Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Van Hobbykamertje naar Hobbyhuisje

Vanmorgen kreeg ik het pdf-je met het stukje uit de krant van 22 september van uitgeverij Wegener. Ik heb er ontzettend leuke reacties op gehad. Ik heb het zo goed mogelijk gekopieerd.

door Jan van Mullem
.................................................................................

Wat luxe; een compleet huisje voor het beoefenen van je hobby. Veel anderen moeten het doen met een klein, koud of donker zolderkamertje.
Chris Jones: „Ja, ik weet het. Ik voel me bevoorrecht.
Het is overigens niet altijd zo luxe geweest. Ook ik had aan-vankelijk een kleine kamer in huis tot mijn beschikking. Was je net lekker bezig met patchen en quilten, moest alles worden opgeruimd omdat er iets anders in de kamer gedaan moest worden. Zo’n jaar of negen geleden is dat veranderd, kreeg ik een grotere ruimte.”

Niet alleen groter, je ging ook naar de tuin.
„Inderdaad. Het tuinhuisje is gebouwd in 1999, door mijn handige man – hij was tandarts, en gaatjes boren verleer je nooit! – en de buurman. Eigenlijk wilde ik zo’n typisch Zaans huisje, wit en groen. Maar omdat de tuin, vooral die hoek, al zo ‘saai-groen’ was, hebben we voor felle kleuren gekozen. De eerste jaren bewaarden we tuinstoelen in het huisje, meer niet. Drie jaar later zat ik er, met mijn naaimachine en lapjes. En soms met een vriendin met wie ik een quiltclub vorm, een mini-bee, zoals dat heet. Ik heb er de ruimte, kan er gerust werk laten liggen tot de volgende dag. Chago en een vriend hebben het huisje geïsoleerd. Nu is het er, geholpen door een kachel, ook in het najaar behaaglijk. Het huisje is bovendien verhoogd, het dak is opgetild. Het leek eerst op ‘een man zonder nek’, zei Chago altijd.”

Je hebt het huiselijk aangekleed, zie ik op de foto’s.
„Met veel spullen van mijn moeder, die zij heeft gemaakt toen ze op de industrieschool in Utrecht zat, de voorloper van de huishoudschool. Ik heb nog merklapjes van haar, uit 1918. En oude jurkjes en verstelwerk.
Ook hangen er familiefoto’s aan de wand, zoals de trouwfoto van mijn ouders. Nostalgie, daar houd ik van. Net als van patchen en quilten. Ik vind het fijn constructief bezig te zijn, iets op te bouwen. We hebben heftige dingen meegemaakt, waarbij veel is afgebroken. Dan biedt mijn hobby afleiding, voldoening en soms troost. Na de scheiding van mijn dochter bijvoorbeeld kreeg ik van vrienden 1.002 ‘troostlapjes’ toegestuurd. Daarvan heb ik een grote quilt gemaakt, genaamd 1.000 maal dank. Het maken ervan, het opbouwen, heeft mij door die zware tijd heen geholpen.”

NAMEN Chris (70) en Chago Jones (74) BEROEPEN gepensioneerd WOONPLAATS Heerhugowaard TWEEDE HUISJE sinds1999 FUNCTIE aanvankelijk voor opslag tuinmeubels, sinds 2003 in gebruik als hobbyruimte.

32 opmerkingen:

katrien zei

Wat heerlijk mooi je huisje.Leuk artikel.

Anoniem zei

Lieve Chris,

Daar hoeft helemaal niks aan toegevoegd te worden. Heel mooi en treffend. (toch?)

Groetjes van Jantje

Annelies zei

Wat een leuk artikel is het geworden Chris.

AnitaS zei

Wat een leuk artikel. Heerlijk zo'n huisje om je in terug te trekken.

Cisca zei

Wat een leuk artikel en wat een lief huisje. Je boft maar met zo'n eigen plekje, omgeven door zoveel herinneringen. Wat leuk, dat je nog zoveel van je moeder hebt. En wat ziet dat huisje er van binnen mooi uit, met al die mooie quilts en leuke dingetjes. Leuk om te lezen en te zien!
Groetjes, Cisca

Gonny zei

Leuk/fijn dat je het artikel nu ook hebt. Stop ik de mijne bij mijn spullen. Kan ik af en toe "jaloers" naar jou ruimte kijken :-)

jolie zei

Leuk om te lezen. Heb zelf een blog stop gehad... het was te warm... maar pak de draad nu maar weer op :-)

Ineke B zei

Wat leuk dat je ons mee laat lezen, het een heel leuk artikel!

Liefs, Ineke

Marga (MarPie) zei

Wat een ontzettend leuk stukje is het geworden.
Dat hebben ze goed gedaan en hele leuke foto's ook.

Groetjes,
Marga♥

Ansje zei

O wat grappig Chris. Ik heb het gisteren gelezen en dacht nog: dat is een boffert! Nu begrijp ik dat jij het bent, een van de blogs die ik regelmatig lees:-) Veel plezier in je huisje! Groetjes Ansje

feltfree på Åsly zei

Wat heerlijk zo'n heerlijk huisje voor jezelf zeg. Het ziet er erg gezellig uit.
Groetjes Frederika

mieke zei

N leuk artikel en n leuk huisje.

Elly L zei

Je bent beroemd!
Wat een leuk artikel met leuke foto's
Liefs Elly

Ansje zei

Ik vind je maandquiltjes erg leuk. Moet ze ook hebben, maar kan ze niet vinden. Welke site was het ook alweer? Elly's place? Groetjes Ansje

Tineke zei

wat een leuk artikel, zaterdag ben ik nog op zoek geweest naar de krant, maar kon hem niet vinden.
Je huisje ziet er heel gezellig uit en ik hoop dat je er nog veel genoeglijke uurtjes zult doorbrengen.
Groetjes Tineke

Lida zei

Jouw Idylle is dan ook een geweldig plekje, wij zijn dus echt bofkonten met onze eigen stekkies! Leuk artikel! Knuffel
Lida

Petra zei

ooohh wat ziet dat er leuk en gezellig uit! heerlijk zo'n eigen huisje. en wat je vertelt vind ik heel mooi..over hoe je hobby jou kan helpen in tijden tegenspoed..ik ervaar dat net zo. Groetjes, Petra

Rian, zei

Geweldig, Chris. Zo helemaal jij...
Heb nog maar veel goede en productieve uren in je Idylle.
Liefs van mij

Martine zei

Wat een leuk verhaal is het geworden. En wat bof jij dat een tandarts het gaatjes boren niet verleert.
Groetjes Martine

Rina zei

Wat een heerlijk huisje. En helemaal leuk dat het artikel geplaatst is in de krant.

Janet zei

ik blog met een beroemdheid!! Poeh ben ik even trots!. Wat een mooi artikel maar ja wat wil je met zo'n quiltster en zo'n prachtig plekje.Geweldig dat je nog zoveel herinneringen hebt van je moeder.langgeleden heb ik een trapnaaimachine van m'n oma weggedaan en o wat heb ik daar een spijt van!! maar ja toen waren de omstandigheden er naar helaas. Dus koester je herinneringen in de prachtige idylle!!

petronella zei

Wat een leuk artikel is het geworden.Ge

petronella zei

Weldig om een plek te hebben voor herinneringen, tja en een hobby daar stop je wat van jezelf in he, en dat helpt om te verwerken.

inekeo zei

wat een leuk intervieuw is het geworden ,hoop je huisje snel te zien groetjes ineke

Floor zei

Wat een leuk en gezellig artikel is dat!
Leuk ook om jou daar in je huisje aan zo'n grote quilt te zien werken.
Lijkt me niet makkelijk te hanteren.
Dacht niet dat je nu nog van die grote quilts maakt.
Goed bewaren die krant, voor je kinds kinderen later!
Groetjes,
Floor

ivoorwit.blogspot.com zei

Vanmorgen bij het opruimen van de kranten scheurde ik dit artikel er nog even uit om het nog even uit en nu zie ik dit blog.
Het kwam erg bekend voor dus het knipsel erbij en ja hoor hetzelfde. Wat leuk! Heerlijk zo'n fijn plekje. Geniet ervan. Zo'n omgeving moet inspireren!
Groetjes, Thea R.

Ria van Kasteel zei

Bedankt voor het mooie verhaal en je hebt een schitterende werkruimte.

Lieve groeten en een knuffel van Ria ;0)

sylvia zei

tis een leuk verhaal geworden, Chris!
ik heb nog bij mijn broer gevraagd, maar het is niet in alle uitgaven van de Gelderlander geplubiceerd!
maar nu heb ik het dan toch gelezen!!!!.....;)

en Venetie, krijg er helemaal heimwee van.......

liefs, Syl

Heleen zei

Wat een super leuk stukje! Wil dat huisje toch eens echt zien hoor! De volgende keer als ik aan die kant van het land ben sta jij bovenaan het lijstje.

Anoniem zei

Wow mam... Wat een leuke, korte, krachtige en enige reacties allemaal... Nu zelf nog even de krant vast houden :-)

Dochter

Ineke Hulzebos zei

Wat een leuk intervieuw, wanneer komt het in de krant te staan?
Ook ik vraag vaak aan mijn man zo'n huisje, waar ik heerlijk mijn spulletjes kan laten liggen, het liefst een pippo-wagen, maar waar haal ik die vandaan???
Groetjes

Willy zei

Hej Chris, hier stond het dus ook niet in de krant, we hebben het een aantal keren doorgebladerd. Leuk om het alsnog te lezen.