Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Bijzondere Herinneringen

Vandaag, 26 april, is het 40 jaar geleden dat dit kleine mannetje op Aruba het levenslicht zag en 38 jaar geleden
dat wij, Chago, ik en ons dochtertje van 4, op het vliegtuig stapten om hem en zijn 7 jaar oudere zusje voor het eerst te ontmoet-en en in ons gezinnetje op te nemen. Dat betekende een hele procedure en spannende uurtjes. Na 6 weken vlogen we terug. Niet met 3 kindjes, maar met 4! Er bleek nóg een zusje van 4 jaar te zijn, onafscheidelijk van haar kleine broertje. En klein wás hij! Twee jaar oud, bijna geen nekje, maatje 80 van broekje waar een stuk vanaf geknipt werd en ook nog een flinke zoom in gemaakt werd. Je kon hem zo in een boodschappentas meenemen. Moet je hem nu zien; buikje, bijna kaal en groter dan ik.

Een jaar later. Er wordt een kraam voor het huis gebouwd om
spulletjes voor Vietnam te verkopen.

Ook is het vandaag 26 jaar geleden dat die vreselijke ramp in Tsjernobyl plaats vond en 20 jaar geleden dat ik mijn dierbare Wit Russische vriendin Larissa leerde kennen. De dag daarvoor was ze samen met een collega onderwijzer en 24 "Tsjernobyl" kinderen voor 6 weken in Alkmaar aange-komen. Kleine, bleke kinderen van ± 11 jr, sommigen kaal door de straling, in een verschrikkelijke gammele bus, met heel veel flesjes wodka als presentje voor de gastgezinnen (lege flesjes werden weer ingezameld en mee terug genomen. Die waren geld waard!). De 26e, zondag, waren ze allemaal bij ons in de kerkdienst. Na de dienst, tijdens het koffiedrinken, een sociaal gebeuren, stelde ik me aan Larissa voor. Ze zou ook 10 dagen bij ons logeren. Kende ze vast mijn gezicht.

Larissa met collega bij ons in Heiloo
 in de keuken, mei 1992.

Haar prachtige grote ogen stonden vol tranen. In het Duits (ze was lerares Duits) vertelde ze hoe onderste-boven ze was van de liefde en de openheid die ze tussen de mensen zag, geen hardheid, geen wantrouwen. En hoe ze geraakt was door een lied dat we zongen: "Emmanuel, Emmanuel .... (God met ons). Natuurlijk zag zij toen alleen de 'lichte bovenkant van de hand', niet de onderkant. Ik had er op dat moment geen idee van dat wij nog geen 10 weken later bij haar in Wit Rusland zouden zijn en deze reactie véél beter zouden begrijpen.
In die 6 weken gingen ze ook naar de tandarts. Allemaal op één na .... Larissa! Die was als de dood, chichi (zoals zij het zegt, want in het Russisch bestaat er geen 'h'.)


Het was een geweldige tijd met hele grote geweldig fijne gevolgen.

23 opmerkingen:

Lida zei

Wat een bijzondere en heel speciale herinneringen heb jij aan deze datum en de gevolgen die er van kwamen waren net zo bijzonder! En ken ik die tandarts? Heel bijzonder stel zijn jullie met prachtige herinneringen! Fijne dag,
Lida

Antje uit Urk zei

Wat een byzondere datum voor jullie Chris! Wat mooi dat jullie zoveel konden betekenen! En dat jullie zoveel kinderen tegelijk kregen! Wat hebben jullie toch veel meegemaakt! Ik kom vanavond nog eens lezen.
lieve groet,

Anita - Vlijtige Handjes zei

Je hebt me geraakt op deze vroege morgen. Hartelijk gefeliciteerd met je ' kleine manneke'.

sylvia zei

Wat een bijzonder verhaal!! Ja, vier van die hummels in één keer: Chris, wat heb je toch altijd al een groot(s) hart gehad!!!
Of heb je dat weggegeven aan die mooie tandarts in dat krantenartikel???
leuke dag gehad en lopen mooi-zijn, gister??
liefs, Syl

Cisca zei

Wat een mooi, ontroerend verhaal!
Van harte gefeliciteerd en veel plezier vandaag!
Groetjes, Cisca

Miny zei

Wat een bijzonder en hartverwamend, daar wordt je even stil van. Van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag gewenst.

Groeten Miny

mieke zei

Ppppfff kippevel krijg ik van dit verhaal, heel knap van jullie.
En.... gefeliciteerd met jullie grote zoon.

Annelies zei

Wat een bijzondere datum. Wat heb je veel meegemaakt !

Quiltendewilma zei

Wat een prachtig verhaal!!! 4 hummeltjes in 1x!!

Marga (MarPie) zei

Wat vliegt de tijd.....gelukkig zijn daar de foto's en de herinneringen nog. Ondanks de down dingen wat hebben we toch een mooi leven tot nu toe gehad en met zoveel goede dingen. Die pakt niemand ons meer af. Dank je wel dat ik mocht mee genieten.

Groetjes,
Marga♥

katrien zei

WAt een herinneringen.

Ineke Hulzebos zei

Ik heb met een flinke dosis kippevel en met ontroering je verhaal gelezen...
Liefs en fijne dag!

Heleen zei

Heel bijzonder! Prachtig, ontroerend. Je bent zo'n mooi mens!

AnitaS zei

Wat een mooie en bijzondere herinneringen heb jij aan deze dag.

chevremont zei

wat een bijzondere en mooie verhalen!

Jasmijn zei

Wat een bijzondere verhalen! Heel erg mooi!
groetjes van ons en een hele fijne dag.

Anoniem zei

Ja, dat kleine dikke manneke zonder nekje is nu een groot dik manneke met een kort nekje... Ik herinner me dat kraampje nog goed mam! Volgens mij hebben we niets verkocht, maar wel veel lol gehad met zijn vieren. Gelukkig zijn die dingen er ook geweest. Wat een mooie foto van pap in de krant, ik wist niet eens dat we die nog hadden.

Dochter

Miranda zei

O lievertje, wat sleep je ons weer heerlijk mee terug de tijd in! Wat een heerlijk kereltje zo tussen die zusjes. Gefeliciteerd met beiden...je zoon en de alweer zo'n lange hechte vriendschap!

Johanna Zweden zei

Wat een bijzonder stukje Chris en wat een mooie herinneringen
Je bent een vrouw met een groot hart, en dit is dan ook een hartverwarmend stukje
Groetjes Joke en alvast een fijn weekeinden

MarianneD zei

Wat een verhalen...ik ben diep onder de indruk Chris...

Fijn weekend!
liefs,Marianne

Saskia zei

Een datum met vele gouden randjes voor jullie!
Dat jouw hartje (en dat van Chaago natuurlijk ook) van goud is, dat staat als een paal boven water.

Floor zei

Jeetje, wat een aangrijpende verhalen zijn dat!
Wat hebben jullie mooie dingen gedaan in jullie leven. Mijn complimenten hoor.
Zag op t.v. de lintjesregen, maar eigenlijk hebben jullie er ook wel één verdiend.
En dan die kindjes, er even drie halen, alsof het niks is. Maar natuurlijk laat je geen zusje achter. Wat een rijk gezin hebben jullie nu.
Groetjes,
Floor

Anita A zei

Hoi Chris,
Wat een leuke herinnering, en grappig om Chago "in actie" te zien.
groet,