar staan te kijken en we lopen er elke dag langs en elke dag zie ik dat ze er van geniet".

Je snapt wel dat ik er absoluut geen spijt van heb!


27 opmerkingen:

Monica zei

wat zal dat een geweldig goed gevoel geven dat je zo'n succes hebt gehad met deze expositie in het ziekenhuis.

Aangenaam verpozen met Joke zei

Wat een mooie en ontroerende reacties. Dit zal je vast veel voldoening geven. Wat lief dat er nu een paar op reis gaan.
Groeten, Joke

Unknown zei

wat heerlijk al die lieve en mooie reactie's. Geweldig,
Groet Annelie

FLR zei

Fijn dat je ´schatten´ weer thuis zijn en dat er ´schatten´ zijn die iemand anders gaan verblijden! En ontroerende reacties....wat heb je toch veel zonnetjes laten schijnen!

feltfree på Åsly zei

Oh wat een leuke papegaai.
Fijn om al je quilts weer heel terug te krijgen

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat lieve en mooie reacties, en heel fijn je mooie quilts weer thuis te hebben.
De papegaai krijgt een nieuw thuis
Groetnis Annie

Dekenstikster zei

Fantastisch dat je zoveel mensen hebt kunnen "raken" met je quilts.
Groetjes, Wilma

Hennie zei

Wat geweldig, de positieve werking van je ten toon gestelde quilts.

Groetjes Hennie.

Quilt Quebbel zei

Hallo Chris,
Blijf nog lang nagenieten van al die mooie reacties. Je hebt heel veel mensen een warm en blij hart gegeven. De vele reacties die je beschrijft zeggen genoeg.
Quilting is sharing zeggen we wel eens, maar volgens mij ook healing.
Lieve groet van Maria.

Elvira zei

Precioso como han unido esos colores tan vivos y han quedado divinos
Un besazo

Truus zei

Wat een mooie reacties heb je gekregen en je hebt vast een heerlijk gevoel dat er zoveel mensen geraakt zijn door jouw werk.
Misschien kun je kaarten maken van je quilts en die geven aan mensen die het even moeilijk hebben,zoals de mevrouw op de psychiatrie.
fijne Pinksterdagen.
groetjes,Truus uit Drenthe

sylvia zei

het was elke keer een feest om ze te zien hangen, Chris!
Als je vanuit de lange gang kwam aanlopen en je zag de quilt zo mooi aangelicht hangen, werd je er als een magneet naar toe getrokken! Ik heb meerdere keren wéér staan kijken en genieten! Zo'n mooie tentoonstelling met zoveel kleuren en warmte doet toch meer dan beeldhouwwerk of zo!
Ik heb ervan genoten. En ben heel blij voor jou dat jij hebt kunnen bijdragen aan het welbevinden van heel veel mensen! Fantastisch dat je dit hebt gedaan!!
liefs, Syl

Ineke zei

Fantastisch, ik zat dit te lezen, met kippenvel en "bijna"tranen in de ogen. Zo fijn dat je dit hebt kunnen doen.

Liefs, Ineke

Miranda zei

Och lievertje, wat een heerlijke complimenten zo voor jou! Daar krijg je toch weer zoveel voldoening van.

Saskia Smit zei

Dit is zeker een heel mooi en helend project. Maar ook fijn dat de kinders weer op honk zijn.

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat geweldig dat er zo van je quilts genoten wordt. Word je zelf ook vast heel blij van. Heb je met veel plezier de lapjes uitgezocht en een patroon. Uren aan gewerkt , ook met veel plezier en dan zo´n resultaat. echt fantastisch, geniet ervan!! Mieke

wilma oud zei

Ik krijg gewoon kippenvel, als ik de reacties lees. Wat goed dat deze quilts daar hingen en zoveel goeds voor de mensen deden. Geweldig!

Ans zei

Wat een warme en mooie reacties, dat is toch geweldig. Ik krijg er kippenvel van, zo mooi!

Anoniem zei

Kippevel bij alle reacties maar vooral bij de laatste...mooi dat quilts dat niet alleen bij onszelf maar ook bij "vreemde" mensen teweeg kan brengen....MOOI!!!!!
Groeten, Ramona Neplenbroek

Willeke zei

Geweldig Chris, deze verhalen.
Inderdaad blijken quilts (ook als ze klaar zijn) een therapeutische werking te hebben. Dan voor de beschouwers.
Van mij hangt er sinds 2001 eentje op de afdeling Cardiologie (Antonius Compass) Inmiddels behoorlijk verschoten, maar nog staan er bijna dagelijks mensen voor te kijken. (Dat hoor ik dan van de secretaresse die haar balie er vlak bij heeft.)

Zo wie zo leuk om een tentoonstelling te hebben van je quilts, maar dit van jou heeft echt 'een extra dimensie' op deze manier!
Hartstikke goed!
groetjes,

quiltlodge gerda zei

Wat prachtig Chris!

Floor zei

Fijn dat je mooie quilts weer veilig thuis zijn.
Wat een prachtige reacties hebt je gekregen, dan heb je het gevoel dat de quilts ook echt bekeken zijn en er van genoten is.
Je kunt er ook niet omheen met al die vrolijke kleuren.
Ga je trouwens nog iets doen met die verzoeken om een quilt te maken? Lijkt me best moeilijk zo'n opdracht.

Chris zei

Dank je wel Ramona!

Chris zei

Dank je wel! Ik heb er ook een heel voldaan gevoel over.

creatievelingelly zei

Jeetje dat zal zeker een super voldaan gevoel geven. Dat quilts zoveel kunnen doen en dan gaat er nog een quilt op reis. Heel bijzonder
Dikke knuffel

baukje zei

Wat een ontroerende reakties . Ik kan me voorstellen dat je dat veel doet.

jolie zei

Wat een geweldige reacties heb je gehad.... ontroerend ook.