Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Lemmer, Bargebek en het Vrouwtje van Stavoren

Op 2 januari hadden we ons traditioneel nieuwjaars uitje. Naar het Stoomgemaal in Lemmer. Dat was in het nieuws geweest omdat het een paar dagen had moeten werken om de overmaat aan water uit Friesland kwijt te raken. Interessant hoor!



Kijk hoe enorm dat vliegwiel is! De stoom wordt verhit tot 310 gr.C en heeft uiteindelijk een druk die je kan vergelijken met 28 olifanten van ieder 5 ton op elkaar op een stukje grond van 1 vierkante meter!
Grappig vond ik de ouderwets aandoende houten kastjes met daarop keurig netjes en gepoetst het koperwerk voor het smeren van de machines.

Van Lemmer gingen we langs Bargebek, vlak bij Balk. Daar liggen leuke herinneringen. In 1971 brachten we daar een vakantie door. In 't Sintsje (het zonnetje), een klein huisje van kennissen.



Mijn vader bracht ons met zijn auto. Onze dochter was toen 1,5 jaar.

Vandaag wordt ze 43! Gefeliciteerd lieve schat!!

Voor jou speciaal deze tekening van een Fuut die ik daar heb zitten tekenen.



Van Bargebek naar Stavoren. Ik wilde dat vrouwtje weer zien. Want zij heeft te maken met mijn quiltvirus! (foto van internet)

In mijn studententijd woonde ik met meerdere studenten in een prachtig pand in Amsterdam. Onder mij woonde een meisje dat studeerde aan de Rietveld academie, Textiele werk-vormen. Ze had koffers vol met lappen, stof, bandjes, kantjes etc. Als afstudeer-project maakte ze een wandkleed, een fantasie over het Vrouwtje van Stavoren, uitkijkend over het water, het haar waaiend naar achter terwijl dat overging in een net met vissen. Prachtig. Toen dacht ik: zoiets wil ik ooit ook maken! Maar dat vraagt wel een speciaal talent hoor. Soms spookt het wel door mijn hoofd om frank en vrij met stofjes te fantaseren, niks puntje op puntje. Toch voel ik me prettig en op m'n gemak bij het traditionele patchwork. Ik geniet daar enorm van, dus daar blijf ik maar bij.

Ik hoop dat jullie allemaal weer genieten van het weekend en wie weet ook van mooie sneeuw.

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Chris en Chago,
Van harte gefeliciteerd met jullie dochter. Die fuut wat is die prachtig.
Daar kun je trots op zijn.
Hoeveel onbekende talenten heb jij nog meer.
Jullie hadden een geweldig dagje uit.
Fijn weekend zonder sneeuw hier hoop ik.
Groetjes Marjan

AnitaS zei

Van harte gefeliciteerd met je dochter. Wat ziet dat gemaal er prachtig uit. Wat een mooie tekening heb je gemaakt. Fijn weekend.

sylvia zei

hallo lieverd(s), van harte gefeliciteerd met jullie mooie dochter!!!
En ja, dat vrouwtje van Stavoren.....staat voor mij voor 'op zwerftocht met de boot', en elk vaarseizoen zie ik haar wel even staan!!! Logisch ook, want de enige supermarkt in het dorp is bij het wijffie in de buurt...haha.
fijn koud weekend!!
ps heb je me gisteravond nog langs horen rijden............;;))???

feltfree på Åsly zei

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie dochter.
Wat een prachttekening zeg. Wauw.
Jullie hebben zo te zien eenheerlijk dagje gehad.
Liefs Frederika

Johanna Faber zei

Dochter gefeliciteerd en jullie ook Chris
Wat een enig verhaal
Fijn weekeinden groetjes Joke

Rian, zei

Oh Chris, dat kleine handje om die ene vinger van pappa Chago! zo leuk! Van harte gefeliciteerd hoor met haar verjaardag. Wat gaat de tijd toch als een zucht, hè? Ook al zijn alle jaren vol gebeurtenissen, toch...
Prachtige tekening! Kan niet zien of erkleurpotloden gebruikt zijn of dat het een aquarel is.
Fijne verjaardag en weekend, Chris
Liefs

anita a zei

Hoi Chris
Wij bezoeken regelmatig stoomgemalen, is een hobby van mijn lief. Dat jij zo mooi kunt tekenen, geweldig!
Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.
Het typen op mijn tablet gaat nu goed, heb een andere taal ingesteld. Fijn weekend.

Willy zei

Wat een mooi verhaal op deze dag. Van harte gefeliciteerd met jullie jarige dochter. Prachtige Fuut en leuke oude foto's.
Lieve groet,

Marga (MarPie) zei

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter.
Wat een verborgen talent van jou dat je zo mooi kan tekenen. Erg knap hoor. Doe je het nog vaak, tekenen bedoel ik.

Groetjes,
Marga♥

Anoniem zei

Lieve buuv,, gefeliciteerd met jullie dochter.
Indrukwekkend zo,n gemaal, we staan er niet zo bij stil wat ze voor ons betekenen.
en wat een schitterende fuut zeg. De volgende keer een beeldhouwwerk?
Is er eigenlijk iets wat je niet kunt?
buuv om de bocht

Anoniem zei

... Iedereen, maar vooral mijn lieve ouders, bedankt voor de felicitaties. Ja, mijn moeder heeft een oneindige schare aan talenten. (Strip) tekenen, schilderen, aquarel, olie en potloden, niets bleef ongebruikt. Ook hebben wij schitterende foto's voorbij zien komen omdat mijn moeder daar oog voor heeft. Poppenkoppen maken van klei, handen en voeten erbij en dan de kleding naaien. Tuinieren, koken en geweldige verjaardagen in elkaar zetten...Gedichten en suprises maken en ook nog een huis vol mensen bestieren... Ik ben blij dat ik een mega getalenteerde moeder heb, want ze al haar talenten komen terug in mijn vier dochters, maar dan eerlijk verdeeld... Maar wat het mooiste en grootste is dat zij en mijn vader mij gegeven hebben, is hun rotsvaste geloof in God en Zijn liefde. Zonder dat hadden wij het geen van allen gered!

Lieve mam, tot zo...

Dochter

Betsie zei

Tjonge, wat een mooie fuut is dat, héél knap dat je zo mooi kunt tekenen!!!!
Van Harte gefeliciteerd met jullie dochter,.... onze schoondochter wordt vandaag 35 jaar!!!
Wij zijn verleden jaar naar het Wouda-gemaal in Lemmer geweest, toen was het ook in gebruik, en laat ik nou ook zo'n mooi closup foto van dat koperwerk hebben gemaakt, dat vond in ook héél bijzonder!!!!

Fijne en gezellige dag vandaag bij jullie dochter!

Anoniem zei

... Dochter, Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.

Chris, wat een mooie tekening van de fuut. Mocht je er belang bij hebben, in de Margriet stond ooit een borduurpatroon van deze vogel, met jongen op zijn rug. Die patroon heb ik nog. (misschien in een quilt te verwerken?

Sommige mensen halen ook veel inspiratie uit de boekjes van Cecile Dreesman. Die kom ik nog wel eens in kringloopwinkels tegen.
Bij Winschoten en Termunten (vis eten..) zijn ook nog stoomgemalen die te bezichtigen zijn.

Veel groeten van Jantje

marga zei

Proficiat met deze mooie dochter. En je hebt toch ook heel veel meer talent dan het werken met naald en draad. Wat is dat een mooie tekening!.
Groeten
Marga

Anita - Vlijtige Handjes zei

Hartelijk Gefeliciteerd met jullie dochter. Ik zie daar verborgen talenten :)
Fijn weekend.

Anoniem zei

Chris en vooral dochterlief,van harte gefeliciteerd met de verjaardag en nog vele gezegende,gezonde en liefdevolle jaren.
En wat een lief berichtje heeft een dochter achtergelaten!
Waarschijnlijk ben je mijn dochter en haar as ook tegen gekomen in Lemmer-zij waren daar toen ook.
Waarom van het Vrouwtje van Stavoren geen glasinloodquilt van gemaakt? Met jouw tekentalent is dat een fluitje van een cent voor jou!
een gezellige verjaardag en goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

baukje zei

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter. En wat een werkelijk prachtige tekening is dat van een fuut, je hebt echt talent.
En die wens om zomaar met lapjes aan de slag te gaan, dat ken ik wel maar ik weet van mezelf dat ik daar toch geen talent voor heb. Ik ben een hele goeie namaakster en daar ben ik tevreden mee.

Floor zei

Wat grappig is dat hè, dat je "zo maar" aangestoken wordt door iemand die zoiets moois maakt.
Je hebt een leuk uitje gehad en weer wat jeugdherinneringen opgehaald.
Wat was je DH toen nog een leuke jonge man en je kindje zo'n heerlijk poppetje.
Nu zijn ze nog prachtig hoor, maar zo jong is altijd leuk om terug te zien.
Ook gefeliciteerd met de verjaardag van je nu grote dochter.
En Chris wat kon je vroeger mooi tekenen! Mijn complimenten hoor.
Ik zie dat het echt goed is gedaan.
Dat kan je vast nu nog steeds, want zoiets verleer je niet.
Teken je nu nog wel eens?
Groetjes,
Floor

Jane in Wales zei

Wat een gezellig verhaal! Gefeliciteerd met jullie dochter, en wat een prachtige tekening. Als ik dat zo zie dan zou jij helemaal geen moeite hebben met stofjes te fantaseren

idaviltcreatief zei

Gefeliciteerd met jullie dochter, en blijf maar lekker quilten op de manier die het best bij je past, dat werkt het fijnst!

Willeke zei

Gefeliciteerd met dochterlief!

Leuk dat verhaal over de zuidwesthoek van Friesland!
Wat een schitterende fuut! Klasse!

groetjes,

Marianne zei

Chris, van harte gefeliciteerd met jullie dochter.Aan haar berichtje hoeven we weinig toe te voegen. Je bent gewoon een duizendpoot.Ook ik ben dit jaar naar het gemaal geweest en heb genoten van deze prachtige machines die hun werk nog voortreffelijk doen.
Lieve groet, Marianne K.

Ria van Kasteel zei

Dat is een ontzettend leuk tripje geweest en wat een leuk verhaal van de studente, voor het vrij werken moet je veel tijd kunnen nemen het is een proces en ook een wens van mij.
Je PTL wordt werkelijk prachtig mooi van kleur.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0))