Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Thuis, vroeger en nu.

Dat is voor een paar weken het thema van de basisschool in Langedijk, waar ons jongste (b)engeltje in groep 2 zit. Een manier om te leren dat het vak 'geschiedenis' niet saai hoeft te zijn. Hoe was het nou toch vroeger bij jouw pappa en mamma en opa en oma thuis? En hoe was het
hier in het dorp? Broek op Langedijk heeft een lange naam, maar ook een lange geschiedenis. Denk aan de kavels, de kool en de Broekerveiling.
Bij zo'n thema hoort natúúrlijk een 'Opa- en Omadag'. Zodoende zat ik vrijdagochtend met meer dan 100 opa's en oma's in de grote zaal op school. Kopje koffie en een koekje. Ik keek om me heen en ....tja ..... ik val dus óók in deze 'bak'!! Even confronterend maar niet minder waar. Er waren jonge moderne oma's, oude nette, oude klassieke, met en zonder rimpels of beetje kromme rug. Zelfs overgrootoma's waren aanwezig. En heel veel opa's. En een gekakel!!! Leek wel een kleuterklas, haha. Toen werden we door ons eigen kleinkind opgehaald. Engeltje nam mij bij de hand en loosde me voorzichtig tussen alle andere engeltjes door naar haar klas. WOW!!! Daar wil je toch wel de hele dag zijn. Wat een pracht! En wat een verschil met vroeger. Met een andere oma en kind speelden we Ganzenbord op een prachtig tapijtje. Ik werd door 2 kleintjes voor een ochtendje geadopteerd als oma, omdat die van hen niet kwamen. Ik had bewust mijn fototoestel niet meegenomen, maar goed ook, want ik had mijn handen vol met 3 paar kleine handjes. Ze verwenden me met plastic spiegeleieren en pizza, een stevige prik in mijn bil met een heuse joekel van een spuit uit de 'apotheek'. In het halletje voor het klaslokaal was een 'museum' ingericht met een hele oude veelgebruikte handnaaimachine, kolenkit met echte kolen, jurkjes met schort waarin mijn moeder naar school
heeft kunnen gaan, gehaakte handschoentjes uit begin 20e eeuw en nog veel meer. Enig! Drie mondjes vroegen waar dat allemaal voor was. Snap je nu waarom de opa's en oma's welkom waren? Leuk om dingen uit te leggen, maar ook leuk om te zien hoe het tegenwoordig allemaal gaat. Dochterlief had ook wat ingeleverd voor het museum: een heel oud zilveren theeserviesje en servet-ringen. Die laatsten worden natuurlijk vrijwel nooit meer gebruikt. Engeltje kent ze in ieder geval niet. Maar wacht even....wat zie ik....een servetringetje met CS in sierlijke letters. Dat zijn mijn initialen!! Die is van mij en ik moet er thuis nog eentje, een grote, hebben. Even poetsen, nu zie ik ook een inscriptie aan de binnenkant. Dat is waar ook. Ik kreeg beide ringen op 23-3-1958 toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren. Nu vliegen mijn gedachten nog steeds heen en weer tussen vroeger en nu.

Lang logje, kan er niets aan doen hoor....

24 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Wat heb je een heerlijk dag gehad Chris, en wat leuk dat je daar achter kwam van die servet ring
Nu droom maar heerlijk weg vandaag in je idylle.
droom ik mee, in mijn torenkamer.
Fijne zondag groetjes Joke

Marga (MarPie) zei

Dat het een groot logje is......het kan voor mij bij jouw nooit een TE GROOT logje zijn. Jouw logjes lezen zo lekker, het is altijd zo weer uit.Dank je wel dat je ons weer even mee terug genomen heb naar school. Mooi je handschoentjes en vooral de servet ringen. Waarom is de ene groter dan de andere?

Groetjes,
Marga♥

yvon zei

Super idee van de school .. zouden meer scholen moeten doen. Heerlijk om op zo'n dag met je kleinkinderen het "verleden" een beetje te herbeleven. Heerlijk verhaal en ik kan me voorstellen dat je genoten hebt... Hier is het ook altijd feest als opa en oma vertellen over vroeger en oude foto's te voorschijn halen.

Annelies zei

Ja, op de school van mijn kinderen werd vroeger ook een opa en omadag gehouden. Toch wel heel speciaal.

AnitaS zei

Wat leuk om zo met kleinkinderen bezig te kunnen zijn. Zelf ga je dan ook erug in de tijd. Fijne dag.

Bianca zei

Wat een leuk idee van de school, zo'n opa en oma dag. Wat een compleet andere wereld die keutels van nu hebben, maar toch nieuwsgierig naar hoe het vroeger was. Echt schitterende servetringen. Dat die kleintjes van nu niet eens weten wat dat zijn is raar om te horen. Maar dat zal met nog veel meer dingen zijn denk ik zo.
Zelf ben ik geen moeder en zal dus ook nooit oma worden helaas. En ik denk dat mijn man ook een leuke opa zou zijn geweest....
Fijne zondag verder,
Bianca

Martine zei

Wat een leuk initiatief van de school.
En als je terug denkt is er zo veel veranderd .Soms goed en soms niet.

quiltlodge gerda zei

wat een leuk idee van de school. En wat toch heerlijk om zo bij het leven van die kleine schatjes. Te worden betrokken hè. P.s. Vrijdag weer bij de tandarts geweest. er bleek nog een ontsteking onder de wortel te zitten. Zenuwkanalen geveild en schoon gespoten en nu maar hopen dat het leed geleden is. Au au, dat begrijp je. maar vandaag gaat het weer wat beter. straks komen onze engeltjes op bezoek en dat is toch de allerbeste medicijn hè. groetjes en een fijne zondag!

Ineke Hulzebos zei

Geweldig je verhaal, heb genoten, want ik ben gek op verhalen dat over vroeger gaat. Geschiedenis was/is een van mijn favo-vakken. En je hebt een superdag gehad samen met de kleintjes! Fijne zondag en lieve groetjes

sylvia zei

leuke school is het toch!! Ik vind het jammer dat het voor DD toch net te ver is!!!
en mooie foto van mijn dorpie, dank je wel......:)
liefs, Syl

Lilian Pilar zei

Cris!!!!
preciosa tu historia, y seguro que lo has pasado genial..besos
Lily

Lida zei

Leuk initiatief van deze school en wat leuk dat jullie er allebei naar toe konden gaan! Jullie lijken mij ook wel erg lief als adoptie Opa en Oma, grijns!! Je hebt er van genoten, dat is duidelijk en die herinneringen zullen zoals alle wel bitterzoet zijn, maar zo geliefd! Knuffel
Lida

Jasmijn zei

Heerlijk toch zo'n oma- en opadag! En ja zelfs voor mij, als één van de laatste echte kleuterjuffen, is een moderen kleuterklas een omgeving waar veel nieuws is te bekijken. (al hoop ik dat er toch nog wel echte kleuterdingen blijven eigenlijk....het gaat al zo snel)

Ria van Kasteel zei

Zulke logjes kunnen nooit lang genoeg zijn,heerlijk om te lezen.

Lieve groeten van Ria ;0)

petronella zei

Wat een gezellig verhaal!!

marga zei

Lang logje nou en maar ook een mooi verhaal. De mooie servetringen en die fijne handschoen dat zie je tegenwoordig haast niet meer.Leuk is dat he om even weer in een klas te zitten.
En weet je wat je kunt na afloop heerlijk rustig naar huis gaan.
Geschiedenis is nooit mijn beste vak geweest is zag er het nut niet van in maar ach nog even en ik ben zelf geschiedenis.
Lieve groeten
Marga

Floor zei

Ach wat is het tegenwoordig toch leuk op school!
Kunnen er geen scholen voor opa's en oma's komen?
En dan lekker alles leren op een leuke manier?
Had vroger zo'n hekel aan school!!! Zo jammer dat het toen zo saai was.
Maar je had een leuke dag, dat is zeker.
Groetjes,
Floor

Erna Peekel zei

Wat een heerlijk verhaal heb je er weer van gemaakt.

Groetjes,
Erna

Anita - Vlijtige Handjes zei

Oh wat leuk. Je zou er toch opa en oma voor worden.... nou ja als zij ook willen dan! !

marijna zei

Wat leuk Chris. zou het landelijk zijn dit project? Mijn kleindochter heeft deze week ook over vroeger en nu een project. Ze heeft bij mij een olielamp mee genomen. Daar moet ze dan over vertellen. En die gehaakte handschoen komt me erg bekent voor. in de jaren 50 haakte mijn moeder ze zelf.

Janet zei

Superleuk zo'n opa en oma dag. Onze kleindochter is nog maar 9 maanden dus wij moeten nog even wachten. Wel heeft mijn man op z'n verjaardag een invulboekje van haar gehad met de titel opa, vertel eens. Heel leuk om te doen!
groetjes janet

Willeke zei

Een woord: ENIG!!!!!!

Inge zei

Geeft niks Chris, dat het een lang logje is. Is een leuk logje, heerlijk verhaal!

Liefs,
Inge

Anoniem zei

Het was niet alleen voor oma een geweldige dag, ook voor engel is het een heerlijke dag geweest. Ze vertelt er nog steeds over, want wat is er leuker dan dat je eigen oma óók is langs gekomen en de kinderen uit je klas haar hebben gezien!!!

Dochter