Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

4 Oktober 1992

Zondagavond 4 oktober, ongeveer half 8 's avonds. Ik zit boven bij Chago die ernstig ziek in bed ligt. De telefoon gaat, een van onze pleegdochters:
"Mam, heb je de tv aan? Nee? Er is iets vreselijks gebeurd, een vliegtuig neergestort in de Bijlmer. En volgens mij heel dicht bij de flat van Elvira!"
Ik ren zo snel mogelijk naar beneden, zet de tv aan en zie de vreselijke beelden.

Foto van internet, een tijd ná het neerstorten.

Zo te zien en te horen is het vliegtuig precies in de hoek, die de 2 flats Groeneveen en Klein-Kruitberg met elkaar maken, binnen gevlogen. Elvira, een lieve nicht van 33 jr. woont vlak bij die hoek aan de rechterkant met haar zusje van 18 en haar 2 meidjes van 4 en 7.... Ik heb een heel fijn en diep contact met haar. Gister had ik haar nog aan de telefoon.

Ik bel haar direct op. De telefoon gaat wel over, maar ik krijg geen gehoor. Toch ben ik niet direct in paniek. Elke zondag-avond gaan ze met z'n viertjes naar de kerkdienst van 7 uur vlak bij. Later bel ik weer. En nog eens. Dan wordt de telefoon opgenomen. Door een man! "De flat is in orde hoor mevrouw, alleen de ramen zijn gesprongen en er is niemand thuis". Hij was kennelijk aan het controleren. Er is natuurlijk heel druk telefoonverkeer, dus ze zal ons niet kunnen bereiken. Denk ik.

De volgende dag weer bellen en bellen. Er komt geen bericht. Nu maken we ons wel heel erg zorgen. Het is niets voor haar om niets van zich te laten horen. Pas veel later begrijpen we wat er gebeurd is.


Juist díe zondagavond was er geen kerkdienst. Elvira's zusje en haar 2 dochtertjes waren gezellig op bezoek bij een familie, vrienden uit de kerk. Daar, precies in die hoek. Een vriendin belde met Elvira en Elvira zei dat het eten klaar was en ze de kinderen ging halen. Ze is de galerij opgelopen op het moment dat het vliegtuig zich in de flat boorde. Ze is daar, op die galerij gevonden, gewond, maar goed herkenbaar. Onze kinderen zijn met het vliegtuig, waarmee Elvira naar Aruba gebracht werd, mee gegaan voor de begrafenis. Weken later pas, nadat iemand van het Identificatie team Rö-foto's van de gebitjes bij ons had gehaald, konden de meisjes en het zusje geïdentificeerd en ook naar Aruba gebracht worden. Chago was toen zover hersteld dat hij mee kon. Hij was een enorme steun voor zijn schoonzus die in één klap 2 dochters en 2 kleinkinderen verloor. Ze heeft zich in de loop van de tijd geweldig goed hersteld!
Het is voor mij nog steeds onwerkelijk. Ze waren zó maar ineens allemaal weg. Geen afscheid. Wat blijft is de herin-nering aan 4 prachtige meiden, aan Elvira, zó'n goeie moeder die zó haar best deed om hier een goed leven op te bouwen voor haar kinderen, haar leuke zusje en die prachtig mooie kleine meisjes; en het zeker weten dat ze samen bij hun Schepper en Hemelse Vader zijn.

Citaat van Victor Hugo, vlak voor zijn dood.
"Ik voel dat toekomstige leven in mijn binnenste. Ik ben als een bos dat volledig is omgehakt; maar de nieuwe scheuten zijn sterker en levenskrachtiger. Ik zal zeker opstijgen naar de hemel. (....) Hoe dichter ik het einde nader, hoe duidelijker ik het geluid hoor van de onsterfelijke symfonieën van de werelden die me uitnodigen. (....) Wanneer ik naar mijn graf ga, kan ik het anderen nazeggen dat mijn werkdag voorbij is. Maar ik kan niet zeggen dat mijn leven voorbij is. Mijn werk zal de volgende ochtend verdergaan. Het graf is geen doodlopende steeg; het is een doorgang. Het sluit zich in de schemering, maar opent zich in de dageraad."


41 opmerkingen:

yvon zei

Een diep trieste herinnering. Vooral als het familie en vrienden trof. Voor mijn was 4 oktober, een jaar later, ook een dieptepunt. Maar vandaag proberen we onze blonde belg een fijne dierendag te geven.

Anita - Vlijtige Handjes zei

Ik kan me het onbegrijpelijke nog zo goed herinneren, de puinhopen en dat het zomaar in ons kikkerlandje kon gebeuren. Sterkte met de mooie herinneringen speciaal deze dag.
Liefs Anita

Ans zei

Onvergetelijke herinneringen, voor iedereen, maar zeker voor diegene die hun dierbare daarbij verloren. Mooi verwoord, en heel veel sterkte
vandaag.

feltfree på Åsly zei

Een tragische dag. Sterkte

Heleen zei

Vreselijk! Dat vergeet je nooit. Zal altijd een moeilijke dag blijven.

quiltlodge gerda zei

Oh Chris , hier zijn geen woorden voor. Sterkte vandaag en ik hoop dat jullie door de tranen heen kunnen glimlachen om de mooie herinneringen. Liefs, gerda

Lida zei

Ik wens jou en Chago sterkte bij de herinneringen aan deze tragische dag en ook rust in de wetenschap dat zij gezamenlijk op een betere plaats zijn!
Knuffel
Lida

Marion zei

Die dag, en de beelden van dit ongeluk staan ook nog op mijn netvlies. We vierden de verjaardag van mijn man, maar de feeststemming was snel over. Wat een leed als je daar zo dichtbij betrokken bent. Ik wens jullie veel sterkte en mooie herinneringen!

Anoniem zei

10 jaar alweer, wij vierden toen de verjaardag van Koert. We waren niet meer in zo'n feest stemming met de beelden toen. Woorden schieten hierbij altijd tekort, hoop dat de herinneringen een grote troost en steun mogen bieden.

Groetjes,
Marga♥

Miny zei

Daar wordt je stil van, sterkte vandaag.

Groeten Miny

Rina zei

Ik woonde in die tijd ook op een aanvliegroute van schiphol en de angst zit er nog altijd in na die verschrikkelijke avond. Sterkte.

petronella zei

Wat maken we toch veel mee in een heel leven! Het is maar goed dat we ons ondanks alles veilig kunnen voelen in de Hand van onze Schepper, ik zou niet weten hoe ik anders moet reageren. Sterkte vandaag met de herinneringen!

Annelies zei

Wat een indrukwekkend verhaal. Hoe vaak zul je wel niet bij die gebeurtenis stilstaan.
Wij woonden toen voor een jaar in Maastricht en ik was onze oudste borstvoeding aan het geven, toen mijn man riep dat er iets ergs was gebeurd.

AnitaS zei

Voor ons buitenstaanders was het al zo'n aangrijpende gebeurtenis. Hoe moet het dan wel zijn voor mensen die familie en vrienden verloren.

Gert zei

Wat een tragische herinnering, veel sterkte op deze moeilijke dag...

Anoniem zei

Lieve Chris en Chago,

Heel veel sterkte vandaag. Uit ondervinding weet ik hoe moeilijk het is om zonder afscheid te kunnen nemen mensen te moeten verliezen.

Ik leef met jullie mee en zal een mooie kaars aansteken.

Liefs van Jantje

Hester zei

Daar wordt je stil van, heel veel sterkte

katrien zei

Sterkte hoor.
Wat een herinnering.Zie het beeld op tv nog zo voor me.

inekeo zei

Lieve Chris en Chago heel veel sterkte vandaag Ineke

Antje uit Urk zei

Wat een aangrijpende gebeurtenis Chris! Zoiets kun je niet vergeten, heel veel sterkte deze dag vol herinneringen!
Lieve groet,

Lee Prairie Designs zei

Dearest ones, Special loving thoughts from me to both of you today.

God Bless you.

Love, Carolyn

Rian, zei

Oh Chris, wat een verschrikkelijk verhaal.... Het komt weer allemaal boven...
Het was al zo'n vreselijke gebeurtenis zónder persoonlijke binding; door jouw herinneringen realiseer ik me weer hoeveel verdriet het bij velen achtergelaten moet hebben.
Heel veel Sterkte voor jullie beiden hoor.

marcella zei

Wat een vreselijke gebeutenis. Ook zonder familie daar was het al heel ingrijpend, de Bijlmerramp. Voor de nabestaanden blijft de herinnering er aan levend, het gemis - al slijt de ergste pijn - blijft

Jasmijn zei

Ik wens jullie heel veel sterkte dezer dagen.
Veel liefs van ons allemaal

idaviltcreatief zei

Lieve Chris en Chago, ik zit met tranen in mijn ogen en kippevel jullie verhaal te lezen, wat een verdriet. Onze dochter was toen 1 jaar, nu dus 21 jaar en zei "Mam wat een vreselijke tragedie is dit". O, ik weet het nog zo goed, zondagavond uit de kerk, we keken naar tv en toen dit vreselijke bericht, onwerkelijk! Heel veel sterkte voor julie allebei!

Elly L zei

Jeetje wat dichtbij voor jullie. Mijn vader kwam thuis van de hond uitlaten en zag het vliegtuig overgaan met rokende motor en tegelijk hoorde we het op de radio. Wisten alleen niet waar in Zuid Oost. Mijn broer woont daar, maar daar was gelukkig niets. Sterkte voor jullie vandaag met warme herinneringen aan degenen die jullie veel te vroeg hebben moeten missen.
Liefs Elly

marga zei

Dag Chris
Zoiets vergeet je nooit en zeker op zo'n dag als vandaag komt alles weer dichtbij. Het is erg lieve mensen te moeten missen zeker als het zo abrupt gaat en je geen afscheid kunt nemen.
Ik wens jullie samen alle goeds toe.
Groeten
Marga

inge zei

sinds die dag weet ik waar de beylmer ligt. sterkte vandaag, de herinnering is op zo'n dag extra.

Willy zei

Oh Chris, kippenvel, bij het lezen van dit verhaal. Op de dag dat onze Anne één jaar werd gebeurde deze vreselijke ramp.
Heel veel sterkte voor jullie.

Floor zei

Wat een verschrikkelijk triest verhaal is dat.
Zag het net weer op het nieuws. Het blijft voor iedereen een vreselijke herinnering, maar voor jullie natuurlijk helemaal.
Sterkte op deze dag gewenst, en net wat je schrijft: ze zijn nu veilig.
Groetjes,
Floor

Petra zei

ik ben hier stil van..niet te bevatten. mooie woorden van Victor Hugo..dat steunt wel.Sterkte in deze tijd waar de emoties weer door elkaar geroerd worden. Groetjes, Petra

Anoniem zei

Mooi mam, bedankt voor deze herinnering en de toekomst die nog komen gaat...

X

Anoniem zei

O buuv wat afschuwelijk, 20 jaar geleden, maar de beelden komen terug of het gisteren was. Ik vond het heel raar dat het leven gewoon door ging. Ik hoop snel even langs te komen wanneer het uitkomt. Joke M

Gonny zei

Deze dag is bijna voorbij, jullie herinneringen zullen blijven.... Een mooi gegeven dat je haar een dag eerder nog gesproken hebt maar dat maakt het gemis niet minder. Sterkte aan jullie beide en de familie.

Johanna Zweden zei

O Chris wat erg, de rillingen lopen over mijn rug, ja zo zie je je bent een mens van de dag, maar dit verwacht je niet, dat iemand zo aan zijn einden komt. En het had allemaal niet nodig geweest, als hij brandstof had gedumpt , en waarom hij nu juist over Adam moest vliegen!en niet boven het Ijselmeer was gebleven, het waarom zullen we nooit begrijpen.
Fijn weekeinden groetjes Joke

Tineke zei

Zulke rampen gebeuren altijd ver weg denk je. Zoiets is niet te bevatten en helemaal als het je zo dichtbij treft.
Groetjes Tineke

Hennie zei

Bij de eerst zin komt het kippenvel al op zetten, wat een verschrikkelijk dag was dat voor jullie en vele anderen.
Sterkte Hennie.

sylvia zei

Ach, Chris, toch, ik zit hier met kippenvel....
ik kan me het moment van het bericht zo goed herinneren...wie niet!!
Voor jullie blijft deze dag een hele nare dag!
Gelukkig dat jullie troost vinden in het geloof!!
Liefs, Syl

mieke zei

Ppppfff Chris, kippevel.
Afschuwelijk zoiets.
Heel veel sterkte voor jullie.

jolie zei

als ik dit lees... dan ben ik stil....

Willeke zei

Oh wat vreselijk Chris!

Ik sluit mij qua gevoel aan bij Victor Hugo.

groetjes,