Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Valeria

Op blote voetjes staat zij voor het huisje.
Valeria.
Kaarsrecht, als een kleine soldaat.


Vandaag krijgt ze bezoek. Van een lieve vrouw uit Grodno, de grote stad, Larissa Petrovna. Maar er komt nóg een mevrouw. Van ver weg, helemaal uit Holland. Die komt speciaal voor haar. Oh wat spannend!
Valeria, haar kleine broertje en haar pappa en mamma komen ook van ver. Uit Kirgizië. Ze wonen nog niet zo heel lang in Wit Rusland in een achteraf dorpje van misschien 10 huisjes aan een onverharde landweg.
Valeria is 7 jaar, maar ze gaat niet naar school. Gewoon omdat die veel te ver weg is en ook omdat ze heel erg ziek is geweest. Ze moest heel vaak naar het ziekenhuis en er is één nier bij haar weggehaald. Ze moet nog wel een paar keer naar het ziekenhuis, maar het gaat toch al wat beter. En de schooljuf komt bij haar thuis les geven.
Maar vandaag niet, vandaag is ze vrij.

Als ze mij ziet, springt ze van blijdschap op en neer en brengt me direct naar binnen.
In die allereerste momenten heeft ze mijn hart gestolen. Wat een engelachtig, zuiver wezentje. Ik heb geen woorden om het te omschrijven. Ze heeft iets diep in mij geraakt.


Ze komt op mijn schoot zitten en zingt met haar mooie stemmetje een lied voor me.
Ze krijgt een armbandje, wat speelgoed en een kinderbijbel met mooie tekeningen die ze het allerliefste wilde hebben. Dat vertelde haar moeder. 
Natuurlijk krijgen zij en haar broertje ook wat kleertjes.
 En mamma wordt niet vergeten.


Als we afscheid nemen, krijgt 'Tjotja Kries' (tante Chris) een dikke knuffel
 en dan staat ze weer voor het huisje.
 Op blote voetjes.
 Hevig zwaaiend totdat ze ons niet meer ziet.

Dat was in 2006. In 2008 zag ik haar voor het laatst. Nu ben ik bezig iets leuks voor haar te maken, want ....... binnenkort zal ik haar weer zien!!!

Op 21 september reis ik naar Wit Rusland naar lieve vriendin Larissa en haar man! Niet met een transport, niet met de trein met tig keer overstappen (dat heb ik vaak gedaan). Nee. Ik vlieg naar Minsk en daar word ik met de auto opgehaald en rijden we naar Grodno, 280 km vanaf Minsk.
De reis is al geregeld, de visumaanvraag onderweg.
Ik ben zó blij!


39 opmerkingen:

Aangenaam verpozen met Joke zei

Wat zal dat een prachtig weerzien zijn.
Groeten, Joke

Rennie zei

Je blog bezorgt me op de maandagmorgen een kippenvelmoment. Wat een prachtig verhaal en wat een rijkdom dit te mogen beleven.

katrien zei

Wat een leuk vooruitzicht.

baukje zei

Ik kreeg ook kippenvel toen ik het las. Wat ben je toch een lief bijzonder mens!

Tilly zei

Wat een fijn weerzien moet dat gaan worden.

Berna zei

Wat een bijzondere ontmoeting was dat en wat heerlijk dat jullie elkaar binnenkort weer zien.

Corina zei

Wat een bijzonder bericht, wat een weerzien zal dat zijn!

els b zei

Wat prachtig! Ontroerend blogje!

Martine zei

Chris wat heerlijk voor je al je vrienden weer te zien.
Geniet maar vast van de voorpret.

Lida zei

Oh Chris,
Wat leuk en wat heerlijk dat je ze allemaal weer terug zal zien! Nu ik ben dus heel benieuwd hoe dat zal gaan en ik zal met veel plezier je logjes erna lezen! Maak maar iets heel moois voor haar!
Knuffel
Lida

Anoniem zei

wat een ontroerend verhaal !!

Ik ben BLIJJJ met/voor jou !!

Wat een vrolijk meisje, zie bij mijn kleindochters van dezelfde leeftijd dat niet altijd terwijl die veel meer hebben.

MM

Marianne zei

Geweldig Chris, wat een heerlijk vooruitzicht.En dan nu heerlijk vliegen. Het werken aan iets moois krijgt vleugels.Geniet maar vast van de voorpret.
Lieve groet, Marianne K.

Sis Voorn zei

dat zijn de verhalen waar je het warm van krijgt...
Prachtig !

Annelie zei

wat een ontroerend blogje vandaag Chris.
Heel veel plezier met de voorpret

Groet Annelie

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat geweldig, en zo fijn dat je haar weer mag zien.Lieve gezichtjes, en dan zo blij mag maken.
Je maakt zeker heel iets moois voor haar.
IK zie uit naar je verhalen met de tijd
Groetnis Annie

Anoniem zei

Wat een heerlijk vooruitzicht Chris!
Wat mooi om zo blij te kunnen zijn onder deze omstandigheden.We vergeten vaak hoe goed we het hebben en mopperen over van alles en nog wat--wat zijn we rijk!
Succes met het maken voor dit lieve meisje en haar familie.
groetjes,Truus uit Drenthe

Tineke zei

wat een heerlijk vooruitzicht, heel bijzonder om iedereen straks weer terug te zien.
Groetjes Tineke

AnitaS zei

Wat ben ik blij voor je Chris dat je deze reis kunt maken. Wat zul je blij zijn om Larissa weer te zien. Heel veel plezier alleen al met de voorpret.

Lilian Pilar zei

Chris!! bonita y conmovedora historia, les deseo un Feliz Reencuentro...xoxo

Floor zei

Wat kan ik me voorstellen dat je je daar heel erg op verheugd!
Wat een ontroerend weerzien zal dat worden, en wat zijn de kinderen dan gegroeid!
Ze herkennen je misschien niet meer, maar ze sluiten je vast wel direct weer in hun hart, net als jij hun.
En dan lekker vliegen, dat gaat een stuk sneller.
Het duurt nog even, maar je kunt je vast verheugen en dat is ook al leuk.
Groetjes,
Floor

Saskia Smit zei

Gaaf. Heel veel plezier alvast.

Rian, zei

Oh Chris, wat zal dat heelijk zijn om elkaar na zo'n tijd weer te kunnen omarmen. En wat is Valeria dan gegroeid. Om en nabij de 14 jaar... Wat een blij weerzien zal het zijn, ook met dat gezinnetje. Geniet maar van de voorbereidingen hoor. die maken tenslotte deel uit van je grote reis, toch? Fijn om iets te maken voor mensen die daar heel blij mee zijn. We horen er vast nog wel over.
Liefs,

feltfree på Åsly zei

Wat heerlijk zo'n weerzien. Het duurt nog even maar veel plezier
Groetjes Frederika

marga zei

O geweldig Chris dat je nu weer gaat. Het is ook al lang geleden.
Kan mij goed voorstellen dat je er naar uitkijkt en de jongedame want dat is ze nu en haar familie zullen het helemaal geweldig vinden.
Groeten
Marga

inekeo zei

Hoi Chris wat leuk dat je de familie weer zieteen heel fijne reis genieten maar Groetjes Ineke

Heleen Kok zei

Wat heerlijk dat je binnenkort je vrienden weer in je armen kan sluiten!!! Geweldig, en nog wel per vliegtuig. Een prachtig verhaal van dit mooie meisje. Ik kijk al uit naar de foto's die je in september van haar gaat maken!!

Ineke Hulzebos zei

Oh Chris, wat een ontroerend verslag, heb er gewoon kippenvel van. Wat heerlijk dat je haar mag gaan bezoeken.
Nog even antwoord op je vraag bij mijn blog, ja, ik hou erg van reizen en het zit in de genen (mijn vader was ook erg reislustig)
Groetjes, fijne avond!

petronella zei

Wat leuk voor je Chris! Wat zul je genieten!

Willy zei

Wat fijn Chris, dan klinkt het weer Tjotja Kries.

Conny's-blog zei

Wat een mooi weerzien zal dat weer worden, erg mooi blogje zeg, wat mooi dat je dat doet.......liefs.Conny

creatievelingelly zei

oh wat een heerlijk vooruitzicht. Dat wordt genieten van beide kanten.
Succes met de voorbereidingen.

Jeanneke zei

Je bent een bijzonder mens met een heel bijzondere missie!
Hartverwarmend en ontroerend.
Het brengt mij in gedachten weer bij de mensen in Bosnië, die ik heb mogen ontmoeten en helpen.
Prachtig, dat geeft het leven onbetaalbare invulling en zin.
Liefs,

Jeanneke.

Vera zei

Ha jól értettem utazol...Jó utazást és jó pihenést!

Willeke zei

Wat heerlijk Chris!
Alvast heel veel plezier!!!!!

groetjes

Johanna Faber zei

Wat een heerlijk vooruitzicht Chris en wat zal je genieten,
Heel veel plezier
Fijne dag groetjes Joke

Miranda zei

Oooohhh Chris, wat heerlijk! Wederom een weerzien met die schat die ons(blogvriendinnetjes) aller hart heeft gestolen daar in het verre Wit Rusland. Ik kan me voorstellen dat je helemaal vol bent van alleen het idee al dat je binnenkort gaat...geniet lekker overal van...zodat ook wij weer een weerzien en vervolg krijgen met dat lief klein vrouwke uit Verwegistan. Ik vind het geweldig leuk voor je Chris!

Antje uit Urk zei

Wat mooi Chris! Ik wens je succes met de voorbereidingen op je reis!
lieve groet,
Antje

Marga (MarPie) zei

Dat word GENIETEN met hoofd letters voor jou. Hoe lang ga je?
Heel bijzonder vind ik het.

Groetjes,
Marga♥

Dekenstikster zei

wat een prachtig en bijzonder verhaal, Chris! Wat zal dat een fantastisch weerzien worden. Geniet van je reis en verblijf. M.v.gr. Wilma