Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Over haak- en stopwerk

Zondag, op de terugweg van mijn zus, ging ik ook bij mijn broer langs. Ik was er lang niet geweest. En daar zag ik een hoofdje met dit prachtige mutsje.


Het doordeweekse Zeeuwse mutsje. Gehaakt en een beetje gesteven.


De ouders van mijn schoonzus waren Zeeuws, vandaar. Iemand heeft speciaal voor haar dit popje aangekleed. Een mooie herinnering.


Er hangt ook een herinnering aan de muur. Die is wel een stukje ouder.


Een Stoplap uit 1878. Ik sta altijd met bewondering naar zulke dingen te kijken. Als je 15 jaar oud bent en dan al zo'n werk moest maken. Prachtig toch dat zoiets bewaard blijft!


21 opmerkingen:

jaimie zei

Hallo,

Dit moet inderdaad zeer speciaal zijn om nog te hebben liggen en ook die kleedjes van de pop is mooi gedaan.

Groetjes, Jaimie

Yvonne zei

Heel mooi! En inderdaad laten we hopen dat mooie dingen als,deze bewaard blijven voor de generaties na ons.

Floor zei

Ja, zo iets moois moet bewaard blijven en later naar een museum of zo.
Mijn gebroddelde pannenlap van vroeger op school is weg, wat een verlies voor de gemeenschap is dat :-)
Hij liep heel mooi van breed naar steeds smaller, met van die ladders er in. Erg origineel hoor.
Maar leuk dat je ook even bij je broer was, gezellig bijpraten toch?

Lida zei

Wat een leuke pop en wat een gave lap! Ja zoiets zou ik ook vol trots aan de muur hangen! Geweldig, wou dat ik mijn werkstukken van toen nog had!
Knuffel
Lida

Monica zei

Ontzettend leuk dat gehaakte Zeeuwse poppenmutsje. En een prachtige stoplap laat je zien, het is inderdaad bijzonder dat deze handwerken zo lang bewaard zijn gebleven, iets om te koesteren.

Berna zei

Schattig mutsje en mooie stoplap!

Anoniem zei

Wat mooi deze pop in Zeeuwse dracht en de stoplap.
Mijn Moeder heeft eens naar aanleiding van een serie in Ariadne over klederdrachten een mutsje na gehaakt uit Bunschoten.
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

idaviltcreatief zei

Ja dat zijn altijd hele mooie projecten, gehaakte mutsjes, de pop is trouwens ook mooi en de stoplap ook heel speciaal.

Ik dacht toen ik je bericht las, Yes Chris gaat de crochet along deken ook haken ;-)

Janet zei

Oooohh wat een prachtige 'schatten'!! om jaloers op te worden. Heel mooi!!

Ineke Hulzebos zei

Prachtige werkstukken!

Liefs, Ineke

AnitaS zei

Waat een mooie pop. Ja die stoplop is mooi dat het bewaard is gebleven.

Tineke zei

Mooi en wat fijn dat zulke oude stukken nog steeds bewaard worden.
Groetjes Tineke

Hennie zei

Prachtig Chris, wat een werk voor die meisjes !

Groetjes Hennie.

Miny zei

Wat leuk dat je het even laat zien, ik vind het mutsje knap gemaakt, de stoplap is bijzonder, mooi.

Groeten Miny

Anoniem zei

O wat leuk weer buvie, ik heb met m,n neus tegen het beeld gezeten om de steken van dichtbij te bewonderen. Dat er merklappen bestaan dat wist ik maar van stoplappen had ik nog nooit gehoord. Heb wel leren stoppen dat weer wel. Hoop dat het gelukt is vanmiddag bij Ruth. Groetjes Joke

marga zei

Wat een schattig mutsje vooral die achterkant zo, n lief patroontje. En een prachtige stoplap. 15 jaar er werd al heel vroeg geleerd hoe je oude dingen kunt verstellen en stoppen. Hoe anders is het nu.
Groeten
Marga

Antje uit Urk zei

Nu hebben de meisjes een smartphone met apps..En facebook...ha,ha daar hebben ze het veels te druk mee!
Toen moesten de meisjes de hele dag hard werken en nog niet één meisje studeerde! En als je dan eindelijk mocht zitten dan was dit de ultieme vorm van ontspanning. Zo is het gegaan denk ik!
Popje is ook schattig!
groetjes,

Conny's-blog zei

Wat een mooie muts zeg, leuk zo'n pop in zeeuwse dracht en dat stopwerk is geweldig om te zien................liefs.Conny

Willy zei

Prachtig die stoplap en wat een werk. Het is natuurlijk maar de vraag of er ook met plezier aan werd gewerkt.
Schattig mutsje draagt de pop.
Groetjes,

marijna zei

Mooi gehaakt mutsje! en die stoplap is heel bijzonder. Ik verbaas me ook tel;kens weer dat zulke jonge meisjes dit kunnen maken.

baukje zei

Wat een mooi mutsje en die stoplap, om bij weg te dromen........ Fijn dat je ons laat meegenieten.