Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Leeg!

Als ik thuis kom, is het leeg. En stil. Geen blije hond die je tegemoet komt, kwispelend met zijn staart.


We hebben Max laten inslapen, het kon niet anders.




Dit zijn een paar vrij recente foto's. Je ziet hoe mooi hij er eigenlijk nog uitziet.

Maar zó zagen we hem de laatste tijd het vaakst, alsof hij er al niet meer was. Hij is ruim 16 jaar geworden, een hele hoge leeftijd voor zo'n grote hond. Hij was een kanjer met een pittig maar ook verschrikkelijk lief karakter. Wij waren gek op hem en hij op ons. De kleindochters waren ook dol op hem. Het doet ons natuurlijk ontzettend veel verdriet, maar het is niet anders. Ik denk dat het de juiste beslissing op de juiste tijd was.

Een van die lieve kleindochters maakte een gedichtje en zetten dat op mijn FB pagina. Ik heb het gekopieerd:

Lieve oma, speciaal voor die lieverd die ons zoveel geleerd heeft, ons aan het lachen maakte en altijd aan onze zij was.
Zwijgzaam lopen we tussen de bomen
En kijken droevig om ons heen
Hoe vaak zijn we hier niet gekomen
Maar voor het eerst, nu alleen. 
We zijn dankbaar voor de tijd
Dat je bij ons hebt mogen zijn
Het onvermijdelijke afscheid
Verscheurt ons hart en doet zo’n pijn.
Na zestien jaar kwamen de zorgen
Je kon niet meer lopen, gaan of staan
Zodat we besloten op een morgen
Dat dit zo niet verder kon gaan.
We zullen altijd aan je denken
Je wijsheid, kracht en geduld
De warmte die je deed schenken
En waarmee je onze harten hebt gevuld
Lieve Max, bedankt voor al die jaren van trouw en al die dingen die jij mij als zowel klein als groot kind geleerd hebt.  Ik zal je nooit vergeten  

En hier is die lieve kleindochter, samen met Max:




60 opmerkingen:

Dineke zei

Ach, wat verdrietig. Maar ook die beslissing hoort vaak nu eenmaal bij het hebben van een huisdier. Wat zullen jullie die lieverd missen. Sterkte

clara zei

Ach wat verdrietig. Wat zal het idd stil zijn. Maar wat een prachtige kleindochter heb je en heel veel mooie herinneringen! Heel veel sterkte!

Elly (creatieveling Elly) zei

Oh wat erg dat je van deze mooie hond afscheid hebt moeten nemen. Natuurlijk weet je dat het beter is, maar wat een gemis. Oh wat zal je hem nog vaak langs je been verwachten en dan bedenken dat hij er niet meer is. Veel sterkte
Dikke knuf Elly

Martine zei

Dat zal zeker stil zijn. Veel sterkte.

FLR zei

Zo´n stilte kan oorverdovend zijn.....Sterkte met het verlies van Max en geniet van de herinneringen. Wat een lieve kleindochter, mooi gedicht!
gr. Francisca

Saskia zei

Sint Antonius zei het al: Het is niet erg iets moois te verliezen. Beter verliezen, dan het nooit hebben gehad.
Max heeft jullie vele mooie herinneringen gebracht en jullie leven verrijkt. Laat dat jullie verdriet verzachten.

Ans zei

Wat is dat zwaar voor jullie, maar wel een heel mooi gedichtje. Heel dierbaar.

Wietskes Quilts zei

Dit is zo'n lief gedichtje..
sterkte!
groetjes
Wietske

Rennie zei

Hoe verdrietig en wat een pijn. Ik voel met jullie mee. De weloverwogen beslissing is te respecteren. Na mijn eigen ervaring kan ik jullie schrijven op deze manier krijgt het zo'n ontzettend warm plekje in je hart. Het gemis blijft altijd, maar jullie harten vullen zich dan met warmte. Sterkte om dit verlies te dragen.

Marga (MarPie) zei

Wat een ontzettend mooi gedicht, complimenten voor de maakster.
Tja ook hier is de tijd weer de beste heel meester.
Sterkte met het wennen aan het "lege" huis.

Groetjes,
Marga♥

Nelleke zei

Hallo Chris en familie ook ik wil jullie een hart onder de riem steken met het verlies van Max die al zo lang in jullie gezin erbij hoorde en waar veel van gehouden is.Vind het gedicht zo mooi dat ik het met een traan gelezen heb want ik weet hoeveel je van een dier houden kunt.Allemaal veel sterkte.Groetjes Nelleke

Aangenaam verpozen met Joke zei

Ik laat een traantje met jullie mee. Je wist dat het er aan zat te komen en jullie besluit is heel moedig. Maar het doet op zo'n moment ook pijn. Jullie hebben mooie herinneringen aan Max. Die blijven gelukkig. Wat een prachtig gedicht heeft je kleindochter over Max gemaakt. Echt een ode aan hem.
Veel sterkte ermee, Joke

Annelies zei

Veel sterkte, het is niet niks om zo'n lieve huisgenoot na zoveel jaar niet meer bij je te hebben.

Cisca zei

Ach, wat een verdriet voor jullie allemaal. Maar wat een mooi gedicht heeft die lieve kleindochter voor hem geschreven, er kwamen tranen van in mijn ogen. Heel veel sterkte allemaal!

Groetjes, Cisca

MarianneD zei

Ach Chris,wat zal je hem missen....
Veel sterkte meid en wat een mooi gedicht van je kleindochter...
dikke knuffel,Marianne

Conny Mol zei

Het is altijd vervelend om afscheid van een huisdier te moeten nemen. Maar wat een geweldig gedicht van je lieve kleindochter.
Veel sterkte,

Grtjes conny

Marielle zei

Wat is het toch fijn om te weten dat er dan een regenboogbrug is.
Heel veel knuffels.

Sabine.v zei

Veel sterkte met dit grote verlies. Wat een mooi gedicht. En net zoals Saskia schrijft: hou van de mooie herinneringen en de rijkdom die Max jullie geschonken heeft. Max had een mooie leeftijd zeg!

Anita A zei

Och Chris, het zat er aan te komen, maar toch best heel verdrietig als het dan toch zo ver is.
Wat een mooi gedicht van je kleindochter!
Veel sterkte de komende tijd voor jullie allemaal.
Lieve groet,

Gonny zei

Met tranen in de ogen lees ik je bericht...... De liefde voor de dieren straalt van je kleindochter haar gedicht af.
Heel veel sterkte, voor jou en de familie, met dit verlies.

Jet en Zus zei

Zit erbij te sniffen...

veel sterkte met dit verlies!

Groetjes Anita

petronella zei

Ach Chris, dan is het zo ver, en eigenlijk wist je al een poosje dat het moment steeds dichterbij kwam, maar afscheid nemen doet toch pijn! Vooral omdat Max zoveel lief en leed met jullie heeft gedeeld voor zo lange tijd! Fijn om dan leuke kleindochters te hebben die met je meevoelen! Geweldig wat een opsteker!
Verder veel plezier als je de plek van je roots gaat bezoeken, ziet er erg veelbelovend uit, en leuk je verhalen daarover!

quiltvitrine zei

Wat een mooi gedicht. Ik kreeg er kippenvel van. Het is altijd zo triest als je afscheid van je huisdier moet nemen en hoe gek het ook is: het huis is ineens zo leeg. Heel veel sterkte toegewenst.

Quiltblog Janine zei

Verdrietig en o zo herkenbaar. Je verstand overheerst en strijdt met het gevoel. Sterkte!

maaike zei

Chris en je gezin,
heel veel sterkte deze dagen. Ik weet wat het is om je hond te verliezen.Wij hebben er vorig jaar 2 moeten laten in slapen, zij mochten 7 jaar worden allebei aan kanker.Gelukkig lopen er eeer twee hier rond, waarvan 1 een kleinzoon van onze oude.
Maaike

Ria zei

Wat een mooi gedicht daar word je helemaal stil van. Al zegt ze verstand dit kon zo niet langer, je hart praat heel anders en het missen dat duurt een hele tijd. Het wordt stil en blijft stil in je huis. Veel sterkte. Groetjes Ria V.

Balsemien zei

Lieve Chris,
Wat een toeval... gisteren hebben wij ook onze lieve Bo van 16 jaar in laten slapen. Ik voel de leegte zo met je mee, vooral vanochtend bij het opstaan viel het over me heen...
Jij ook veel liefs en sterkte!

feltfree på Åsly zei

Wat een verdrietige dag. Sterkte. Het kost altijd een poosje voor je aan de stilte went, het missen blijft.
Lieve groet Frederika

Annie Kingma.Bonnema zei

Wat een lief gedichtje, en een heel lieve meid ook.
Sterkte met het gemis aan jullie trouwe vriend
Groetnis Annie

AnitaS zei

Wat naar dat je afscheid hebt moeten nemen van je lieve Max. Maar naast het verdriet heb je ook alle mooie herinneringen. Vooral die moeten gekoesterd worden. Sterkte.

sylvia zei

Ach Chris en Chago, ik zit met kippenvel je verhaal te lezen! Nu toch afscheid moeten nemen, wat zullen jullie een verdriet hebben.
Vorig jaar was hij zo mooi opgeknapt, want wat was hij toen ziek.
Lieverds, heel veel sterkte de komende tijd en hulde voor jullie lieve kleindochter, die het zo mooi verwoordt in haar gedicht!
Liefs, Syl

Inge zei

Ach Chris, wat een verdriet. Ik wl jou en Chago heel veel sterkte toewensen.
Wat een mooi gedicht heeft jullie kleindochter gemaakt, heel ontroerend. Mooie foto ook van haar en Max. Gelukkig heb je veel herinneringen die je kunt koesteren.

Liefs van
Inge

jaimie zei

Hallo Chris,

Oh meid, wat een trieste, maar ook mooie blogpost.
Wat moet dit een gemis zijn ! Maar wat heeft uw kleindochter het prachtig verwoord , zo mooi !!
Het raakt je bij het lezen, dat moet je inkaderen en bij een foto van Max zetten?
Heel veel sterkte om dit verlies een plaatsje te geven.

Groetjes en knuffel, Jaimie

Johanna Faber zei

Lieve Chris en Chago, heel veel sterkte, het is moeilijk om afscheid te nemen , van iets waar je zoveel van houdt.

Het zal leeg zijn, nu hij er niet meer is

Ben blij dat ik Max nog even een afscheid knuffel heb kunnen geven toen we bij je waren

Wat een schitterend gedicht,

Veel liefs en heel veel sterkte liefs Joke en Angus, en Simba geeft je een dikke purrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Heleen Kok zei

Lieve Chris en Chago, Ik kan me jullie enorme verdriet zo goed voorstellen maar ook jullie beslissing. Het zal zwaar geweest zijn maar wel het beste. Een prachtig gedicht van jullie kleindochter geeft duidelijk aan hoeveel jullie allemaal om Max hebben gegeven. Ik wens jullie heel veel sterkte!! Een enorme dikke knuffel van mij!!

Ria van Kasteel zei

Lieve Chris, wat een moeilijke beslissing en wat een gemis. Maar wat een mooie herinneringen aan die lieve Max. En het mooie gedichtje van je kleindochter, Sterkte.

groetjes en een dikke knuffel van Ria ;0))

Miranda zei

Ach lieve mensen toch...je schreef er al eerder over...maar toch schrik ik er van...het zal voor jullie niet anders zijn. Heel veel sterkte bij het verwerken ervan. Een dikke knuffel van mij!
Miranda

inge zei

veel sterkte Chris en familie, een huisdier is een deel van jezelf hé

Anoniem zei

Veel sterkte met het verlies van Max.
Het gedicht is zo mooi, het zou zo van toepassing zijn op onze Brenda die ook 16 jaar is geworden. Onze zoon is ook groot geworden samen met het hondje.

van Jantje

Floor zei

O Chris.... de tranen druppelen hier op mijn laptop....
Wat een verdriet is dat, je lieve Max moeten laten inslapen.
Ik weet hoe het voelt, het gemis de herinneringen.
Het slijt maar langzaam, want zoveel jaren een trouwe vriend krijg je niet zomaar uit je gedachten.
Wat een prachtig gedicht heeft je kleindochter gemaakt, zo helemaal zoals het is.
De enige troost die je hebt is dat Max een prachtig hondenleven heeft gehad bij jullie.
Meer liefde en aandacht kan een hond niet krijgen.
Dat inslapen is altijd heel heftig voor de baasjes, maar langer lijden is niet eerlijk, dus is het goed dat die mogelijkheid er is.
Ik wens jullie heel veel sterkte en ik zal vanavond een kaarsje voor Max aansteken en aan jullie denken.
Liefs,
Floor

Lida zei

Oh Chris wat rot voor jullie allemaal, maar wat een mooi leven heeft Max bij jullie gehad! Geliefd, vertroeteld, mee gespeeld en goed verzorgd, hij had een prima hondenleven!
Sterkte en een extra knuffel voor die heel bijzondere kleindochter van jullie.
Lida

Tineke zei

Oh Chris, wat verdrietig om na zoveel jaren afscheid te moeten nemen, maar zo mooi zoals je kleindochter het heeft geschreven.
Sterkte, Tineke

Willeke zei

Ach Chris, wat sneu! Ik had het berichtje van je kleindochter al gezien op facebook en gereageerd.
heel veel sterkte met dit verlies!
Prachtig gedicht!!!!

groetjes,

Tilly zei

Veel sterkte met dit verlies,en wat een lief gedichtje. groetjes

marijna zei

Lieve Chris, Wat een verdrietig bericht vzn jou over Max. Ik heb met kippenvel het gedicht van je kleindochter gelezen. Wat heeft ze dat mooi verwoord! Wens je heel veel sterkte.

Vera zei

Sajnálom.Tudom milyen érzés

* * * orangery - stitchery * * * zei

Lieve Chris, ondanks jouw grote verdriet,Max was een pracht hond en kameraad, een lichtpuntje, een hele lieve kleindochter, die zo'n mooi en gevoelig gedicht heeft geschreven. Wens je de komende tijd liefde, sterkte, en veel zon.
liefs Alice

wilma oud zei

Ja, het is heel verdrietig . Heel veel sterkte voor jullie. Groetjes Wilma

Nellie zei

ach wat is dit erg en wat een mooi gedicht ik heb ook een hond ik weet wat het is het zijn net kinderen ik wens jullie heel veel sterkte en heel vel liefde toe

Groetjes Nellie

Conny's-blog zei

Ben even stil..........zo mooi gedichtje zeg............liefs.Conny

Saskia Smit zei

Dan op zijn FB's: unlike!
Sterkte

Ineke Hulzebos zei

Ach toch, wat erg, maar wel beter voor Max, zo'n oud baasje. Heel veel sterkte en een dikke virtuele knuffel van mij!

Sis Voorn zei

Met tranen in mijn ogen het gedichtje zitten lezen...
Sterkte !

idaviltcreatief zei

Prachtig gedicht, heel veel sterkte gewenst Chris!

hobbyshop fugeltsje zei

Heel veel sterkte met het verlies van jullie trouwe viervoeter.
Gr. Miranda

Bed, breakfast en quilts zei

stilte kan dan oorverdovend zijn..

Antje uit Urk zei

Lieve Chris, veel sterkte!
En wat een lief gedicht...zo mooi!
lieve groet,

yvon zei

Afscheid nemen van een geliefd huisdier doet pijn. Nooit meer dat welkom, Die blik van: wat bedoel je? Ik leef met jullie mee en weet wat je voelt omdat wij Verdi woensdag hebben laten instappen. Het huis is zo leeg... Sterkte

Suzi2 zei

Lieve Chris,
Heel veel sterkte en wat een ontzettend mooi gedicht!
Lieve groetjes,

Sonnja

baukje zei

Wat verdrietig !En wat zullen jullie hem missen. Onze Rosa is nu 8 en ik moet er niet aan denken dat ze dood gaat. Ze hoort er zo helemaal bij en het is zo'n leuke intelligente hond, volgens mij de intelligentste hond van de hele wereld. maar dat zegt natuurlijk iedreeen van zijn hond..... En wat een ontroerend gedicht......