Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Simonsberg

Of het een groot feest was, vertelt de geschiedenis niet, maar wél dat op 1 juni 1644 Pieter Stevenszoon trouwde met zijn Annetje. In Leiden. Annetje was daar geboren, maar de wieg van Pieter stond ver weg in een dorpje pal aan de Noordzee kust van het tegenwoordige Sleeswijk Holstein, toen nog Denemarken. Het dorpje heette Simonsberg. Het land daar was drassig. Er woonden vissers en boeren die eeuwenlang een gevecht voerden tegen de onstuimige zee en stormen. Vaak waren er overstromingen, vaak moest de kerk, die uit voorzorg op een Ward -een Terp- was gebouwd, opnieuw gebouwd worden. Na een van die overstromingen stak alleen de kerk nog boven water uit en konden de mensen enkel bij eb naar de dienst.

Het tegenwoordige Simonsberg langs de oude dijk. Enkele keren
 verwoest en steeds weer, meer landinwaarts, herbouwd.
In 1634, toen Pieter Stevensz 14 jaar was, was er zó'n verschrikkelijk stormvloed dat het dorp werd weggevaagd, velen omkwamen en de overlevenden in armoe werden gedompeld. Veel bewoners trokken weg, hun geluk elders zoekend. Zo ook Pieter. Of hij alleen was of met zijn familie, we weten het niet. Maar in die tijd moest je in Leiden zijn! Daar bloeide de industrie, het maken van wollen stoffen van de allerbeste kwaliteit onder de strengste controle. De Lakenindustrie. Leiden puilde uit van de immigranten, er verrezen nieuwbouwwijken en zo werd Leiden de 2e stad van Holland.

Er liepen heel wat Stevensz-en, zonen van een of andere Steven, rond, dat gaf verwarring. Pieter bedacht wat en noemde zichzelf Pieter Stevensz Van Simonsberg. Hij kwam immers daar vandaan! Hij werd Droogscheerder, een van de vele beroepen die te maken hadden met het vervaardigen van wollen stoffen. Zijn derde zoon bracht het tot 'Meester Kaardezetter'. Pieter en Annetje kregen 6 (waarschijnlijk 9) kinderen. Zo pakte hij zijn leven weer op in de metropool Leiden en stichtte daar een nieuwe dynastie, die nu inmiddels meer dan 350 jaar bestaat. En hij gaf het een naam mee die terug gaat op zijn kleine moedige geboortedorp aan de 'Noord-Friese' kust.

Pieter stamde af van de Frisii, de Friezen, Germaanse volken die zich al vanaf 500 v. Chr. langs de hele Noordzeekust vestigden. Zijn naam, Van Simonsberg, werd in de loop van de tijd op veel verschillende manieren geschreven: Simonsbergh, Zeymonsbergen, Symisbergh en nog vele andere.

Waarom vertel ik nu dit hele verhaal?? Wel, mijn meisjesnaam is Seijmonsbergen en Pieter Stevensz Van Simonsberg is mijn rechtstreekse voorvader! Vandaar misschien mijn belangstelling voor stofjes, haha. Over een poosje ga ik mijn voeten zetten in het voetspoor van deze voorvader, daar in het noorden in dat kleine dorpje Simonsberg. Niet ver daarvan-daan staat ons vakantiehuisje!


21 opmerkingen:

feltfree på Åsly zei

Wat een leuk verhaal. VEel plezier tijdens het maken van de voetstappen.
Groetjes Frederika

Judith zei

Wat een mooie geschiedenis, heel bijzonder. En dat een achter achter achter kleinkind weer terug gaat! Geniet ervan deze zomer

Ria zei

Wat leuk zeg. Het is een mooie omgeveing daar. Al eerder daar geweest Chris? Het is zoeken naar quiltwinkeltjes maar ze zijn er wel hoor!

Veel plezier daar. Ze zeggen... dat het weer er nu beter is als hier.

Groetjes Ria V.

Gonny zei

Wouw wat leuk een 'bekende' in de voorvaderen en nog leuker dat je naar zijn geboorte grond gaat:-)

Jeanneke zei

Wat een boeiende persoonlijke geschiedenis. Afkomst verloochent zich niet :>) Wat zul je genieten straks in Simonsberg.
Groetjes,

Jeanneke.

Anoniem zei

Wat leuk Chris om je voorgeschiedenis te kennen en leuk dat het toen al met stoffen te maken had!
Van mijn Moeder is het ook uitgezocht en zij kwam bij Dillenburg vandaan.
Geniet van je voetstappen op het pad van je voorvader.
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

quiltvitrine zei

Altijd leuk om over voorouders te lezen. Leuk dat het door de eeuwen heen, je nog steeds met stofjes bezig bent. Ik hoop dat jullie mooi weer hebben als jullie nAr het vakantiehuisje gaat. Fijne vakantie toegewenst.

Aafje zei

O wat leuk
Heel bijzonder hè dat je zo een band heb met je voorvaderen
Die van mij komen uit Friesland en het voelde heel bijzonder om daar ook te lopen en dat daar ook je voorgeslacht gelopen heeft
Gr. Aafje

Chris zei

@ Dus we zijn allebei van Friese afkomst Aafje! Mijn moeders familie komt ook uit Friesland, dus ik heb het van 2 kanten!

Aangenaam verpozen met Joke zei

Wat vertel je het verhaal van je voorgeslacht mooi. Heb je dat allemaal zelf uitgezocht of was het al door iemand gedaan. Heel leuk dat je nu naar je originele geboortegrond gaat. En je familie had al vroeg iets met stoffen. Ik ben benieuwd of je daar nog iets van de historie terug kan vinden.
Het zal vast een bijzondere vakantie worden.
Groeten, Joke

Annie Kingma.Bonnema zei

Dat is nog eens een interessant geschiedenis lesje.
Wel heel leuk zo je voorgeslacht te vinden, fijne vakantie daar straks.
Groetnis Annie

Marga (MarPie) zei

Heel interessant om te lezen. Bij jij één van de weinig nazaten die zo goed met stofjes in de weer is?

Groetjes,
Marga♥

Rian, zei

Oh Chris, wat vreselijk leuk! Dat je dat allemaal weet van je (ondernemende)voorgeslacht. En nu ga je het spoor terug volgen naar je 'roots'. Dat zal een heel bijzondere vakantie worden. Ik krijg altijd gedachten van 'kou' en 'barre omstandigheden' als het om die noordelijke kuststreken gaat, en dat klopt ook wel als ik jouw verhaal lees. Ik hoop wel dat jullie er mooi weer treffen!
Liefs en een goed weekend, Chris

Tineke zei

Wat leuk dat de familiegeschiedenis helemaal bekend is, heel interessant. Veel plezier straks met de vakantie.
Voor nu een fijn weekend gewenst.

Birgitte aka Bietje zei

Wat een mooi verhaal. En heel bijzonder om letterlijk terug te gaan naar je roots.
Mijn roots liggen in mijn eigen dorp. Ik kom er iedere dag langs. Sterker nog. Ik woon op de plek waar ooit het geboortehuis van diverse voorouders van mij stond.

Floor zei

Wat leuk Chris, dat je zo'n heel verhaal hebt bij je voorvader!
Heel spannend en zo leuk dat je daar nu naartoe gaat.
Even de sfeer proeven waar hij is opgegroeid.
Hij zou het vast heel leuk vinden dat zijn achter achter kleindochter zo van lapjes houdt.
Ik zeg altijd van ik van Rembrandt
van Rijn afstam.... klinkt wel leuk toch? En ik heb ook heel veel getekend en geschilderd.
Maar jouw verhaal is echt neem ik aan, dus wel super!
Groetjes,
Floor

Ineke Hulzebos zei

Heerlijk om een stukje geschiedenis te lezen van iemand die veel weet over haar voorvader. Heel interessant!
Fijne zondag

Anoniem zei

Heel erg leuk te weten dat het ook mijn voorvader is, alhoewel ik zijn naam niet draag. Van stofjes heb ik niet zoveel gegeten als moederlief, maar verstand van kleuren heb ik wel... Dankzij de zonnige invloed van vaderlief ben ik al mijn hele leven gekleurd. Zou Peter dat ook ooit bedacht hebben? Ik denk het niet maar het is wel bijzonder. "Noord"(europa) en "Zuid"(afrika) uiteindeljk verenigd in een achter, achter, achterkleinkind...

Een mooie en bijzondere reis voor je verjaardag mam!

Dochter

Johanna Faber zei

Wat een enig verhaal Chris
Fijne zondag liefs Joke

marijna zei

Wat enig zo'n verhaal. Leuk dat je daar rechtstreeks van af stamt!Heb je dat zelf uigevogelt?

mieke zei

Ooohhh heel leuk.