Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Weer gezellig bijgepraat .....

....met mijn zus en zwager. We boften met het mooie weer donderdag. Op de heenweg via Hasselt gereden om een tas met vier DROOMQUILTJES, gemaakt door iemand hier bij mij in de buurt, bij HELEEN af te geven. Even gezellig een bak gedronken en toen nog door Hasselt gekuierd. Wat een enig stadje! Echt een oud Hanzestadje. Wil je meer over Hasselt weten, klik dan HIER.

Bij mijn zus heerlijk achter hun boerderij buiten in de zon gezeten. Wat wonen ze toch mooi.


De foto heb ik vanuit de goorn (Goorn = Moestuin, gelegen tussen het dorp en de es) genomen, een stuk tuin met allemaal wilde bloemen. Vroeger was het de moestuin van mijn zus, maar dat is nu te veel werk voor haar. Vlinders zoeken de bloempjes op. Dit witte vlindertje is nauwelijks van het witte bloempje te onderscheiden.


Binnen vind je nogal wat spullen uit vroegere tijd, bijvoor-beeld dit borduurwerk uit 1868:


Het is geborduurd door de overgrootmoeder van mijn zwager, Aaltje Altema. De kleuren zijn heel mooi gebleven. Ik vind het een apart patroon. Met symboliek er in? Misschien weet een van jullie dat. Hier nog een klein detail.


fijne zondag en groetjes van mij.

10 opmerkingen:

Annelies zei

Een prachtig borduurwerk, maar met de symboliek kan ik je niet verder helpen.
Goed weekend !

Lida zei

Dat was gezellig en wat is dat borduurwerk mooi gebleven! Ik zie in ieder geval wel de kelken en die zijn symbolisch, maar de betekenis is heel verscheiden, in ieder geval is het een vrouwelijk symbool. Verder is het gewoon beeldschoon!
Knuffel
Lida

AnitaS zei

Wat een fijne dag heb je gehad. Prachtig borduurwerk is het.

sylvia zei

wat leuk dat je even bij Heleen was!!! Grote wens van mij om eens bij haar langs te gaan....;)
Van dat symbool weet ik helaas niets, maar het is een mooi oud werk!
liefs Syl

Marga (MarPie) zei

Te gek dat je zwager dat borduurwerk nog heeft en dat het er nog zo mooi uit ziet. Verder weet ik er niks van. Heerlijk dat bijkletsen met je zus hé?

Groetjes,
Marga♥

katrien zei

Leuke dag gehad in Hasselt.

Gonny zei

Zo een oud werk en nog zo mooi!!
Hoe langer je kijkt hoe meer je ziet. Vogels, koren? kelk op een boek (bijbel?), omgekeerde kruizen?

Lee Prairie Designs zei

WONDERFUL! This is a beautiful treasure.

Hugs, Carolyn

Willeke zei

Wat een schitterend borduurwerk! Inderdaad, de kleuren zijn nog prachtig!

Ik kan me voorstellen dat jullie op de plakje genieten..... grinnik....zo ik ook doen!

groetjes,

Floor zei

Leuk als je nog zo'n borduurwerk in je bezit hebt.
Soms worden zulke dingen als oud en ouderwets zomaar weggegooid, eeuwig zonde.
De kleuren van borduurzijde verschiet niet zo snel als het niet in de zon hangt heb ik wel gemerkt, vandaar dat het er nog mooi uitziet.
Er zitten vast wel symbolen in zo te zien, maar geen idee wat het betekent.
Zou je aan een textiel-historicus moeten vragen.
Groetjes,
Floor