Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Grodno

"Als je vrienden om je heen hebt, maakt het niet uit waar je bent".

Dat heb ik de laatste weken weer opnieuw ervaren. Wat was ik blij om al die lieve vrienden daar in Grodno weer te zien en te kunnen omhelzen. Het was alsof ik er 5 maanden geleden nog was in plaats van 5 jaar geleden. Ondergedompeld in hun warmte en een totaal ander leven heb ik weer heel veel indruk-ken opgedaan. Elke keer kom ik weer rijker thuis. Kijk, dit was mijn familie:


Vader, moeder, 2 dochters, schoonzoon en 6 kleinkinderen. Bij dochter Eline thuis. En dit zijn moeder en dochters bij Larissa thuis:


Zij woont op de 4e verdieping van een oudere flat. Al 42 jaar. Geen lift, wel 67 traptreden....


Grodno is enorm gegroeid en telt nu 400.000 mensen. Er is toch wel veel veranderd in de afgelopen jaren. Vooral voor het oog. Ik vond het fijn om af en toe even in m'n eentje op stap te gaan. Op mijn gemak naar het centrum lopen. De kortste weg vanaf Larissa is dwars door het station. Eerst een paar straten door, dan een diep talud af en alle rails over. Vroeger ging dat zo:


Op de voorgrond Eline, meer naar boven rechts klautert Larissa omhoog. Soms stond er een lange lege stilstaande trein in de weg, dan kon je niet gewoon de rails oversteken. Geen probleem! We klommen dan gewoon de trein aan de ene kant in, liepen dwars door de wagon en aan de andere kant sprongen we er weer uit. Maar oh, wat is dat verbeterd:


Er is nu een keurig pad en een riante trap. Ik sta hier op het perron van het station en loop naar huis. Er zijn grote wegen bijgekomen en de wegen zien er ook veel beter uit. Meer verkeer, meer nette auto's en heel veel enorme flatgebouwen in nieuwe wijken aan de rand van de stad. Die foto's komen nog.
Als ik richting centrum loop, kom ik langs het gebouw dat ik het mooiste in Grodno vind. De Orthodoxe Kerk. Een van de oudste in Wit Rusland.


Grodno is trouwens helemaal een van de oudste steden. Voornamelijk door Joden opgebouwd en ontwikkeld. De heel oude synagoge staat er nog en ook de ingang naar het voor-malige getto. Alle Joden zijn in de 2e wereldoorlog afgevoerd. Toch zijn er weer nieuwe gemeenschappen ontstaan.

Maar wat heb je nou nog meer gezien en gedaan en vooral, hoe is het gegaan bij Valeria...?
Oh, ik kan lang niet alles vertellen. Ik zou het niet eens met woorden kunnen overbrengen. Maar voor mezelf heb ik alles weer eens opgeschreven in een dagboek waar ik 14 jaar geleden voor het laatst in schreef! Daar staan vanaf 1992 heel wat belevenissen in.


Natuurlijk komen er meer logjes en de eerstvolgende zal over Valeria gaan. Dat was heerlijk om haar te ontmoeten.


30 opmerkingen:

Jeanneke zei

Welkom terug Chris en bedankt voor je indrukwekkende eerste verslag met mooie foto's.
Sterkte met het weer 'landen' in Nederland...
Groetjes,

Jeanneke.

Lee Prairie Designs zei

Looks as though you had a delightful time with dear friends!

Very interesting post with your pictures and descriptions. It was like being there.

Carolyn

Inge zei

Gezellig dat je weer terug bent en meteen een leuk logje. Interessant om te lezen over de veranderingen daar, maar vooral over je warme vriendschap daar.

Heleen Kok zei

Fijn dat je weer heelhuids terug bent! Je eerste verslagje is alweer zeer boeien! Ik kijk uit naar de rest.

Anoniem zei

Fijn dat je weer thuis bent, nog even nagenieten hoor met je mooie foto's en de herinneringen die je hebt opgedaan. Groetjes van Anne-Marie

M Verheij zei

Chris,fijn dat je weer thuis bent en wij weer kunnen genieten van je blog.
Maaike

Anoniem zei

Welkom thuis-dat zal toch een hele overgang zijn!
De kerk doet me erg denken aan die in Hongarije/Slowakije.
Dank je wel voor de eerste indrukken.
gezellige en rustige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Marga zei

Heerlijk je bent er weer, met hele mooie foto's en een boek vol herinneringen. Ben heel benieuwd naar je volgende blogje.

Grotjes,
Marga*

Annie Kingma.Bonnema zei

Welkom weer thuis, met veel interesse en plezier je logje gelezen, kijk uit naar het vervolg.
Groetnis Annie

creatievelingelly zei

Het straalt er vanaf dat je genoten hebt. Goed om te zien dat er toch wel veel verbeterd is.

katrien zei

Welkom terug.
Wat zul je genoten hebben.

Saskia Smit zei

Jaa je bent er weer. Vielen de kadootjes in de smaak?

Aangenaam verpozen met Joke zei

Fijn dat je er weer bent en dat alles goed is gegaan. Wat een prachtige kerk is dat. Ik hoop dat er nog meer van die mooie verhalen komen.
Groeten, Joke

Trudy zei

Fijn dat je zo genoten hebt! Welkom weer in Nederland!

conny's quilts zei

Wat bijzonder dat je al zo veel jaren naar deze families gaat. Hoe heb je hen leren kennen?
Ik ben nu al benieuwd naar het volgende verslag, dank je wel.

Floor zei

Ik heb je wel gemist hoor Chris.
Jij ons, de andere bloggers, natuurlijk niet, want je had het veel te leuk daar.
Heerlijk om na 5 jaar lekker bij te praten. Dat is wel even anders dan met brieven, telefoon of mail.
Fijn dat je zo genoten hebt en dat de stad daar ook mooier en beter is geworden.
Ben benieuwd wat ze van je quiltjes vonden.
Groetjes,
Floor

marga zei

Hallo Chris.
Fijn dat je weer thuis bent en te lezen dat het weerzien in Grodno als een warm bad heeft gewerkt.
De afgelopen 14 dagen heb ik meerdere keren aan jou gedacht en mij afgevraagd wat zou Chris doen op dit moment?
Leuk dat je ons met foto's en verhalen laat meegenieten.
Wat zal Chago blij zijn je weer thuis te hebben!
Groeten
Marga

Marianne zei

Welkom thuis, Chris. Een beetje dubbel, want in Grodno kom je ook thuis.Fijn dat je gezien hebt dat er heel wat veranderd is. Hopelijk hebben de gezinnen waar je op bezoek bent geweest het ook wat beter hebben gekregen.
Een prachtige kerk laat je ons zien in je verslag.Je hebt Chago waarschijnlijk al de oren van het hoofd verteld.
Lieve groet, Marianne K.

Ineke Hulzebos zei

Ah, hallo Chris, fijn dat je weer terug bent in Nederland, ik heb je blogjes gemist. Wat leuk om weer leuke en gezellige verhalen te lezen, wat je allemaal mee maakt.

Liefs, Ineke

Beertje Zonn zei

Welkom terug Chris en bedankt voor je eerste verslag met mooie foto's!
Groetjes, Sonnja

sylvia zei

welkom thuis, lief mens en blijf voorlopig nog even lekker in WitRussische sferen hangen!! Heerlijk!

Johanna Faber zei

Welkom thuis Chris
en zo te lezen zijn er veel veranderingen geweest
Wat is het toch fijn om oude vrienden te zien, en zo warm ontvangen te worden
Kijk uit naar je volgende verslagen met fotos van hoe het er daar allemaal uitziet,
Fijne dag groetjes Joke

Anita A zei

Hoi Chris,
Fijn dat je weer goed thuis bent gekomen ! Ik wacht benieuwd op je volgende blogjes met info over je ervaringen zo ver weg van huis.

Tineke zei

Welkom terug Chris, fijn dat je er weer bent.
Wat een andere wereld is Grodno, kijk al uit naar je volgende logje.
Groetjes Tineke

Ria van Kasteel zei

Oh Chris, wat fijn dat alles zo goed verlopen is, en wat kan er veel veranderen in 5 jaar.
Ik verheug me al weer op je volgende blogje.

Lieve groeten en een dikke knuffel van Ria ;0))

marijna zei

Wat veel veranderd in die 5 jaar zeg! Goed om te zien voor jou dat alles in positieve zin veranderd. Erg leuk je bijzondere verhaal te lezen en beneiuwd nar het volgende verhaal.

hobbyshop fugeltsje zei

Gezellig dat je weer terug bent en wat geweldig dat je ons zo mee laat genieten met een reisverslag van je reis naar wit rusland.
Super leuk.
Gr. Miranda

Antje uit Urk zei

Wat fijn dat je er weer bent! Je hebt het leuk gehad zie ik! Samen in de Naam....
lieve groet,

Cisca zei

Fijn dat je weer terug bent en wat zul je genoten hebben. Ik zie quilt(je)s op de foto's, wie zou die gemaakt hebben?! Fijn, dat je toch vooruitgang ziet, maar naar het centrum via rails en een lege trein... apart, hoor!
Wat een schitterende kerk, die kleuren vind ik ook zo mooi, maar vreselijk dat ook daar alle Joden weggevoerd zijn in de oorlog. Wat een afschuwelijke tijd!
Wat leuk, zo'n oud dagboek, wat zal het leuk zijn om je belevenissen van zo lang geleden te herlezen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjess, Cisca

mieke zei

Wat een veranderingen, in 5 jaar tijd.
Leuk dat je het e.e.a. van je belevenissen met ons wil delen.
grtjs Mieke