Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

De Hortus in Leiden

Gisteren reden we via via naar Leiden, naar de Hortus Botanicus. Nooit geweest. Vooral in de tropische kassen moest je goed kijken naar wat je ziet om ook echt te zien wat er te zien valt (wat een zin ...). Maar dan zág je ook wat. Zoveel onbekende planten. Ik had bewust geen camera mee, dus ik heb een paar foto's van internet geplukt.



Een Nepenthes, een vleeseter.


Nog een plant met een speciaal dieet. Lees dit maar eens:
Met nectar trekt de plant boomspitsmuizen aan. De boom-spitsmuis moet bovenop de bloem gaan zitten om van de nectar te kunnen eten. De rand is net groot genoeg en het deksel waar de nectar op zit, zit precies op de juiste hoogte voor de spitsmuis. Als hij poept tijdens het eten, vallen de uitwerpselen in de beker. En dat is dus de voeding voor de plant.


Ik heb ook genoten van de gigantische bomen die in de tuin staan. Hele oudjes, sommigen geplant rond 1830. Ze zaten nog helemaal in blad.

We hadden dus een heerlijk uitje, ook nog even de binnenstad in geweest en natuurlijk ergens lekker gegeten. Het weer viel ook erg mee gelukkig.

Tot slot: jullie bedankt voor alle lieve felicitaties!!!


15 opmerkingen:

Aangenaam verpozen met Joke zei

Fijn dat jullie zo'n mooie dag hadden samen en wat een mooie planten heb je gezien. En dan zo'n oude boom. Gelukkig viel het weer bij jullie mee.
Groeten, Joke

Tineke zei

Nog van harte gefeliciteerd.
Jullie hebben er een gezellige dag van gemaakt. Leiden is een erg leuke stad.
Wat een prachtig verhaal over de plant en de boomspitsmuis. Wat zit de natuur toch mooi in elkaar.
Groetjes Tineke

Gonny zei

De natuur is een stuk wijzer/nuttiger en mooier dan ons mensen.....
Daar ik geen kans zag om naar de ATT te gaan heb ik genoten van je verhaal en foto's. (niks-nie te veel...)

marijna zei

Leuk he die vleesetende planten! Maxima opende de Hortus vorige week een kreeg een boeket van vleesetende planten!

Wilma Kuin zei

Wat eeen indruk wekkende bomen en een bijzondere planten. Ze zijn zo lelijk dat ze mooi zijn,..

Cisca zei

Ongelooflijk, dat dat zomaar groeien kan! Jammer, ik ben er nog nooit geweest en zo ver weg van hier is het niet. Wat een geluk, dat je gisteren bent geweest en niet vandaag! Wat prachtig ook, die boom!

Groetjes, Cisca

inge zei

een paar jaar geleden ben ik daar ook op bezoek geweest! vond het toen ook fantastisch!

petronella zei

Wat zullen jullie genoten hebben. Heb ook idd vorige week Maxima gezien met haar speciale boeket!

Ineke Hulzebos zei

Heerlijk om zo'n dag met z'n 2-en samen te genieten van zoveel pracht.

Groetjes, Ineke

marga zei

Heel fijn om te lezen dat jullie een prettige dag hebben gehad.
En jou foto's en uitleg zijn de moeite waard hoor. het maakt mij wel nieuwsgierig.
Groeten
Marga

Floor zei

Schrok even, dacht dat het muisje in de bloem zou vallen en dat het dus een vleesetende bloem was.
Gelukkig, hij eet alleen maar poep, heel braaf.
En dan die mooie boom, wat zou hij niet te vertellen hebben als hij dat kon.
Zoveel mensen gezien.
Maar je had een prachtig uitje.
Lekker warm is het in zo'n kas hè?
Hier in Utrecht hebben we ook zo'n hortus, ben ik wel eens geweest.
Groetjes,
Floor

AnitaS zei

Wat een gezellig uitje.Wat zijn er toch veel bijzondere planten en bloemen.

Rennie zei

Leuk stadje he waar ik woon.

feltfree på Åsly zei

Wat een plantenweelde. Nog gefeliciteerd hoor.

baukje zei

Nog gefeliciteerd lieve meid . En wat een mooie/rare dingen hebben julliengezien.