Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

In Verstek

Vol goede moed gingen Ruth en ik vorige week op onze woensdagse Mini Bee met de randen van Ruths top aan de gang. De randen waren wel al aan genaaid, maar de hoeken moesten nog afgewerkt. In verstek! En dat is een lastig werkje, vooral als er strepen in de rand zitten die perfect op elkaar moeten aansluiten. Ik had dat wel eens eerder gedaan (met MISSIE JONES), voor Ruth was het de eerste keer. Maar ik blijf het lastig vinden. De eerste hoek deed ik voor, maar de tweede nam Ruth zelf onder handen.
Met de goede kant op tafel de linker rand haaks over de rechter leggen en dan, met een hoek van 45 gr. een lijn tekenen van de binnenste naar de buitenste hoek.


Daarna de rechter rand over de linker leggen en net zo'n lijn tekenen. En nu komt het. De 2 randen met de goede kant op elkaar leggen en precies op de getrokken lijnen spelden. Vooral bij de strepen controleren of het goed gaat. Zweten ..... En dan, rrrrrrrrrrrrrrrttt, onder de naaimachine.



En kijk nu eens naar het resultaat! Perfect Ruth!!


Op naar de 3e hoek. Die ging ook perfect. Nog ééntje ........ Hè?? Hoe kan dat nou?? Eén rand is te kort en overlapt de andere niet, dus ze kan geen lijn tekenen. Wat is het probleem? Ach, kijk nou, de rand is niet goed verdeeld aan de top genaaid. Een kant steekt te veel uit, de andere kant is te kort. Dus ...... de hele rand lostornen, plus één hoek. Dat is toch even balen! Maar Ruth is niet van de wijs te brengen en heeft geduld (moet je ook wel hebben hè als quiltster). Mijn tijd zit er op, maar Ruth gaat lekker door en 's avonds krijg ik een telefoontje:
"Het is gelukt hoor! Hij zit er helemaal aan en het is goed geworden"!
Een foto van de hele top houden jullie nog te goed.

20 opmerkingen:

Annelies zei

Oei, nu schrok ik toch even, maar eind goed al goed. Fijn dat de rand er aan zit.

marga zei

Het is gelukt. Fijn hoor. Ik heb bewondering voor de klus. De rand is prachtig.
Groeten
Marga

Quiltendewilma zei

Fijn dat de rand er zo mooi aan zit,..

sylvia zei

schrijf toch niet van de enge verhalen: ik dacht al, gaat het nu toch mis??
maar gelukkig niet, pfiew!!!
zit supernetjes aan elkaar!!

yvon zei

Tja, het blijft prutsen zo'n rand maar als hij er eenmaal mooi in verstek omzit ben je ook weer trots op. Vorig jaar had ik ook zo;'n rand mar dan in streepjes. En in verstek is dan het mooist. Was een heel gepruts maar het is de kers op de cake......

Johanna Zweden zei

Gelukkig is alles toch goed gekomen
Groetjes Joke en een fijne dag

Gonny zei

Dat was bijna zonde van de quilt/rand. Gelukkig was het met 'achteruit' naaien op te lossen.

Heleen zei

Keurig gedaan! en leuk dat je het zo duidelijk uitlegd. Altijd handig eens van een ander te zien.

petronella zei

Wat gezellig is dat toch, dit soort werkjes samen te doen!! En het is inderdaad iedere keer weer spannend of het klopt! Groetjes

mieke zei

Oooohh erg hè, gelukkig is het eindresultaat goed.

mieke zei

Oooohh erg hè, gelukkig is het eindresultaat goed.

Miny zei

JaJa de doorzetter wint, perfecte hoek.

Groeten Miny

Ineke Hulzebos zei

Pffffff....gelukkig allemaal goed gekomen.
Groetjes

Floor zei

In verstek.... ik vind het ook moeilijk. Meestal doe ik het daarom maar gewoon niet.
Maar vooral met een randstof is het wel veel mooier.
Maar jij bent een goede lesgever blijkt, want het is keurig gelukt.
Fijn toch als je elkaar kunt helpen?
Groetjes,
Floor

inge zei

gelukkig is het weer goed afgelopen, het is niet evident zo'n versteknaad!mooie stof trouwens!

Anita - Vlijtige Handjes zei

Het blijft altijd spannend maar het is een mooie hoek geworden. Ik ben benieuwd naar de hele quilt.

Marga (MarPie) zei

het is wel een hele mooie rand zo, ben heel benieuwd naar het totaal plaatje.

Groetjes,
Marga♥

Dineke zei

Gelukkig maar dat het toch nog goed kwam. Tot nu toe heb ik me aan een verstekhoek met randstof nog niet gewaagd.

katrien zei

Super je rand.

marijna zei

Pffff, hoken op deze manier krijg ik altijd zweetdruppeltjes van. Ik moet het altijd weer opnieuw leren heb ik het gevoel. en vaak kijken of het wel goed gaat. Dus voor jou.... applaus dat het gelukt is.