Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Samen op de knieën en de bips!

Op de knieën?? Ja, en ook op de bips. Was niet de bedoeling, maar soms loopt het een beetje anders. Lieve Marga had gezorgd voor mooie rechte latten. De eerste ging op de tafel bij dochter om de achterlap er om heen te wikkelen. Ziet er goed uit, toch?


Maar het ging niet goed. We kregen de stof er niet mooi glad omheen. Misschien omdat ik de zelfkanten van de naad er niet af had geknipt? Of misschien toch te groot. Hoe dan ook, dit was het resultaat:



Tafel van 3,5 m. aan de kant en Marga links en Ruth, die 's morgens ook kwam helpen, rechts op de grond de lap vastplakken. De vloer is van plavuizen met vloerverwarming, dus dat was prima. Vulling er op en de top er op.


En nu kan het werk beginnen.


Af en toe op de knieën, maar meestal zaten we op de bips en dat scheelt! Het ging super. Ook door die heerlijke praktische voorbereidingen en tips van Marga. Ze had de dag ervoor een hele streng met rijgdraden klaar gemaakt!


Oh, wat handig. Niet steeds het schaartje zoeken en een nieuwe draad knippen.

En wat vind je hier van?!



Met een lepeltje vang je de naald op en kan je hem makkelijk pakken. Super praktisch!

Natuurlijk werd het werk afgewisseld met een warme bak koffie en wat lekkers er bij en tussen de middag een broodje uit de oven. Chago was 's morgens met het kippenhok aan de gang, dus dronk een bakje mee. Het was écht gezellig en heel ontspannen. Fijne meiden zijn het alle twee.


Tegen een uur of half vier maakten we de laatste steekjes en konden we de boel inpakken. Ik ben zó verschrikkelijk blij dat hij nu gedubbeld is en klaar ligt voor het doorquilten.

Marga en Ruth, ONTZETTEND BEDANKT, ik heb van jullie genoten!


22 opmerkingen:

Marga (MarPie) zei

Graag gedaan, de stijve knieën zijn helemaal verdwenen. Het was echt een te gekke dag zo. Het quilten kan beginnen.

Groetjes,
Marga♥

Cisca zei

Wat fijn dat je zoveel goede hulp had, want dat is een klus, hè! Jammer dat het met de latten niet lukte. Wat handig, zo'n streng garen en dat van dat lepeltje moet ik zeker onthouden.
Groetjes, Cisca

Annelies zei

De onderste foto zegt eigenlijk alles. Wat een samenwerking !

Tineke zei

Vele handen maken licht werk. En het ziet er zo heel gezellig uit.
Veel plezier met het doorquilten.
Groetjes Tineke

feltfree på Åsly zei

Fijn met zoveel handen samenwerken. Het ziet er erg gezellig uit. Succes met doorquilten-

Frederika

Ineke Hulzebos zei

Wat jammer dat het niet gelukt is :-(
Toch wel erg fijn dat je zoveel hulp had.
Nu lekker door quilten.
Fijn weekend

Anita - Vlijtige Handjes zei

Ook veel lachen en handige tips! Dank je wel. Het is een beauty.

Anoniem zei

O buuv, ik krijg het er warm van als ik de foto's zie. Wat een werk hebben jullie gehad. Ondertussen heb ik ook weer een aantal gratis tips gekregen. Ondertussen ploeter ik ook voort. Gaat ook helemaal goed komen.
Groetjes Buuv J.

katrien zei

WAt een karwei is dat hé.

Willy zei

Fijn dat het gelukt is. De foto's zijn geweldig. Het was een te gekke dag lees ik, dus wat wil je nog meer.
Groetjes,

Gonny zei

Ik heb het ook een keer geprobeerd met de latten methode. Ik kreeg het ook niet naar mijn zin. Ik denk omdat de naad van de achterkant van boven naar beneden liep, dat gaf een extra dikte in het midden. Als ik het nog een keer ga doen laat ik de naad van links naar rechts lopen. Volgens mij krijg je hem dan wel strakker om de lat.
Maar gelukkig maken vele handen ligt werk. En nog gezellig ook!

Floor zei

Jeetje, wat een tegenvaller dat jullie alsnog op de knieën moesten!
Je hebt vast nu pijn in knieën, nek en rug, dat kan haast niet anders.
Weet wel dat Super Goof dat soort dingen gewoon op tafel doet zonder latten, maar ze heeft nog nooit een filmpje geplaatst van hoe ze dat dan doet.
Maar wel heel fijn dat het uiteindelijk gelukt is met flinke hulp van "de meisjes".
Ik gebruik altijd kromme naalden om door te rijgen. Heb ik wel eens laten zien op mijn blog.
Reuze makkelijk, gewoon te koop in de quiltwinkel, en je hebt geen theelepel nodig, die naald komt vanzelf weer omhoog.
Nu kan je ook pas zien hoe groot de quilt is.
Best moeilijk om zo'n joekel te quilten, maar het wordt straks wel een plaatje.
Succes!
Groetjes,
Floor

Ria van Kasteel zei

De quilt is mooi geworden, heerlijk als je elkaar zo kunt helpen. Veel plezier met doorquilten.
Lieve groeten en een knuffel Ria;0)

idaviltcreatief zei

Handig he, met dat theelepeltje, zo heb ik het ook geleerd? Jammer dat het niet gelukt is met de latten, ik lees daar op andere blogs meestal posititieve reacties over. Zou het quilt te groot zijn? Of mag dat niets uitmaken?

Lida zei

Heerlijk zulke lieve vriendinnen/dochters! Wat een klus zou het anders zijn geweest! Nu lekker doorpitten, knuffel
lida

Nelleke zei

Hallo Chris prachtige actiefotos toon je hier aan ons en wat fijn dat je zulke goede helpsters had want het is toch altijd een vervelende klus vind ikzelf dan.Ook ik sandwich altijd op tafel eerst het midden en dan schuif ik het weer op van de ene naar de andere kant en dat is nog nooit fout gegaan en altijd strak.Maar zo heeft ieder wel zn favoriete manier.Groetjes en een fijne week Nelleke

inge zei

en nu veel quiltplezier!

Jolanda zei

Das een heel karwei zo, maar het heeft ook wel weer wat. Met een gezellig sfeertje kom je een eind.
Nu nog een hele klus om hem door te quilten.
Succes met je mooie quilt.
Hou ons op de hoogte hoe hij vordert.
Groetjes Jolanda

Heleen zei

Ik heb zwaar respect voor jullie! Wat een werk en wat een samenwerking ook. SUPER!!

MarianneD zei

Heerlijk,je kan beginnen!
Verleden jaar zat ik ook zo met Marianne K die mij kwam helpen met dubbelen...Helaas nog geen steekje gedaan,misschien vanavond maar eens beginnen?Fijn die hulp van quiltvriendinnen!

MarianneD zei

Chris,door jouw logje ben ik gisteravond begonnen met het doorpitten met mijn ACQ...en het is zo leuk!
Laat ik hem nu al bijna een jaar geleden gedubbeld hebben..
Al zes blokjes gedaan,van de 121....;-)
Liefs van mij!

quiltlodge gerda zei

Hoi Chris, bij wilde het deceerstemkeer ook niet goed lukken. Mijn lekkertje heeftbtoen de latten geschuurd en gelakt en daarna ging het prima. Kan dat bij jou misschien ook het probleem veroorzaakt hebben? Maar afijn, hij is nu lekker gedubbeld medecdankzij de hulp van die twee kanjers. Fijn voor je.