Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Tatjana en haar mutsjes

De storm is gelukkig al weer een tijd gaan liggen. Pffff, dat was even heftig hoor. Mijn Blauwe Storm is óók gaan liggen, haha. Boven op de logeerkamer op de grond. Met een paar proeflapjes voor het laatste bordertje er bij. Hij mag daar even blijven en af en toe sla ik er een blik op totdat ik een beslissing neem welk stofje het gaat worden. Dus geen handwerk van mij vandaag.

Daarom grijp ik even terug op wat handwerk dat ik in Wit Rusland tegen kwam. Op het hoofd van een vriendin/oud collega van Larissa. Kijk, hier staan ze samen in de tuin van een typisch oud Russisch huis waar we bij iemand op bezoek gingen.


Tatjana (rechts) heeft áltijd iets op haar hoofd. Ze is 85 en in de loop van de jaren zijn haar haren vrijwel verdwenen. Een kleindochter of kennis haakt of breit daarom vaak een leuk hoofddeksel voor haar. Toen we bij Tatjana thuis waren moest ze die natuurlijk showen.












Tatjana woont in dit huis. Een oudje en ook van hout.


Het was vroeger de school waar Tatjana ruim 40 jaar geleden les gaf en ook Larissa is daar nog onderwijzeres geweest. Tatjana is een heerlijk figuur die van veel en lekker eten houdt en vroeger haar eigen wodka stookte. Ik heb HIER al eens een kostelijk verhaal over haar verteld.


24 opmerkingen:

Lida zei

Wat staat dat gezellig al die vrolijke hoofddeksels! Leuk om in een echt oud huis een kijkje te mogen nemen,
Knuf
Lida

petronella zei

Idd Kostelijk! Heb ook even het andere verhaal gelezen, geweldig!

Rennie zei

Geweldig wat een leven.

Martine zei

Wat een heerlijke dame. Ze heeft pretoogjes.

baukje zei

Ik ben ook even naar de link gegaan, wat een tante zeg!!!! Wat zullen die kippen geschrokken zijn van hollandse pies. Dat kenden ze nog niet. En die witte muts is wel mijn favoriet hoor, prachtig. Wat een fijne herinneringen heb je ....

feltfree på Åsly zei

Inderdaad een heerlijke dame. Ze heeft erg leuke mutsjes op. Past ook echt bij haar.
Groetjes Frederika

Rian, zei

Hihi, Tatjana met haar "no-nonsense-toilet! Wat leuk om haar weer tegen te komen. En wat een kunstige mutsjes allemaal! Zomaar "koffiedrinken" is er niet bij in die streken hè? Er hoort altijd een welvoorziene dis bij. Krasse dame hoor.

Floor zei

Eerst even dat oude verhaal gelezen, want toen blogde ik nog niet, dus had het niet gelezen.
Ik zie het helemaal voor me, jij gehurkt op een emmertje, waarschijnlijk ook zonder toilet papier.
Hoop dat de kippen de "doop" destijds overleefd hebben.
Zo leuk al die mutsjes die ze draagt.
Vind die witte gehaakte haar het leukst staan, heeft eigenlijk wel iets Hollands vind ik.

Anoniem zei

Geweldig wat een verhaal en wat een dame!!!
Dat koffie drinken en het eten dat je mee kreeg voor de terugreis,doet me denken aan toen ik naar de as schoonouders van oudste zoon ging in Slowakije/vroeger stukje Hongarije.
Heerlijk om deze mooie herinneringen te hebben aan deze bijzondere mensen.
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Marianne zei

Wat leuk dat Tatjana uit zulke mooie mutsjes kan kiezen.Het witte mutsje vind ik top.
Een prachtig verhaal, Chris.
Lieve groet, Marianne.

Marianne zei

Ojee, Chris, ik vergat het laatste stukje van mijn naam.
Lieve groet, Marianne K.

marga zei

Wat een heerlijk verhaal en mooie mutsjes. Was het vroeger ook niet zo in ons land dat er vaker mutsen hoedjes en hoofdoeken gedragen werden. Wat is er toch veel veranderd in de loop der jaren.
Af en toe zou je weer even terug willen in de tijd.
Groeten
marga

Aangenaam verpozen met Joke zei

Wat een heerlijke verhalen over Tatjana. Ik zie het al helemaal voor me. En dan jij met die gebraden kip in de trein. Zo heerlijk puur allemaal.
Groeten, Joke

Our photos zei

Leuke mutjes foto's!
Groetjes, Sonnja

idaviltcreatief zei

Mooie mutsjes en een mooie dame, kan me voorstellen dat je 'skik' met haar hebt ;-))

Ans zei

Wat een prachtige mensen kom je zo in je leven tegen!

Cisca zei

Leuk, al die mutsjes, en wat een prachtig verhaal! Dat 'toilet', wat zou ik me opgelaten gevoeld hebben, als dat me overkwam. Mooie mensen! Wat leuk ook, om in het huis te wonen, waar je 40 jaar les hebt gegeven. Leuk, dat je het weer even liet herleven!
Succes met het uitkiezen van de rand!

Groetjes, Cisca

sylvia zei

mooi handwerk, al die mutsjes!!!
Ik heb nog even teruggelezen........wat kun je toch lekker schrijven, Chris, alsof we erbij zijn, zo beeldend!!!
liefs, Syl

Anoniem zei

Lieve mam

Wat een heerlijk verhaal weer. Ik probeer me het zo voor te stellen daar, hoe het ruikt, klinkt en eruit ziet. Prachtig om het echte leven van alledag zo beschreven en op fotos te zien, dat het bijzonder wordt.

Kus, Dochter

Elvira zei

Que interesante persona se ve.Una suerte conocer sus historias que tienen que ser muchas Besos

Marga (MarPie) zei

Het lijkt mee een dame met heel wat verhalen waar het heel gezellig is om in de nabijheid te zijn van haar.
Heel leuk de mutsen en ze zoek ook iedere keer een passende sjaal erbij.

Groetjes,
Marga♥

Eulalia Isabel zei

Hola. gracias por la visita.

saludos

Willy zei

Heel verstandig van haar om een mutsje te dragen. Het staat ook nog heel erg mooi. Het witte mutsje lijkt wel een slaapmutsje. In bed zal ze er ook wel één dragen. Fantastisch verhaal over haar Chris.
Fijn weekend,

Anoniem zei

Weer zo'n prachtig verhaal. En als je het huis van Tatjana nu bekijkt, is het wel bloemrijker geworden. Die vloeibare mest heeft wel zijn werk gedaan...:-) Even serieus, Tatjana zal wel blij geweest zijn om je weer te zien.


Ja die mutsjes zien er leuk uit. De rode baret doet me denken aan een mejuffrouw die me ooit aan nam in een tricotage fabriek waar ik wilde gaan werken. Maar dat verhaal vertel ik je wel een keer apart.

Veel groeten van Jantje