Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een jarig schoollapje

Dit schoollapje is een beetje jarig. Het is dit jaar namelijk 100 jaar geleden dat het geborduurd werd.


Het meisje dat dit maakte, was toen 10. Ze werd geboren op 13 maart 1903, vandaag precies 110 jaar geleden. Ze vond het helemaal geen leuk werk. Ze schreef liever verhalen of maakte tekeningen. Ook verkleedde ze zich graag en stelde zich voor dat ze een ander was. Ze had fantasie genoeg. Maar ja, zoals gebruikelijk in die tijd, moest ze leren handwerken en werd naar de Industrieschool gestuurd. Elke dag met het treintje van Baarn naar Utrecht. Gelukkig was dit meisje erg zuinig en bewaarde haar schoollapje zorgvuldig. Anders was het nooit in mijn bezit gekomen.


De naam van dat meisje was Tine Meynen.
Dat meisje was mijn moeder!


29 opmerkingen:

Anoniem zei

Chris wat heerlijk voor je dat deze merklap zo mooi bewaard is gebleven een prachtige herinnering aan je moeder.
Geniet van de dag.
Groetjes Marjan

Lida zei

Oh wat een geweldig lapje en wat fijn dat het zo goed bewaard is gebleven en dan van je eigen moeder! Mijn moeders lapje is door een onverlaat gebruikt om zijn schoenen te poetsen, ze vind dat nog steeds heel erg! Fijne dag
Lida

Elly (creatieveling Elly) zei

Oh wat mooi dat je het lapje van je moeder nog hebt

Ans zei

Ik ben dus niet goed wakker, ik dacht door die mooie letterlap, dat ik op de blog van Annelies zat. Sorry, maar toch heel mooi.

KijkDaarIs zei

ohhh dit is wel een héél mooi en dierbaar lapje!!!
fijne dag

Aangenaam verpozen met Joke zei

Chris, het is geweldig dat je dit nog in je bezit hebt. Wat een tastbare herinnering aan je moeder.
Een mooie manier om je moeder te gedenken. Het was fijn dat we dit mochten zien.
Groeten, Joke

AnitaS zei

Wat een mooi lapje en wat een geweldig aandenken aan je moeder. Een mooie dag om alle goed herinneringen aan haar op e halen.

Cisca zei

Wat een mooi verhaal, wat jammer, dat kinderen in die tijd niets te zeggen hadden en gewoon moesten doen wat hun ouders wilden. Wat zullen er veel talenten verloren zijn gegaan.
Maar wel mooi, dat dit lapje zo goed bewaard is gebleven, een prachtig aandenken. Geniet ervan!

Groetjes, Cisca

baukje zei

Wat een kostbaar bezit, Chris, ik kreeg helemaal kippevel bij je verhaal; Misschien omdat ik ook zo'n lapje heb van mijn overleden moeder......

Jane in Wales zei

O, wat een dierbare herinnering, wat fijn dat het bewaard gebleven is!

Monica zei

Oh Chris, wat is dit geweldig mooi het letterlapje van jouw moeder, dan weet je ook het verhaal, de geschiedenis erbij en dat maakt het nog mooier. Echt iets om te koesteren. Ik heb dat van mijn moeder ook, zal ik ooit ook eens laten zien op het blog.

Anoniem zei

Een mooie herinnering aan je Moeder en wat fijn,dat je dit nog hebt.
Heb nog een letterlapje van mijn Tante(ook een T),maar van mijn Moeder heb ik alleen haar gehaakte en gebreide kleedjes.Niets van vroegermeer,terwijl ze heel veel handwerkte.
Een gezellige dag met veel mooie herinneringen.
groetjes,Truus uit Drenthe

Floor zei

Wat leuk dat je dat nu nog hebt!
Je moeder schreef verhalen, maakte tekeningen en stelde voor dat ze iemand anders was.....
Laat me raden.... is ze schrijfster geworden.... of tekenares.... of misschien wel toneelspeelster....?
Waarschijnlijk niets van dat alles, want mocht je toen je eigen weg volgen?
Nee, huisvrfouw worden, dat was pas "nuttig", en daar past nuttige handwerken heel goed bij.
Gelukkig doen wij daar nu ook braaf aan mee haha!
Groetjes,
Floor

Trudy zei

Héél bijzonder!

Wietskes Quilts zei

Geweldig en heel bijzonder. Naarmate het verhaaltje vorderde dacht ik al: ze moet haar kennen.
Dit is zoo leuk!
groetjes
Wietske

katrien zei

Leuk dat je dit nog hebt,hele mooie herinnering.

inekeo zei

Wat bijzonder dat je het laten zien ,het ziet er nog zo goed uit ,ik heb ook een heel oude rode lap hier uit N-H staat alleen geen datum op ,weet wel wie het heeft gemaakt een nicht van oma en heb pas een merklap geerft van Oma.
Groetjes Ineke

Annelies zei

Dit is zo'n lapje dat je als een ware schat moet bewaren !

Gonny zei

Het creatieve zit dus in de familie. Ieder op zijn eigen manier:-) Ondanks dat ze er geen zin in had heeft ze het heel mooi gedaan. Heel leuk dat het nog zo mooi in je bezit is.

marga zei

Geweldig Chris dit schoollapje.
Ik zou er heel wat voor over hebben om ook het lapje van mijn moeder in mijn bezit te hebben helaas het hangt bij mijn zus.
Nog bedabkt voor de beste wensen.
Heel veel groetjes en tot volgende week.
Marga

Rini zei

Wat geweldig dat je dat kruisjeslapje nog hebt!Ze heeft het toch mooi gedaan terwijl ze er niks aan vond! Dat was toen ook nog zo !Een kostbaar bezit wat op een goeie manier bewaad moet worden.

Rian, zei

Een kostbaar document, in het hand(werk)schrift van je moeder, Chris. Koesteren!
Helaas is van mijn moeder alles verloren gegaan bij het bombardement op Rotterdam in 1940.
Fijn dat je dit hebt!
Liefs,
Rian
(mail je nog)

Willy zei

Wat een mooi lapje van je moeder. Fijn dat ze dit toch zo goed bewaard heeft en nu bij jou is. Groetjes,

wilma oud zei

Al lezende dacht ik: hoe weet ze dit allemaal? Totdat ik las dat het je moeder was. Schitterend en goed dat het bewaard is gebleven. Groetjes Wilma

Annelein zei

Wat een kostbaar bezit!!!


marcella zei

een kostbaar bezit, het lapje van je moeder. Ik hoop ( en ga er ook van uit) dat je dit verhaal met je kinderen deelt en zij later weer met hun kinderen....

Conny's-blog zei

Wat leuk dat je dit schoollapje nog hebt van je moeder, een prachtige herinnering..............liefs.Conny

Marga (MarPie) zei

Dit is zoveel waard, dat is niet in geld uit te drukken.
Zo mooi.

Groetjes,
Marga♥

Marga (MarPie) zei

Vergeet eigenlijk iets te zeggen.
Is jullie jongste kleindochter ook niet ongeveer zo oud.
Zou het niet leuk zijn als zij ook het zelfde lapje na borduurt en kan bewaren bij die van haar overgrootmoeder.
Dat zie ik dan al voor me dat dan over honderd jaar haar dochter of kleindochter het ook nog ingelijst hebben hangen.
Draaf weer door maar goed het blijft leuk.

Groetjes,
Marga♥