Gezellig dat je even bij me langs komt. Op deze plaats deel ik het een en ander over mijn hobby, Patchwork en Quilten, en ook iets over familie, huis, tuin, hond en andere leuke dingen. Soms ook wat om over na te denken. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat en als je klikt op de foto's worden ze een stukje groter.
Veel plezier!

Macramé

Een tijdje terug schreef Marcella in een logje over handwerk technieken waarbij stof ontstaat  en noemde ook macramé. Dat deed me direct denken aan deze band, die ik jaren geleden maakte voor mijn gitaar. Als herinnering hangt hij in mijn Idylle. Toen ik pas getrouwd was en in Oss woonde, had ik een hele oude gitaar met een barst er in. Mijn moeder merkte dat ik er wat mee wilde doen en kocht een paar eenvoudige lesboekjes voor mij. Een fijne stimulans.
Mijn ouders hielden van klassieke muziek en gingen regelmatig naar een concert. Moeder had een mooie stem en kreeg zangles van Jo Vincent. Ze begeleidde zichzelf op de piano. Dat was altijd een plezier om naar te luisteren.



Later, toen wij in Heemskerk woonden, kocht ik een goede gitaar en nam les in de muziekschool in Beverwijk. Boven in het ronde torentje van het kasteelachtige gebouw. En zenuwachtig dat ik was elke keer dat ik voor mijn leraar moest spelen! Ik kreeg bijna geen noot uit mijn gitaar, zó trilden mijn handen. Hij moest zich altijd gewoon omdraaien en niet op mijn vingers kijken. Maar ik heb het geleerd en er ook iets mee gedaan. Voor mezelf en in een groepje van 4 van mijn toenmalige kerk speelden en zongen we in bejaardenhuizen. Ik herinner me nog één keer heel goed. Toen zetten we vals in, verschrikkelijk en dan kan je niet meer stoppen. En al die oudjes zongen mee en vonden het prachtig! Later begeleidde ik het zingen in onze huisgroep, ook van de kerk. Je snapt dat er een draagband moest komen, want we stonden er vaak bij en dan moest de band om mijn nek. Vandaar dus deze band.



Voor het eerst kwam ik in aanraking met macramé toen ik als padvindstertje van 13 mijn eerste fluitkoord moest maken. Ik vond het enig om te doen en ik droeg mijn koord met de fluit er aan met trots.

Herinneren jullie nog die plantenhangers van macramé? Die zijn een tijd enorm populair geweest. Ik heb ze zelf nooit gemaakt hoor. Misschien sommigen van jullie wel?
Ik ben eens gaan googelen en vond een paar links over de macramé techniek. Best leuk om die eens te bekijken.

De Hobbydoos
WikipediA
Afbeeldingen van macramé
Free Macramé Patterns
Stap voor stap uitleg verschillende knopen








27 opmerkingen:

  1. Heb dit in mijn jeugdjaren ook nog gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, nostalgie! Ik heb héél veel gemacrameed. Inderdaad ook bloemenhangers maar ook vliegen gordijnen, tassen enz. Ik leerde het van de mvr. waar ik stage liep in een gezin. Heb nog mee les gegeven. Leuke herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja op de middelbare school. Ik kan me nog herinneren dat mijn handen kapot waren van het aantrekken van het ruwe touw. Ik heb er nooit meer iets mee gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een aantal tassen gemaakt van macrame.Dat was volgens mij in de jaren zeventig. leuk jouw band te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een enig verhaal Chris
    Schitterend je banden van macrame
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat heb ik ook gedaan met dat soort van sisaltouw, dat kostte inderdaad je handen. Wat leuk dat je die band nog hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Enig! Ik geloof dat ik nog een paarse macramétas boven in een doos heb liggen (als ik hem met de verhuizing niet heb weggegooid) en die plantenhangers, daar had ik m'n ramen vol mee hangen, en maar stekken die hangplanten! Ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb. Maar je gitaarband is heel kunstig gemaakt met die kralen erin, je was toen dus ook al kunstzinnig!! En weet je, ik heb nog een lp gemaakt waarop ik gitaarspeel, haha, wat vind ik dit grappig, ik doe het niet zo veel meer, de kinderen kunnen alles veel beter, maar zing nog wel eens liedjes met de kleinkinderen. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verhaal. heb je er van gemaakt. Ik heb nog van die plantenhangers gemaakt en natuurlijk in oranje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat leuk dat jij die nog hebt.
    ja hoor die plantenhangers heb ik ook gehad en zelfs van dikker oranje touw een hele schouder-tas gemaakt.

    Helaas heb ik daar geen foto's van. Volgens mij zat ik toen op de MULO en deed dat samen met mijn nichtje in de herfstvakantie. Omdat die tas zo breed was zette we die op om de knoppen van de leuning van een eetkamerstoel.
    Grappig, opeens komen die herinneringen weer terug!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja leuk, Je hebt het ook op een hele mooie manier verwerkt. Ik kan me inderdaad herinneren dat we op school een macrame opdracht hadden. Volgens mij een soort van Masker moest het worden.
    Leuk even weer aan terug te denken door je blog van vandaag.
    Lieve groet Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke herinneringen. Ook bij mij komt van alles boven. Met de gitaar zat ik het liefst op een stoel met zo'n vouw"krukje" onder de voet. Wel had ik een band(macramé) aan de hoes gemaakt om de gitaar op de rug te vervoeren.
    Mijn planten hangen nog altijd met "hulp" van macramé. Van die ouwerwetse planten (graslelies, lidcactus en lantaarnplantje).......

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaaa, macramee, daar heb ik nog eens een tas van gemaakt van dikke garen. En in de flat in Veendam wilde ik een gordijn maken. Daar heeft een paar jaar een spiraal met touwen voor het tusendeur raam van de kamer gehangen.Verder dan 5 toeren weitasknoop ben ik niet gekomen want de verzorging van ons kind ging voor.

    Uiteindelijk heb ik er een kleedje van gemaakt voor op de schoorsteenmantel. .

    Het verhaal bij deze gitaar-koord is ook mooi, Jammer dat je niet het podium van Het Lievekamp hebt behaald Chris.

    Veel groeten van Jantje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk nostalgisch, volgens mij maakte ik zo'n plantenhanger in de 6e klas toen, let wel, de meisjes handwerken hadden (en de jongens handenarbeid of gym...daar was ik toen best wel eens jaloers op). Leuk dat je die gitaarband hebt bewaard, hij is erg mooi en er zit ook een mooi verhaal aan vast

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Plantenhangers heb ik ook nog gemaakt.
    Hingen bij de schuifdeuren met hangplantjes.
    Komt meteen weer het beeld boven van de groen met oranje kamer en de biezen matjes op de vloer.
    Leuke tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O ja, macramé heb ik ook nog gedaan.
    Een heel vliegengordijn met patroon erin .
    Een klus, maar wel een leuke klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Macramee.....ja dat was vroeger helemaal in!
    Maar het sprak mij denk ik niet aan, want ik heb er nooit iets mee gedaan.
    Maar jij dus wel, en hebt er een leuke band aan over gehouden.
    En een leuk verhaal verteld over je gitaar en het spelen wat je er op deed.
    Kan je het nog een beetje? Is het net zo als fietsen, dat verleer je ook nooit zeggen ze.
    Alleen het verkeer is wel veranderd, maar daar heb je met de gitaar geen last van.
    Misschien af en toe wat spelen, dan voel je je weer helemaal piep (jong), maar dan moet je nog wel een gitaar hebben natuurlijk.
    GRoetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Chris, wat ontzettend dat jij het Macramé stokje van me overneemt. Ik heb genoten van je verhaal, erg leuk! De link van het fluitenkoord stuur ik even door naar een vriendin die behalve met handwerk ook 'iets' heeft met de padvinderij. Jo Vincent, dat was ook niet de minste, een prachtige stem. Ik heb nog een oude opname van haar: Schubert, An dem Wasser zu singen, om te huilen zo mooi. dank voor een inspirerend log

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat grappig Chris, weer een overeenkomst; ik speel ook gitaar, heb ooit les gehad maar nu speel ik heel weinig. Ik doe vrijwilligerswerk bij verstandelijk beperkte mensen, daar geef ik bijbelclub en begeleiden we het zingen met gitaar. Muziek maakt ze zo blij en er wordt zo hard gezongen dat mijn gemiste gitaargreep gelukkig niet opvalt haha

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ohhhh wat een herinneringen komen er dan boven. Hele kunstwerken heb ik gemaakt met die techniek. Met ringen erin verwerkt. Voor aan de muur of voor een raam. Was eigenlijk best een leuke techniek. Bedankt voor de links

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja ook ik heb er verschillende dingen van gemaakt, op school.
    Een lampekap met groen touw en oranje voering, heeft jaren in mijn kamertje gehangen en een kleine portemonee van raffia en kraaltjes. Eens komt het allemaal weer terug.

    Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk om te lezen en een hele mooie band heb je gemaakt. Doe het nog steeds plantenhangers knopen, niet meer van de vervelende touw. Nu worden ze met glad touw geknoopt en houten kralen ertussen.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een leuk verhaal, ooit heb ik een poging gedaan met de blokfluit,maar daar is verder niets uitgekomen op muzikaal gebied. Macramee heb ik ook gedaan, volgens mij ligt er boven nog een hanger van macrame, niet zo groot als die van jou hoor en zoals ik me hem herinner is hij goudbruin van kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Chris, ook ik heb macramé gehad op school, moest in een ring gemaakt worden om voor het raam te hangen, in bruin.
    Mijn moeder heeft een lampenkap gemaakt van ongeveer 50 cm doorsnee, de touwen lagen van voor naar achter in onze huiskamer van 10 meter lang !
    Een paar jaar geleden kwamen de technieken nog van pas met de scoubidou touwtjes.groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heerlijk nostalgisch. Wat goed dat je de band hebt bewaard. Ik heb lang geleden allerlei dingen van macrame gemaakt, vooral van zwabberkatoen, en allemaal zijn ze verdwenen. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat kun je daar toch leuke, handig zo'n gitaarband, nou die had ik niet nodig ik heb een blauwe maandag op gitaarles gezeten, mijn gitaar had geen tijd om zwaar te worden, ha, ha, ha.

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit is echt jeugdsentiment Chris! ik had vroeger een macrame-tas en ik heb ooit een macrame-kerstboompje gemaakt wat jaren bij mijn ouders in de gang heeft gehangen..
    Je had de weitasknoop herinner ik me...haha en die plantenhangers,ken je die nog? Met natuurlijk zo'n groenesprietenplant erin die dan weer veel kindjes kreeg...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik lees nu pas deze posting, maar wat grappig dat je het over macrame hebt: toevallig had ik het er gisteren nog met iemand over. We hadden het over handwerken als kind, en ik heb vroeger op de lagere school als jongen ook gewoon (eenvoudig) breien, haken en macrame geleerd. Ik weet nog goed dat ik voor mijn moeder een hanger gemakrameed heb, die heeft een hele tijd gehangen ^_^

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je een reactie achter laat. Daar geniet ik altijd weer van.
Reageer je Anoniem en vind je het prettig een mailtje van mij te ontvangen, laat dan je mailadres achter of stuur mij die via het Contact tabblad op mijn blog.