Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Moin-moin!

Met andere woorden: "Goeiedag" of "Hallo!" We zijn weer terug van vakantie, stiekem 3 dagen langer weggebleven dan gepland. In Sleeswijk Holstein begroet je elkaar op straat of in een winkel met 'moin' of 'moin-moin'. Het doel van onze reis daarheen hebben we helemaal bereikt. Kijk maar:


Hier sta ik naast het bord met de naam waar mijn meisjes-naam van afstamt (zie DIT logje). Aan het begin van de oude zeedijk waar achter de bewoners van het oude verdronken Simonsberg zich terugtrokken. De huizen liggen als een lint aan de voet van deze dijk, een paar kilometer lang.


De kop van de dijk komt uit bij de nieuwe zeedijk langs de Noordzee. Ik vind het heel bijzonder en indrukwekkend dat ik hier nu zit. Harde wind, wolken en zon, schapen die grazen in de aangeslibde ziltige weiden, tal van vogels en uitzicht op het water waarin ergens het eerste Simonsberg in de 14e eeuw verdronk en de door de stormvloeden gevormde wadden-eilanden. Helemaal de sfeer die er bij hoort en die ik indrink.




Een deel van het verdronken land is weer ingepolderd. Dat begon al in de 17e eeuw, door Hollandse dijkbouwers! We zijn vroeg en om half 11 zitten we in de Simonsberger stamkroeg. Met theepotten in het venster.


Aan de stamtafel zitten al een aantal mannen met een groot glas pils. Wij bestellen natuurlijk koffie èn gebak. Alleen, gebak hebben ze daar nooit. Maar ze bieden iets anders aan. En zo zitten we om kwart voor 11 aan de broodjes met warme worst en mosterd! Past wel bij het weer.
Vlak naast de kroeg staat het kerkje op een terp.


Het 4e kerkje van Simonsberg. Drie keer verwoest door de zee en storm, verplaatst en opnieuw gebouwd. Het zijn vooral de kerkjes die de geschiedenis van het land bewaren en kunnen vertellen. We hebben heel wat van die geschiedenis, die veel raakvlakken met Holland heeft, gehoord en gezien.

We gaan nog een eind over de dijk langs de Noordzee wandelen. Heerlijk. En terwijl ik daar tegen de wind in loop, gaan mijn gedachten naar de quiltwinkel in Husum, waar we morgen heen gaan om wat van die Friesische Blauwe stofjes te kopen. En ineens weet ik wat ik met die lapjes ga doen. Natuurlijk, ik ga dat patroon "Storm at Sea" gebruiken! Daarover de volgende keer. Voor nu:

"Kiek mol wedder in"

Oftewel: Kom hier maar weer eens terug.


23 opmerkingen:

AnitaS zei

Welkom terug. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Een eel bijzondere plaats voor je.

Ineke Hulzebos zei

Wat heerlijk om de geschiedenis van je stamboom te lezen, je weet dus waar je "vandaan"komt ;-)
Fijne zondag en welkom thuis

Annelies zei

Heerlijk hoor, zo even weg. Welkom terug !

Annie Kingma.Bonnema zei

Fijne vakantie, mooie plaatjes.
Welkom weer thuis.
Groetnis Annie

Judith zei

Wat heerlijk dat je het zo fijn hebt gehad. En dat moin-moin klinkt mij bekend in de oren.Wij hebben ooit eens drie jaar lang in het noorden van Duitsland gewoond. Daar hoor je dat ook.

feltfree på Åsly zei

Het was heerlijk genieten dus. Nu aan de slag met Storm at Sea? Groetjes Frederika

Ria van Kasteel zei

Wat een leuk stukje geschiedenis, en zo te zien ben je ook lekker uitgewaaid aan de kust.

Lieve groeten en een knuffel van Ria.;0))

chevremont zei

heerlijk zo'n toffe vakantie! welkom terug!

Gonny zei

Lekker uitgewaaid en weer met frisse moed, ideeën en mooie lapjes aan de gang. Fijn dat jullie zo genoten hebben!

Janny de Roo zei

Jullie hebben het vast naar de zin gehad.....Leuk, dat plaatsje Simonsberg.....nu weer terug in de werkelijkheid !

Floor zei

Wat fijn dat je weer thuis bent (eigen belang hoor, want ik miste je blogjes) maar jullie hebben het heerlijk gehad denk ik.
Wat een ruimte is er daar, kan me voorstellen dat het daar veel waait.
En eindelijk de plaats van je eigen naam gezien, van je voorouders.
We krijgen vast nog meer te zien.
Ook benieuwd naar de quiltwinkel en wat je daar gekocht heb.
Groetjes,
Floor

marcella zei

dat was een fijn tripje dus ;) Leuk dat wij eventjes om een hoekje mogen meegenieten

Conny's-blog zei

Een fijne vakantie hebben jullie daar gehad, mooie kiekjes laat je ons zien. hebben we een beetje met je mee genoten..........liefs.Conny

Miranda zei

Heerlijk is dat toch om zo af en toe mee te mogen gaan...voor dat ultieme vakantiegevoel te krijgen...andere talen te leren kennen en gezellig mee koffie te drinken in dat cafeetje in het hoge noorden des lands...heel bijzonder voor zo'n zuiderling, die de helft van het leven lijkt wel in Vlaanderen schijnt te vertoeven. Lieve Chris bedankt voor de gezelligheid en morgen ben ik er weer bij! Kus

Willy zei

Hej hej Chris, oh nee, moin moin Chris. Dat is een bijzondere bestemming geweest. Leuk dat je er meteen een quilt aan koppelt. Ik kijk al uit naar al dat Friesisch Blau.

Anoniem zei

Oh heerlijk,de wind om je oren,haar dat alle kanten opwaait en dan vooral de zilte lucht en het klotsende water--zuuuucht.
Wat heb je daar genoten Chris en nu morgen de stofjes die je daar kocht?En nog meer verhalen?
lekker nagenieten!
groetjes,Truus uit Drenthe

Saskia Smit zei

Natuurlijk kom ik terug. Ik ben veel te benieuwd naar je blauwe storm.

mieke zei

Mooie foto's met een mooi verhaal.
grtjs Mieke

Rian, zei

Oh Chris, ik hóór en ruík de zee als ik naar je foto's kijk. Wat ziet dat er fris en helder uit. Volgens mij hebben ze daar toch een ander soort gras hoor... zó groen :) Fijn dat je weer terug bent, en ook ik ben heel benieuwd naar je friesische aankopen.
Liefs,
Rian

petronella zei

Ben benieuwd naar het vervolg, leuk reisverslag! En de dijk is net als in Noord-Groningen hè!

Martine zei

Wat een mooi landschap. Daar zou ik me wel thuis voelen.

Aangenaam verpozen met Joke zei

Zo te zien hebben jullie genoten. Mooie foto's en dan op de plaats te zijn, waar de geschiedenis van je familie begon. En ik heb ook al even verder gekeken wat je met de lapjes gedaan hebt. Wat leuk om een storm at sea quilt te maken. Dit wordt een mooie herinnering aan jullie vakantie.
Groeten, Joke

marijna zei

Een reis door je eigen verleden gemaakt! Lauk om te vinden waar je achternaam vandaan komt.