Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Russische pannenkoeken

Morgenmiddag doe ik eindelijk weer eens mee met een workshop. Ik ga een Russische pannenkoek maken! Nee, geen 'Blini', kleine, dikke hartige pannenkoeken gemaakt van boekweitmeel. In de Russische keuken worden ze dikwijls met kaviaar of gerookte vis gegeten. Kijk, hier ben ik bezig iets dergelijks te maken van aardappels onder het toeziend oog van Ljuba, waar ik in 2006 te gast was. Ik wilde alleen geen doekje op mijn hoofd én ik was toen wat dikker.....



Gelukkig nam zij het van me over, ging wat sneller, haha.
Nee, ik ga een pannenkoek maken die meer op een Artisjok lijkt. Van stofjes. Een typisch, oud Russisch patroon dat vrouwen op het platteland vaak gebruikten om bijvoorbeeld een kussen te maken of gewoon om te versieren.
Op de Expo in Vijfhuizen in 2011 hingen een aantal quilts van Oekraïense vrouwen waarin deze techniek verwerkt was.


Ik heb er toen foto's van gemaakt, maar kan ze nergens meer vinden. Via Googelen heb ik er 2 in een album van Liset Noorduyn gevonden en ben blij dat ik die voor dit logje mag gebruiken. Hier is nog een detail foto.


We konden er niet meer achterkomen wie van de dames de quilt op de foto heeft gemaakt, maar dit zijn de namen van alle dames die meededen:
Irina Fomina, Elena Shumilina, Valeria Fionik, Tatiana Goncharuk en Emilia Grekova.
In HZG magazine van febr. 2011 stond een artikel met uitleg.

De workshop, 2 middagen, is bij Aljona in Schagen. Zij komt zelf uit Oekraïne en is nog niet zo heel lang geleden met een quiltwinkel begonnen. Toen ik zo'n 'pannenkoek' bij haar zag liggen, was ik direct verkocht voor de workshop, dat snap je wel. Een stukje van mijn hart woont nog steeds in Wit Rusland. Ik heb er reuze zin in en ga m'n best doen om er iets leuks van te maken.

22 opmerkingen:

AnitaS zei

Die heb ik toen ook zo staan te bewonderen. Een prachtige techniek. Fijn dat je daar een workshop van kunt volgen Heel veel plezier.

Lida zei

Wat een gave quilt zal dat worden, ben benieuwd naar jouw creatie! Is het een vouwtechniek? Fijne dag, knuffel
Lida

Gonny zei

Veel werk met een pracht resultaat. Veel plezier bij de cursus.

Anoniem zei

Wauw buuv, heel veel plezier en succes ermee. Ik ben bang dat je straks geen puntje meer kunt zien. Pff wat een uitdaging!
Buuv Joke M

petronella zei

Ben erg benieuwd, en alvst succes!!

Rian, zei

Leuk Chris! Dat is jou wel toevertrouwd om daar iets speciaals van te maken. Uit het hart gegrepen :) Ik denk zomaar dat het een fleurige pannenkoek gaat worden.
Veel plezier ermee
Liefs
Rian
(ps. lijkt me vreselijk veel 'vouw' werk...)

Floor zei

Dat ziet er heel mooi en appart uit!
Allemaal vouwwerk lijkt me wel.
Niet om op te eten deze pannenkoek, maar vast leuk om te doen.
We zien jouw pannenkoek wel op je blog denk ik.
Veel succes met de workshop!
Groetjes,
Floor

marga zei

Ben heel benieuwd hoe de pannekoek van jou gaat worden. Het ziet er prachtijg uit maar het is zo te zien wel een aparte techniek.
Veel succes en plezier.
Groeten
Marga

Marga (MarPie) zei

Ziet er heel mooi en apart uit. Heel veel plezier op de cursus.

Groetjes,
Marga♥

Anoniem zei

Heel veel succes morgen en snel laten zien he.
Groetjes Marjan

idaviltcreatief zei

Is dat niet heel veel knipwerk en priegelwerk? Ik zie er een waar kunstwerk in, ben heel nieuwsgierig hoe het gaat worden en vooral hoe je ervaring is met deze techniek. Veel plezier en succes op de workshop!

marcella zei

ach ja, mooi toch die 'pannenkoeken'. Ik zag ze het eerst in de Elzas en later kwam die tentoonstelling ook naar Nederland en zag ik de quilts opnieuw in Vijfhuizen. Zo mooi vond ik ze. Leuk dat jij nu de herinneringen weer boven brengt. Heel veel plezier bij de workshop, we gaan daar vast later meer over lezen en zien ;)

Johanna Zweden zei

Wat een schitterende techniek is dit Chris,( nu kijk uit om naar Holland te komen>! want je snapt het al! kleine demonstratie dag )

Alvast heel veel plezier met het uitproberen

leuk even die foto met herinneringen
Fijne dag groetjes Joke

Willy zei

Dit heb ik nog niet eerder gezien, al lijkt het wel iets weg te hebben van die dennenappels van stofjes. Veel plezier met de workshop.

inekeo zei

Ben benieuwd naar de pannekoek ,hoop dat je een leuke middag had,kan even nergens heen wacht op aannemer.groetjes Ineke

La-Isa zei

Leuk stukje, Chris. Staat er mooi op. Ben benieuwd naar jouw artisjok. Veel plezier bij het ontdekken van deze nieuwe techniek! groetjes, Liset

Tineke zei

Wat ziet dat er leuk uit, ben heel benieuwd naar je pannekoek straks. Heel veel plezier met de workshop.
Groetjes Tineke

Janet zei

een pannenkoek bakken gaat sneller maar van deze heb je langer plezier!! wat een pracht om te zien, veel succes

Petra zei

ja dat snap ik wel...dat je verkocht was. Prachtig gewoon en leuk om een workshop te gaan volgen!!groetjes, Petra

foekie's fashion zei

Wat een mooie pannenkoek, is vast veel werk, ik ben benieuwd naar jouw resultaat. veel plezier met maken. Groetjes van Joke

jolie zei

Interessant en lijkt me niet gemakkelijk.

Anoniem zei

...en hoe was de cursus???
Dochter