Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Oekraïens Motanka popje

Vandaag iets vreselijks leuks gedaan. Ik was voor een keer op de Bee bij Aljona en leerde een Motanka te maken. Dat is een Oekraïens popje dat stamt uit hele oude tijden, symbool van de vrouwelijke wijsheid en familiegrenzen. Het wordt alleen door lapjes te wikkelen gemaakt, er komt geen naald aan te pas.


Het heeft geen gezicht, maar het bevat de warmte van de hand, de liefde en de zorg waarmee het gemaakt is. Wel heeft het vaak een kruis op het hoofdje, gewikkeld van gekleurde draadjes als symbool van de zon, teken van welvaart en charme, of de band tussen man en vrouw en het hemelse en aardse. Er kunnen veel meer symbolen in verwerkt worden.


Maar ik heb alleen de basistechniek geleerd, ingewikkeld genoeg, haha! Je moet echt de handigheid te pakken krijgen. Kijk, hierboven liggen de armpjes met de pofmouwtjes al klaar en het lijfje ligt te wachten.


De armpjes zitten door het lijfje, met draad vastbinden en dan een 'hesje' er overheen.


En na anderhalf uur staan de Motanka's van Marjan en mij (rechts) als een bijna 2-ling naast elkaar. Leuk hè?! Die van Marjan heeft dus zo'n kruis op haar toet. Dat hadden ze de vorige keer geleerd.


Wil je er meer over weten, klik dan even HIER.
En als je een werkbeschrijving wilt zien, klik dan HIER. (deze is leuk!)

Volgende maand ga ik weer en dan leer ik een ander soort popje te maken.

Heel fijn en gezellig weekend allemaal en liefs van mij.


16 opmerkingen:

Anoniem zei

Was weer leuk om te doen maar je moet er wel handigheid in krijgen.
Staat hier te pronken op het kastje.
Op naar de volgende.
Handig de site die je gevonden hebt.
Groetjes,
Marjan

Anoniem zei

Wat is dat leuk en wat mooi zijn jullie poppetjes geworden!!!
Wat zijn er prachtige stofjes gebruikt en het lijkt me enig om te doen.Ze doen een beetje denken aan de Amish poppen.
Veel succes met de volgende en een goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

Willeke zei

Wat schattig zeg!
Goed gelukt Chris!
groetjes,

Saskia Smit zei

Het oosten blijft je hart hebben. Leuke dametjes.

hobbyshop fugeltsje zei

Super schattig die poppetjes.
Gr. Miranda

Floor zei

Heel leuk die popjes! Grappig helemaal zonder naaien en toch zit het goed in elkaar.
Net als bij de Amish hebben deze ook geen gezicht.
Mis ik wel een beetje hoor, oogjes maken altijd zo'n leuke uitdrukking.
Ben benieuwd naar de andere die je gaat maken.
Lijkt me wel moeilijk om te onthouden hoe het moet.
Van beschrijvingen snap ik nooit zo veel helaas.

Anoniem zei

Buvie wat ongelooflijk mooi en wat een schitterende stof.
Ik zit hier ook heerlijk te werken en genieten van jouw stofjes. Ik ben inmiddels met de 9e vlinder bezig. Het was vandaag fröbelweer. Heerlijk. Groetjes vanuit Aalten

sylvia zei

wat leuk!!! En jij was dus ook in Schagen?
fijn weekend, liefs, Syl

Aangenaam verpozen met Joke zei

Wat zien die popjes er leuk uit. Het heeft toch wel iets om ze volgens de traditie te maken. Toch verbazend dat het helemaal zonder naaien zo goed in elkaar zit. Ook nog bedankt voor de link en de beschrijving.
Goed weekend, Joke

feltfree på Åsly zei

Wat leuk. Even ets heel anders.

Lida zei

Wat leuk! Vind ze allebei heel erg grappig om te zien en het lijken mij heerlijke knuffels voor kleine kinderen! Fijn weekend, knuffel
Lida

Willy zei

Wat ziet dit er superleuk uit Chris. De stofjes zijn er ook erg mooi voor. Ik kijk al uit naar je volgende creatie. Fijn weekend,

marga zei

Wat valt er toch nog veel leuks te ontdekken in op handwerk gebied.
Het poppetje is goed gelukt lijkt mij en dat voor de eerste keer. Klasse hoor.
Groeten
Marga

mieke zei

Dat ziet er heel leuk uit, Chris.
grtjs Mieke

Ria van Kasteel zei

Wat een grappige popjes, heel speciaal.

Groetjes en een knuffel van Ria ;)))

Corina zei

Oh wat bijzonder, en mooi gemaakt!