Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Plus Ultra

In mijn dagboekje las ik dat Spanje, nadat Columbus de nieuwe wereld had ontdekt, munten liet slaan met de Latijnse spreuk Plus Ultra. Dat betekent: steeds verder. Het liet de mensen verder kijken dan ze gewend waren. Ze dachten dat er niets anders was dan de hun bekende wereld.
Plus Ultra, er is altijd meer te ontdekken. Op veel terreinen in ons leven. Ook in onze hobby's. Heerlijk is dat! Zo heb ik dinsdag op de workshop een begin gemaakt met de Russische pannenkoek.


Totaal nieuw voor mij. Hier in Nederland noemen we het wel de 'Artisjok techniek'. Het betekent best geconcentreerd werken. Snijden, vouwen, knippen, naaien en voortdurend tellen. Om een mooie cirkel te krijgen, hebben alle puntje een hoek van 60 graden en op het ondergrond lapje teken je ook 6 hulplijnen die dezelfde 60 graden vormen.


Zover was ik die middag gekomen.

Aljona geeft erg gezellig en ontspannen les. Het is natuurlijk ook altijd weer leuk om dames te ontmoeten die je niet kent. We kregen huiswerk mee: maak er nog een paar randen omheen.


Daar ben ik mee aan de gang gegaan en ik merk dat het steeds makkelijker gaat. Nog even een close-upje:


De volgende keer moeten we een nieuw opzetje meenemen. Dan gaan we leren een patroon er in te maken en het 'koekje' af te werken.

Heel fijn weekend!

31 opmerkingen:

AnitaS zei

Het ziet er prachtig uit. Ik kan me voorstellen dat je er plezier in hebt.

Annelies zei

Heel mooi. Het lijk een beetje op vouwpatchwork dat ik heb gedaan.
Wordt het niet erg zwaar ?

Miny zei

Wat grappig vorig jaar zag ik een kussen in Italië maar dan de puntjes de andere kant op, een foto staat wel op mijn blog.

Groeten Miny

Elly (creatieveling Elly) zei

Wat een prachtig effect. Ik heb inderdaad vorig jaar ook de demonstratie in Veldhoven gezien, mooie techniek.

foekie's fashion zei

Dat wordt mooi Chris! Een kleurig geheel hoor. Groetjes van Joke

Berna zei

Lijkt me geen makkelijke techniek. Wel heel spannend om te maken. Veel plezier ermee.

Heleen zei

Een heel gepriegel al die lapjes. Ik wil het eind van de maand graag live bewonderen. Vond het toen op die tentoonstelling ook zeer boeiend om te zien. Zit een boel stof in zo'n rondje!

katrien zei

Heel mooi.En ja lijkt wel op een vouwtechniek waar ik ooit eens een kerskrans van maakte.Succes verder.

Lilian Pilar zei

Chris!!!!! precioso....abrazos Lily

Willy zei

Chris, jij bent een snelle leerling. Het resultaat ziet er al prachtig uit. Het lijkt toch heel veel op die dennenappels van stof, alleen die stukjes werden op de bol geprikt.
Fijn weekend, groetjes

Rian, zei

Wat mooi Chris, en wat ben je al ver! Lijkt me inderdaad een heel secuur werkje, want de regelmaat is heel belangrijk bij zo'n techniek, anders wordt het een rommeltje. Een mens is nooit te oud om te leren, hè Chris? Geniet ervan!
Heb een fijn weekend!

Johanna Zweden zei

O Chris wat schitterend, kan me voorstellen dat je op deze cursus ingetekend hebt
Fijn weekeinden groetjes Joke

Gonny zei

Mooi. apart, veel werk, heel netjes gedaan. Voorlopig niets voor mij maar heel leuk om te zien!!!

Ineke B zei

Wat een leuke techniek! Ja altijd de neus vooruit en verder kijken dan hij lang is.

Fijne dag, Ineke

Antje uit Urk zei

Nou, Prachtig!!Lijkt me een heel gepriegel om alle puntjes op dezelfde hoogte te krijgen, leuk hoor! Daar ga je vast nog veel heerlijke uurtjes mee beleven!
groetjes,

Hennie zei

Wat leuk, weer eens wat anders met stofjes ! ! !

Fijn weekend Hennie.

Janet zei

wat een monnikenwerk! maar zo leuk!! mooie kleuren ook, veel succes er mee!!

Floor zei

Ziet er mooi uit Chris! Vast wel moeilijk om alles zo precies te krijgen, maar het is je goed gelukt.
Ben zelf ook gek op die effen stoffen. Dit wordt een vrolijk kleedje.
Groetjes,
Floor

quiltlodge gerda zei

Het lijkt me bijzonder arbeidsintensief, maar wat LEUK!

Rina zei

Op een tentoonstelling had ik wel eens met veel bewondering naar zo'n bol staan kijken. Wat een werk, maar zeker ook : wat mooi!

Ria van Kasteel zei

Leuk om weer een nieuwe techniek te leren, helaas werkt de link naar haar niet bij mij, misschien later,

Lieve groeten van Ria;0)

Anoniem zei

leuk hoor,maar word het een bol?wat een gepriegel ben benieuwd naar het eind resultaat.
Groetjes Ineke

marga zei

Dat ziet er ingewikkels uit. ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Heb net even op haar site gekeken zier er leuk uit keuze genoeg.
Fijne zondag.
Marga

Chris zei

@ Ineke het wordt geen bol hoor, het blijft een platte ronde pannenkoek. Eind van de maand laat ik nog een paar hele mooie voorbeelden zien.

Marianne zei

Oei, een heel secuur werkje, met een prachtig resultaat.Geweldig, Chris!!

Marianne zei

Niet secuur genoeg van mijn kant. Berichtje van Marianne met lieve groet van Marianne K.

Anoniem zei

Wat een mooie close up mam! Ik heb in ieder geval een bestemming gezien van een russisch pannekoekje. Fijn om een 'Steeds verder' te mogen hebben. Dat is pas geloof...

Dochter

Elly (creatieveling Elly) zei

ik ben wel benieuwd hoe je het verder gaat verwerken.

petronella zei

Wat mooi geworden, en ik zie het je moet idd netjes werken, anders zijn de puntjes niet gelijk. Heel bijzonder!

jolie zei

Heel apart.

Gert zei

Jeetje, wat mooi zeg! Ik heb destijds op de tentoonstelling in Vijfhuizen vol bewondering naar deze techniek staan kijken. Leuk dat je hier mee bezig bent.