Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een hele bijzondere Swap

In de jaren dat ik blog, ben ik al heel wat SWAPS tegen gekomen, maar nooit deze, een héle bijzondere: de "Tijd-Swap". Het ruilen van tijd! Ik hoorde hierover van Heike uit Duitsland. Zij stuurde mij deze foto:
In den Jahren, in denen ich "blog", bin ich schon vielen SWAPS begegnet, aber noch nie einem wie dieser ganz spezielle, der "Zeit-Swap". Das Umtauschen von Zeit! Ich hörte davon durch Heike aus Deutschland. Sie schickte mir dieses Foto:


Een stel dames, gezellig rond hun Stamtafel, met een hand-werkje en Heike met mijn siggy in haar hand.
Eine Anzahl Frauen, gemütlich an ihrem Stammtisch, mit einer Handarbeit und Heike mit mein Siggy in ihrer Hand.

Ik heb haar vorig jaar in de vakantie in Sleeswijk-Holstein leren kennen door de Siggy-Rol. HIER schreef ik er al eens over. Sinds een jaar hebben de dames elke maand een "Brei stam-tafel". Ze handwerken en wisselen dingen met elkaar uit. Deze keer vertelde Heike over de Siggy-ruil. De dames hadden daar nog nooit van gehoord en waren allemaal onder de indruk.
Ich habe sie vergangenes Jahr in den Ferien in Schleswig-Holstein kennengelernt durch die Siggy-Rolle. HIER habe ich schon einmal darüber geschrieben. Seit einem Jahr haben die Damen/Frauen jeden Monat einen "Strick-Stammtisch". Sie handarbeiten und tauschen Sachen aus. Dieses Mal erzählte Heike über den Siggy-Tausch. Die Frauen hatten noch nie davon gehört und waren sehr beeindruckt.

Wie weet zien we hun namen nog eens op de siggy-lijst.
Wer weiss, ob wir ihre Namen einmal auf der Siggy-Liste sehen werden.

Maar nu de Tijd-Ruil. Heike schrijft daar het volgende over:
Wij hebben hier in Stapelholm een "Tijdruilkring"(wij ruilen tijd tegen tijd, de één kan goed gras maaien, de ander ramen lappen, computer repareren, cake bakken of sokken breien. Alle tijd is even veel waard). Elke twee maanden is er een ontmoeting, daar worden dan ook de ideeën van de 'ruilpartner' genoteerd, zo is de Brei-stamtafel ontstaan. Het geeft veel plezier. Je wordt er blij van mensen te leren kennen, te praten en zo hier op het (platte) land contacten te hebben.
Heike schreibt:
Wir betreiben hier in Stapelholm einen Zeittauschring (wir tauschen Zeit gegen Zeit, der eine kann gut Rasenmähen, der andere Fensterputzen, Computer reparieren, Kuchenbacken oder Socken stricken, alle Zeit ist gleich viel wert). Alle zwei Monate ist ein Treffen, da werden dann auch Ideen der Tauschpartner aufgenommen, so ist der Strickstammtisch entstanden. Es macht sehr viel Freude Menschen kennen-zulernen, sich auszutauschen und so hier auf dem Land Kontakte zu pflegen.


De afgelopen weken heb ik heel wat siggy's ontvangen. Dus de vaart zit er in!
In den vergangenen Wochen habe ich viele Siggys empfangen. Es geht gut voran!



Alle dames, heel erg bedankt!

19 opmerkingen:

Rian, zei

Wat leuk, Chris. De staart van je ontmoeting met Heike wordt steeds langer. Prachtige siggies weer. Je hebt de vaart erin hoor.
En tijd ruilen aan de brei-stamtafel: Hoe gezellig en praktisch wil je het hebben?
Dienst voor dienst ruilen.... 't is niet nieuw natuurlijk, ik ken diverse mensen die dat ook doen, maar zo georganiseerd: Leuk hoor. Mooie foto ook van Heike met jouw siggie.
Fijne dag!

Berna zei

Leuke siggies Chris!

marga zei

Wat heerlijk om te lezen dat hobby's uit kunnen groeien tot zo iets mooi's. Ik zit mij net te bedenken "zou het ook niet goed zijn voor al die wereldleiders en andere mensen die de wereld moeten besturen ook een te gaan handwerken om zo samen tot vredige oplossingen te komen".
Fijne week.
Liefs
Marga

Johanna Zweden zei

Wat is die siggy ruil toch leuk en dat je zo leuke mensen ontmoet

Ben het helemaal met Marga eens!! wat zou de wereld er dan vrolijk en gekleurd uit zien!

Fijne week groetjes Joke

Chris zei

@ Marga: Hahahaha, ik vind het een geweldig idee! Leuk om te fantaseren wat elk van die leiders dan zou gaan maken.....

Ria van Kasteel zei

Wat een mooie siggy's heb je ontvangen, en wat leuk dat tijd ruilen, vroeger was het gewoon elkaar te helpen. Sinds een jaar heb ik van die lieve buren en ben daar dankbaar voor.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0))

Floor zei

Nou, je kunt er weer een hoop aan de rol zetten!
Tijd ruilen.....grappig is dat, maar liever had ik dat het te koop was, of nog leuker gratis aangeboden :-)
Maar het is wel een goed idee, en het voornaamste is dat je elke maand bij elkaar komt en veel gezelligheid aan elkaar hebt.
Of het nu met breiwerk of quiltwerk is dat maakt niet uit.
Een tijd-bee is dus ook een heel goed idee.

Rennie zei

Wat een enorme hoeveelheid. Je zult het er wel razend druk mee hebben.

MarianneD zei

Wat een goed idee...elkaars talenten benutten...ik ben helemaal voor....;-) Tijdens de beurs in Zwolle weer zoveel mensen ontmoet..gezellig bijgekletst en ook heel veel verkocht...nu opruimen en eventjes bijkomen...;-)En alle nabestellingen gaan maken...had een stille hoop dat ik jou ook nog zou zien Chris,misschien in oktober in de Broodfabriek in Rijssen?
lieve groet,Marianne

Lida zei

Lijkt mij wel wat, ik verstel wat kleding en zij mag mijn ramen zemen, of een andere snertklus! Jammer dat ze zo ver weg woont! Wat een mooie siggies heb je er weer bij gekregen!
Knuffel
Lida

Anoniem zei

Mooie siggy's heb je er weer bij gekregen.Leuk om te zien hoeveel ideeen er zijn om zon lapje eigen te maken.
Dit idee was in de jaren 80 al in Gouda-bij elkaar komen in het buurthuis en dan diensten uitwisselen.Alleen werd er niet gehandwerkt.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Cisca Heiden van der zei

Wat leuk, Chris, die tijdruil. Wie weet wordt dat hier ook nog eens ingevoerd. Wat is je siggy rol toch mooi, en je hebt er ook weer heel mooie bijgekregen, zeg!
Groetjes, Cisca

Ineke Hulzebos zei

Mooie siggy's Chris! Wel een leuke ruil!Goed idee!

Liefs, Ineke

Saskia Smit zei

Wat een boel siggies. Daar moet ikook weer eens wat mee doen. Maar ja, nog geen tijdpartner gevonden geloof ik.

feltfree på Åsly zei

Je hebt weer een leuke aanvulling op je Siggies.

Eulalia Isabel zei

Süße siggys
Alles Gute

petronella zei

Wat een leuk verhaal, en veel siggy's!

marijna zei

Wat leuk dat duitse kontakt. Leuk en gezekkig verhaal!

Patricia zei

Dag Chris,
Ik zag je bericht bij Saskia van het blog zondagsteken en wilde nog vertellen dat er inderdaad een groep in de buurt van Leiden is die met de DJ gaat beginnen.
Ik maak er ook deel van uit en heb er echt zin in !
Heb jij ook DJ blokjes ?