Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

De "Vriendschapsbeker"

Het is al weer vrijdag, ongelooflijk. De dagen zijn omgevlogen, vol met verwachte en onverwachte bezigheden en bezoek. Maar mijn gedachten zitten nog veel bij al het leuks en moois dat we in onze vakantie in de Aosta Vallei meemaakten. Italië is natuurlijk een land met een hele oude geschiedenis waar je veel resten uit de Romeinse tijd tegenkomt, zoals deze, van het Romeinse Theater in het oude centrum van de hoofdstad Aosta:


De naam Aosta stamt af van de naam van keizer Augustus. Al in 25 v. Chr. was het een Romeinse nederzetting.

Ook kom je veel eeuwenoude kastelen op onmogelijke plaatsen tegen. Maar ook eeuwenoude tradities. Tijdens een prachtige rit door een van de zijdalen, zagen we in een dorp een atelier voor houtsnijwerk waar een paar houtsnijders bezig waren. Zij horen bij een soort gilde, "LES AMIS DU BOIS".


Een van de voorwerpen die ze maken is de GROLLA, een typisch traditioneel en symbolisch voorwerp uit de Aosta Vallei. Symbool van vriendschap en broederschap.


Hij werd gebruikt bij speciale gelegenheden, waarbij uit één zo'n grolla wijn gedronken werd. Een traditie die in een lang vervlogen verleden geboren is en nog wel gebruikt wordt. Het was ook een erfstuk dat van vader op zoon doorgegeven werd én een statussymbool. Hoe rijker en belangrijker de familie, hoe rijker de grolla versierd was.


Voor dagelijks gebruik werd een ander soort grolla gebruikt die in de loop van de tijd steeds platter en breder werd. Die vond ik ook prachtig! Sommigen waren zó kunstig bewerkt, maar héél errug duur. De foto komt van internet. Die lage wordt "Coppa dell'Amicizia" genoemd, de naam spreekt voor zichzelf. Wat ik zo leuk er aan vind, is dat die Coppa verschillende tuitjes heeft om uit te drinken. Trouwens je drinkt daar geen wijn uit, maar koffie! Op een speciale manier bereid met drank en zo er in. Lijkt me zo leuk! Gezellig in een kring zitten, babbelen en doorgeven. Hier is het recept voor de koffie:
  • 4 koppen koffie
  • 4 'slokjes' Grappa ( alcoholische drank, vervaardigd uit distillatie van restanten van de druiven na de wijnbereiding, 37 - 60%!)
  • rasp van citroen en sinaasappelschil
  • 3 theelepels suiker voor elke kop koffie
Strooi de suiker over de rand en koffie, besprenkel met Grappa en steek met lucifer aan. Geniet van de drank én van de vriendschap!

16 opmerkingen:

Bed, breakfast en quilts zei

die koffie ga ik als koffieleut zeker proberen!

Erna Peekel zei

Alles waar alcohol in zit is aan mij niet besteed. Alleen al bij de gedachten begin ik te zweten. Is `s winters ideaal wanneer het koud is, dan hoef ik alleen maar aan alcohol te denken en heb het meteen warm. Maar de foto's zijn prachtig. Echt leuk om iets over die tradities te lezen.

Groetjes,
Erna

Janny de Roo zei

Wat een goed verhaal. Wij zijn ooit in het Aostadal geweest, maar hebben deze ruïnes niet gezien. Wat ik me kan herinneren was het bij St.Bernadino, waar de St.Bernhardhonden vandaan komen.

Anita A zei

Hoi Chris,
Wat een leuk gebruik, en wat een prachtig houtsnijwerk. Lust wel koffie maar geen Grappa, jammer !!
Kan me herinneren als kind met mijn ouders in Zwitserlan, Oostenrijk en Noord Italie op vakantie geweest te zijn, en vandaar uit hebben mijn ouders toen houtsnijwerk meegenomen, dat nog steeds een prominente plek heeft in hun woonkamer. Ik heb mooie herinneringen aan die vakanties.

Marga (MarPie) zei

Dank je wel voor dit stukje geschiedenis, vind het heel interessant. Het houtsnijwerk is echt een heel mooi ding.

Groetjes,
Marga♥

Gonny zei

Heerlijk zo'n verrassing-verjaardag-vakantie. Daar kan je zeker nog lang van nagenieten.
Oude gebouwen en traditie's. Mijn fantasie zou er bij op hol slaan...

marcella zei

je hebt het heerlijk gehad daar, dat 'proef' ik uit je verhaal. Lijkt me heerlijk, die koffie...ik ga het eens proberen met een ander stookseltje, om daar nu een hele fles Grappa voor aan te schaffen :)

petronella zei

Wat zul je genoten hebben! En vooral van zo'n verrassing, wij genieten met je mee!

Lida zei

Wat een prachtige voorwerpen, mijn vader was een hout mens en dat heeft ook op mij afgegeven, dus ik ben hier helemaal weg van! Hoop ooit er een in het echt te zien! Fijn weekend, knuffel
Lida

mieke zei

Mooie foto's van een hele mooie vakantie.
Zonde om de grappa aan te steken LOL.
Grappa smaakt zo ook goed.

Anoniem zei

Helaas drinken we geen alcohol meer, stijgt ons naar onze bol! grinnik, maar het lijkt me wel lekker
Schitterende reportage, zit te genieten, wat is het daar mooi
Fijn weekeinden groetjes Joke

Floor zei

Wat heerlijk hè, dat nagenieten van een vakantie!
En dan nu ook nog mooi weer hier in Nederland, het kan niet op.
Fijne zondag!
Groetjes,
Floor

Antje uit Urk zei

Wat een prachtig symbool! Ik hou van dit soort dingen. Ik had er nog nooit van gehoord! Leuk om te lezen Chris!
groetjes en een goede en fijne zondag!

Cisca zei

Wat mooi, die grolla's, vooral die met al die tuitjes. Die is vast van een rijk iemand geweest, zo mooi bewerkt. Dat zal ook een sterk kopje koffie zijn, of liever slokje, maar wel heel apart. Leuke traditie, ik zie het al op de bee, de grolla van mond tot mond! Ik hoop, dat de steekjes dan recht gaan!
Groetjes, Cisca

foekie's fashion zei

Dat is een mooie en leerzame vakantie geweest. Leuk om te lezen. Groetjes van Joke

Anoniem zei

Nou, ook ik werd verrast met een vriendschapsbeker... Een prachtig gemaakt stukje hout. Ik gebruik het alleen niet voor de koffie, want het is dan groot genoeg voor één persoon, of anderhalf... Ik heb er mijn wierookstaafjes in gezet. De geur van vriendschap is ook een heerlijke en de beker staat op een mooi zichtbaar plekje op mijn schoorsteenmantel. Mam, wat een prachtige stukjes weblog weer...

Dochter