Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

De verbindende kracht van Quilts

Dat is de titel van een boek dat tijdens het Quiltfestival in Groningen te koop was in het Openluchtmuseum in Warffum. Dat boek staat al 6 jaar bij mij op de plank. Het beschrijft het verhaal over de oude, gebruikte quilts van net na WO II.


In liefde gemaakt door Amerikaanse Mennonieten als deken voor een grote groep Oekraïense vluchtelingen, geloofsgenoten, die in Friesland werden opgevangen. Èn het beschrijft ook het verhaal van de 2 vrouwen, een generatie verschil in leeftijd, die door deze quilts met elkaar in contact kwamen (in de laatste Quilt Nieuws staat er een mooi artikel over). Uiteraard waren de quilts in het museum te zien. Het waren de quilts en het verhaal die mij tijdens het festival het meest en diep geraakt hebben.


Dat heeft ook een persoonlijke oorzaak. In februari 2007 heb ik An Keuning, de oudste van de 2 dames, en haar man persoonlijk leren kennen. Chago was toen 6 weken naar Aruba, ik logeerde een weekje bij mijn zus. In die week wachtte ik op de uitslag van een borstpunctie. Viavia hoorde ik over An en de quilts, heb haar gebeld en ik was hartelijk welkom! Wat een heerlijke, geweldige mensen! Zó warm, zó open. Hartverwarmend. Een jaar later ging ik weer naar hen toe, nu met 5 dames. Wat hebben we genoten! Van alle verhalen, van de quilts die bij haar thuis lagen en die we van alle kanten konden bekijken.





Er was toen ook een expositie van de quilts in een Doopsgezind kerkje, waar we natuurlijk naar toe gingen.




Het verhaal van An is een bijzonder verhaal omdat het een bijzonder mens is. In het boek lees je ook over de tijd van de 2e wereldoorlog in Friesland. Hoe An en haar man zich hebben ingezet voor onderduikers en kinderopvang. Het is beslist de moeite waard om het boek te lezen!

Volgende maand zijn An en haar man 70 jaar getrouwd!!
An is nu 92.


16 opmerkingen:

Truus zei

Wat leuk dat je deze vrouw persoonlijk kent.Had het bijzondere verhaal al in Quiltnieuws gelezen en vond het erg spijtig dat ik niet naar het Quiltfestival kon om de quilts te bekijken.
Zal zeker proberen om dit boek te kopen.
Dank voor jouw aanvulling op dit bericht en het lijkt me inderdaad een heel bijzondere lieve vrouw.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Elvira zei

Bonita reunion de amigas exponiendo sus trabajos .
Un cariñoso beso

conny's quilts zei

Dat maakt het wel extra bijzonder, je had de quilts al eerder gezien en zelfs An leren kennen. Ik zag de quilts in Leeuwarden op een prachtige tentoonstelling een paar jaar geleden en kocht het boek. Ook ik was erg geraakt door het verhaal. Heel bijzonder. Het was fijn zondag een aantal van deze quilts opnieuw te zien.

Margriet Hof zei

Hoi Chris, Ik kan me voorstellen dat het voor jou extra bijzonder was om deze quilts opnieuw te zien. Voor mij waren deze relief-quilts ook het hoogtepunt van het quiltfestival. Ik had ook al eerder het boek gelezen en blogde erover om het aan anderen aan te bevelen. En ik kocht nu een paar pakketjes van twee quilts, speciaal om weer door te verkopen om bij te dragen aan verdere bekendheid. Ik heb genoten van je foto's en verslag! (Eén foto is bijna dezelfde als die ik maakte!)
Groeten van Margriet

Francien zei

Ha Chris,
Wat was het mooi hè? Ik heb ook genoten van fietsen langs al die mooie kerkjes en de quilts.De quilts van An waren een hoogtepunt maar ook de Amish quilts van Mariet Soethout en vooral die ze maakte na het overlijden van haar man, raakte mij zeer. Wat zijn er toch een bijzondere mensen in onze wereld die ons laten genieten van al dat moois.Ik geniet nog steeds na ik neem aan jij ook.
Lieve groeten, Francien ( we spraken elkaar op de tentoonstelling in Alkmaar ) dag

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een geweldig verhaal en wat speciaal dat je An persoonlijk kent.groeten Mieke

M Verheij zei

Chris,ik heb de cd gekocht om nog na te genieten.Weet je ook waar zij nu woont,is het in Friesland?

Floor zei

Dat boek met dvd heb ik ook gehad en gelezen.
Maar op deze foto's kan je toch beter zien hoe mooi en groot de quilts zijn. Prachtig zijn ze, en wat hebben ze een hoop meegemaakt, en wie zullen ze getroost en warm gehouden hebben.
Fijn dat jij ze nu weer in het echt gezien heb, dat is toch altijd het mooist.
Het zou jammer zijn als ze alsmaar opgeborgen bleven en niemand ze meer zag.

Annie Kingma.Bonnema zei

Een mooi verslag op je blog, heel bijzonder. ik zal de titel van het boek opschrijven
Groetnis Annie

Ineke zei

Wat een bijzonder verhaal en wat leuk!

Liefs, Ineke

inge zei

wat een bijzonder verhaal!

foekie's fashion zei

Wat heb je weer veel moois kunnen bewonderen en ons even mee kunnen laten genieten. Jammer dat het zo ver weg is, maar gelukkig heb ik jouw blog om te kijken. Groetjes van Joke

Johanna Faber zei

Wat heb je genoten en wat een schitterende quilts
Groetjes uit Zweden

feltfree på Åsly zei

Wat een leuk verhaal. Bijzonder hoor!

Lilian Pilar zei

Que historia y la amabilidad de las personas eso es fenomenal...besitos, un gra abrazo

petronella zei

Mooi verhaal, zal proberen het boek te bestellen!