Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Elke dag een draadje

"Honderdduizenden Nederlandse vrouwen leefden tijdens de Tweede Wereldoorlog in gevangenschap: joodse vrouwen, vrouwen in Nederlands-Indië en verzetsvrouwen. De omstandigheden verschilden sterk, maar waar het maar mogelijk was, hebben de vrouwen in gevangenschap geborduurd".

Dit staat aan het begin van de tentoonstelling "Elke dag een steekje" in het VERZETSMUSEUM in Amsterdam. Woensdag waren Ruth en ik daar en we waren erg onder de indruk. Wat geweldig dat al dit werk bewaard is gebleven. Het zijn stuk voor stuk geborduurde, histo-rische documenten over het leven van deze vrouwen. Soms met een bitterzoete humor gemaakt. Er hing bijv. een soort 3-luik, waarvan ik iets laat zien (klik even op de foto's voor vergroting om het fijne borduurwerk beter te zien):





Materiaal werd vaak met kleding of wasgoed naar binnen én naar buiten gesmokkeld. Sommige werkstukken werden stiekem meegeven met iemand die vrijgelaten werd.
Er werden ook kleine dingen zoals cadeautjes voor familie of voor een verjaardag van een medegevangene gemaakt.



Via een monitor vertelt GÉ REINDERS over het werk van zijn moeder, boekenleggers en een zakdoekje. Hij schreef ook een boek over zijn moeder.



Vaak werden ook hoopvolle boodschappen doorgegeven vooral vanuit de Oranje Gevangenis in Scheveningen. Oranje Zal Overwinnen.


Wat ook heel veel indruk op me maakte waren de lappen of zakdoeken met geborduurde handtekeningen van medegevangen. Prachtig!









De expositie is absoluut de moeite waard om te bezoeken. Je kan er nog tot 22 Juli terecht.

14 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Zo gauw ik in Holland ben gaan mijn moeder en ik er naar toe! Want we proberen te gaan uitzoeken wat er met mijn moeder haar neven en nichten is gebeurt!die daarvan vandaan weg gevoerd werden. Hoorde van jou al dat de tentoonstelling schitterend is, dus ik kijk er naar uit , om het te gaan zien.
Prachtig borduurwerk, en fijn dat alles zo goed bewaard is gebleven.

Groetjes Joke en alvast een fijn weekeinden met mooi lente weer

petronella zei

Wat bijzonder!

Ans zei

Een hele mooie tentoonstelling, ik ben in de Kerst vakantie met onze jongste zoon geweest. Wij waren zeer onder de indruk. Op 23 Maart komt er op de regiodag Zuid Holland Zuid een dame vertellen over de tentoonstelling. Ik kijk er erg naar uit. Groetjes, Ans

Willy zei

Chris ik zie dat de tentoonstelling verlengt is met ruim twee maanden, nu weet ik zeker dat het me gaat lukken om er naar toe te gaan. Ik krijg elke keer weer kippenvel als ik er ergens een berichtje over lees, zo bijzonder zijn deze borduurwerkjes.
Groetjes

sylvia zei

Hallo Chris, ik heb er al meer over gelezen en zit elke keer met kippenvel! Wat een moed om zo bezig te zijn, he?!
Ik hoop dat ik in staat ben er nog een keer naar toe te gaan, liefs, Syl

AnitaS zei

Wat een prachtige tentoonstelling. Goed dat je er ons nog even op wijst.

mieke zei

Bbbbrrr ik krijg altijd kipevel, bij zoiets.
Vooral bij die zakdoek en die naald.

susiloci zei

Que hermosos trabajos, son geniales!!!!

Erna Peekel zei

Mooie tentoonstelling.

Groetjes,
Erna

Cisca zei

Wat een indrukwekkende tentoonstelling. Als ik de kans krijg ga ik zeker kijken.
Groetjes, Cisca

Floor zei

Heel mooi! Kan je zien wat creativiteit kan doen voor eens mens.
Toch een manier om te overleven.
Groetjes,
Floor

Janet zei

wat een ontroerende werkjes, wij roepen altijd wel dat handwerken/quilts maken troost geeft maar als je dit ziet wordt je er wel even stil van...
groetjes janet

Rian, zei

Wat een moed, Chris... waarschijnlijk de moed der wanhoop. Om niet helemaal wanhopig te worden onder die omstandigheden. Ik heb diep respect voor de maaksters, en hun creativiteit, ondanks alles.
Fijne zondag, Chris.
Dagdag

inekeo zei

Wat een bijzonder en wat heb je mooie foto`s er van gemaakt,dacht dat het 11 maart af gelopen was ga zeker in April kijken Groetjes Ineke